فهرست مطالب

با عرض سلام به همه کاربران محترم ، با توجه به گسترده شدن فعالیت های تجاری در دنیای مجازی ، کسب اطلاع از قواعد و قوانین این رویداد که به نام تجارت الکترونیک شناخته می شود ، برای همه دوستان عزیز ضروری است. در این بخش جنبه های عملی مسائل مالیاتی مربوط به تجارت الکترونیک مطرح می شود.

برای درک بهتر ، موضوع را درقالب یک مثال ارائه می کنم و سپس راه حل های ممکن با استفاده از مقررات مالیاتی ایران و مقررات بین المللی می پردازیم . فرض کنید یک شرکت ایرانی مقیم ایران قصد دارد خدمات میزبانی ( Hosting ) را به مشتریان داخلی خود ارائه کند ، مثلا” امکاناتی مانند پست الکترونیک ، پایگاه الکترونیک ، Domain و امکانات مشابه را در اختیار مشتریانش قراردهد و از این راه کسب درآمد کند.

حلقه اتصال اصلی این کار در خارج از ایران بوده و شرکت ایرانی بایستی متقابلا” باید یک سرور قوی میزبانی از خارج کشور در ارتباط باشد تا بتواند پاسخگوی مطمئنی برای کاربران خود باشد. حال فرض کنید قراردادی هم بصورت یک متن الکترونیک در فضای مجازی پایگاه اینترنتی طرف خارجی در اختیار شرکت ایرانی قرار گرفته و در همین فضا مورد تایید قرار می گیرد.

مکاتبات بصورت نامه الکترونیک ( e-mail) مبادله می شود و تمامی رسیدها و پرداخت ها هم به همین شکل انجام می گیرد. حال سوال اینجاست که آیا هزینه های پرداخت شده از طرف شرکت ایرانی به طرف خارجی قابل قبول است ؟ آیا متون و نامه های الکترونیک مبادله شده می تواند به عنوان مدرک مورد محاسبه قرار بگیرد ؟

هزینه های قابل قبول از نظر قانون مالیاتهای مستقیم در ماده 148 بصورت کاملا” شفاف بیان شده است. همچنین از نظر کیفیت و اعتبار هم باید با شرایط ماده 147 این قانون برابری کند . در ماده 147 هزینه های قابل قبول شامل موارد زیر است:

• در حدود متعارف متکی به مدارک باشند.

• منحصرا” مربوط به درآمد موسسه یا شرکت باشند.

• اگر حد نصابی برای آنها تعیین شده است در همین حد قابل قبول خواهند بود.

e-commerce

در اینجا باید تفاوت های موجود بین معاملات الکترونیک و معاملات سنتی هم در نظر گرفته شود . شاید از نظر ردو بدل شدن مدارک بین معاملات الکترونیک و سنتی تفاوت های چشمگیری وجود داشته باشند ، ولی در مورد تشخیص قرارگرفتن هزینه در حد نصاب قانونی و یا ارتباط آن با درآمد موسسه ، تقاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند.

مسئله مهمی که شما باید در نظر داشته باشید، ماهیت معاملات انجام شده در تجارت الکترونیک است، یعنی اینکه معامله انجام شده شامل خرید و فروش کالاست یا ارائه خدمات، اهمیت موضوع تاحدی است که باید نوع معاملات با موارد قانونی تطبیق داشته باشد و شرکت ایرانی و هم شرکت خارجی باید رعایت و احتیاط این موضوع را در نظر بگیرند ، چون ممکن است حتی به شرکت خارجی هم مالیات تعلق بگیرد.

امیدوارم آشنایی نسبی را دراین بخش پیدا کرده باشید ، موارد دیگر را در بخش های بعدی مطالعه کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام اقای محمدی من دارای کاردانی حسابداری هستم کدام از کلاسهای حسابداری می تواند کمک خوبی برای استخدام شرکتها حسابداری انجام دهد

    1. سلام خانم کاظمی نیا
      من دقیقاً منظورتون رو متوجه نشدم ، منظورتون دوره های کارآموزی است یا نحوه مصاحبه ؟

  2. سلام

    لطف می کنید فرق بین مواد و مصالح به کار رفته در ساختمان ( پروزه عمرانی ) با لوازم مصرفی را به من بگویید .

    یکی از همکاران گفت دو را ه حل وجود دارد 1- ارزش ریالی ان 2- اگر بعد از پایان پروزه این مواد در ساختمان بکار رفته نتوان از ان مجزا کرد ان مصالح است

    ایا درست است .

    با تشکر

  3. با سلام
    میخواستم بدانم آیا در مورد مالیات بر تجارت الکترونیکی بصورت خصوصی و اخص فرمولی جهت محاسبه مالیات وجود دارد . اگر پاسخ مثبت است اگر فرمول ارسال فرمائید ممنون میشوم . بنده دانشجوی کارشناسی حقوق هستم و به این پاسخ نیاز دارم .
    آیا قانون و مقررات خاصی برای پرداخت مالیات بر تجارت الکترونیک وجود دارد اگر به آدرس ایمیل بفرمائید ممنون میشوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :