فهرست مطالب


111111
با عرض سلام خدمت شما کاربران محترم.امیدوارم سرحال و شاداب آماده دریافت مطالب حسابداری پرشین حساب باشید.امروز ادامه مهندسی دوباره را خدمتتان ارائه خواهم کرد.در بخش قبل مهندسی دوباره را تعریف کردیم و همچنین عناصر آن را بیان نمودیم ، در این بخش توضیحاتی را راجع به نقش آفرینان مهندسی دوباه به حضورتان ارائه خواهیم کرد.

نقش آفرینان مهندسی دوباره 

در یک تقسیم بندی کلی ، کسانی که در اجرای مهندسی دوباره مشارکت جدی دارند ، عبارتند از :

1- رهبران :

برای اجتناب از تصمیم گیری های غیر بهینه توسط مدیران عملیاتی ، باید فرآیند تغییرات اساسی (مهندسی دوباره) توسط مدیران ارشد سازمانی رهبری شود.مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی با تدوین دیدگاهی جامع در مورد نتایج موردانتظار ، طراحی و اجرای مهندسی دوباه را هدایت و رهبری می کنند.

رهبر بنگاه اقتصادی محیط اجرای مهندسی دوباره را آماده می کند .نقش اصلی او الهام بخشی و ایجاد انگیزه است.رهبر با تشریح دقیق دیدگاه و انتظار خود از سازمان آینده ، از همه ی کارکنان می خواهد تا برای تحقق آن حداکثر تلاش خود را بکار ببرند. نمی توان با چند سخنرانی تشویق آمیز ، نصب پوستر و صدور اعلامیه به اجرای موفق مهندسی دوباره دست یافت.وظیفه ی هماهنگی و همسو کردن عوامل گوناگون و منابع متنوع سازمان بر عهده یرهبر کسب و کار است که مانند یک سر مربی تیم فوتبال عمل می کند .تدوین دقیق دیدگاه ها و بسترسازی و ابلاغ منطقی این دیدگاه ها به کارکنان ، از وظایف شخص رهبر سازمان است .

2- تیم های مهندسی دوباره :

در مهندسی دوباره از دیدگاه تیمی استفاده می شود زیرا کارکرد یک چارچوب کناسب مستلزم مشارکت بسیاری از افراد و بخش ها است .به طور عام ، در طراحی چارچوب مهندسی دوباره انواع تیم های مورد نیاز نشان داده می شوند.برای جلوگیری ازتاخیر و دوباره کاری ، فعالیت های تیم های مختلف در طول مراحل مختلف اجرای مهندسی دوباره به صورت همزمان و موازی انجام می شود .

بر مبنای دیدگاه انجام همزمان و موازی فعالیت ها در مهندسی دوباره ، مذاکرات هدفمند رهبرن تیم ها از هزینه های اضافی و تاخیر در اجرای پروژه جلوگیری می کند و به یک اجماع مناسب در تصمیم گیری ها می رسند.اما ، ربخی از تصمیم گیری های نهایی باید مدیران مسئول پروژه ی مهندسی دوباره گرفته شود .

تیم های مهندسی دوباره برای اطمینان از موفقیت مهندسی دوباره ، باید به طور روشن و دقیق دامنه و حوزه ی وظایف را به بهترین شیوه ی ممکن مشخص کنند.آنان باید زمان کافی برای اجرای فرآیند مهندسی دوباره اختصاص دهند .زیرا ایجاد تغییراساسی مستلزم حوصله و زمان کافی است.
باید از صرف هزینه برای افراد یا گروه هایی که قصد دارند به طور مستقل و بدون در نظر گرفتن برنامه ی مهندسی دوباره ی بنگاه اقتصادی ،برخی از اجزای مهم یک فرآیند یا سیستم اطلاعاتی جدید را طراحی کنند ،اجتناب کرد .حتی اگر جزء طراحی شده ی مزبور همه ی فرآیند را بهبود بخشد .زیرا آنان فرصت حمایت از ایده ی خود را از سایرین می گیرند و عدم حمایت دیگران مانع از موفقیت آنان می گردد.

3- مدیران فرآیندها:

عامل بالقوه دیگری که می تواند مانع از اجرای موفق مهندسی دوباره شود ،نادیده گرفتن نقش مدیران فرآیندهای تولید در فرآیند اجرای مهندسی دوباره است.اگر این اتفاق رخ دهد و مدیران مزبور در فرآیند مهندسی دوباره مشارکت نکنند ، به احتمال زیاد در برابر مقاومت تغییرات مقاومت خواهند کرد.
اصطلاح “مدیران فرآیند ها” به مدیران ارشد و میانی شاغل در یک فرآیند اطلاق میشود آنان به عنوان منابع اصلی پروژه و مجریان راه حل هلی پیشنهادی باید در اجرای مهندسی دوباره مشارکت جدی داشته باشند.حمایت مدیران فرآیندها از پروژه ی مهندسی دوباره ، مستلزم آگاهی آنان از برنامه ها ،مشکلات ،پیشرفت ها و نتایج پروژه است .

4- مشاوران :

مهندسی دوباره فعالیت تیمی و گروهی است .بنابراین به یک تیم برتر ، زنده ، پویا و خلاق نیاز دارد.اما اغلب تیم های مهندسی دوباره منحصرا از کارکنان بنگاه های اقتصادی تشکیل شده اند که عموما فاقد تجربیات لازم درباره ابزار مهندسی دوباره و چارچوب آن هستند.به همین دلیل بسیاری از بنگاه های اقتصادی برای رهبری و هدایت تیم های مهندسی دوباره از مشاوران استفاده می کنند .
مشاوران نیز با ابزارها ،تکنیک ها ،آموزش و کنترل های کارشناسانه به هدایت برنامه ی مهندسی دوباره کمک می کنند. بنگاه های اقتصادی می توانند از مشاوران داخلی آموزش دیده و مجرب استفاده کنند .برخی از بنگاه های اقتصادی بزرگ علاوه بر کارشناسان داخلی ، از مشاوران برون سازمانی نیز استفاده می کنند.
بهترین روش این است که ابتدا در چندین برنامه ی مهندسی دوباره از تجارب مشاوران برون سازمانی استفاده شود و مشاوران درون سازمانی نیز بر اساس تجارب آنان آموزش داده شوند و برای مهندسی دوباره ی آینده مهیا شوند.
مطالب مرتبط  با این بخش:

مهندسی دوباره ! (بخش اول)

با عنوان کردن اجزای مهندسی دوباره ، این بخش نیز به پایان رسید.به امید خدا طی روزهای آتی این مبحث را به ادامه خواهیم داد.

سربلند باشید.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. باسلام – احتراما اینجانب شهرام شمشیری شورباخورلو علاقه مند به توسعه دانش خود در زمینه مهندسی مجدد فرآیندها و نیز طراحی الگوهای دیاگرامی و فلوچارتی آنها به روشهای روز دنیا میباشم. چنانچه کمک یا راهنمائی بفرمائید ممنون میشوم. هدف من از مهندسی مجدد استقرار سیستم ERP و BPMS در سازمانها می باشد.
    ضمنا رشته من حسابداری است- در زمینه IT و MBA نیز تحصیلاتی داشته ام.
    باتشکر
    شهرام شمشیری
    09176121963
    shahramshamshiri@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :