فهرست مطالب

Business_and_internet_concept

به نام خدای مهربان و با سلام و عرض ادب محضر شما کاربران عزیز و ارجمند ،

امروز قصد دارم اشاره ای به قوانین گمرکی داشته باشم و گوشه ای از این قوانین مهم را برای شما ارائه کنم. با توجه ادغام شدن امورات گمرکی ، همچنین واردات و صادرات ، نیاز به اجرای امور مالی این گونه اقدامات بیش از پیش زیاد شده و موجب ورود این موارد قانونی در حیطه کاری رشته حسابداری گردیده است . در ابتدا بد نیست نگاهی کلی به تقسیم بندی کالا ها از نظر محدودیت و ممنوعیت در ورود و صدور داشته باشیم .

صادرات و واردات کالاها  بطور کلی به 3 دسته تقسیم می شود:

  • کالاهای مجاز
  • کالاهای مشروط
  • کالاهای ممنوع

کالاهای مجاز آن دسته از کالاهایی است که صدور و ورود آنها نیاز به کسب مجوز ندارد ، این مجوزها زیر نظر وزارت صنعت و معدن ، بانک مرکزی ، وزارت بهداشت و … صادر می شود. لیست دقیق کالاها را می توانید در مواد 40 و 44 قانون امور گمرکی پیدا کنید.

کالاهای مشروط مشمول کالاهایی است که صدور یا ورود آنها با کسب مجوز امکان پذیر می باشد.یعنی پس از احراز مجوز های قانونی از سازمانها و نهادهای ذکر شده ، ورود و خروج آنها مجاز می شود. ورود این دسته از کالاها با ثبت سفارش وارد مراحل قانونی می گردد.

نکته ای که باید توجه داشت این است که اخذ مجوزهای مقرراتی مانند مجوز وزارت صنعت و معدن و تجارت ، موافقت با ورود کالا ، مجوز ترخیص نیز تلقی می گردد. ولی اخذ مجوزهای قانونی مانند مجوز بهداری در مورد کالاهای ( انسانی ، دامی و گیاهی ) مجوز های سازمان انرژی اتمی ، گواهینامه موسسه استاندارد ، مشمول مجوز ترخیص نمی باشد.

واردکنندگان این نوع کالاها علاوه بر مجوز ورود ، می بایست مجوز ترخیص را براساس مشخصات کالاهای موجود در گمرک ، پس از ارزیابی و نمونه برداری کالا ، از همان وزارتخانه ، موسسه و سازمان اخذ کرده و توسط صاحب کالا جهت ترخیص از گمرک ارائه شود.

کالاهای ممنوع کالاهایی هستند که صادرات و واردات آنها به موجب شرع اسلام ( اعتبار خرید و فروش یا مصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد. کالاهای ممنوع به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کالای ممنوع قانونی : که ورود و خروج آنها به موجب قانون ممنوع می باشد.
  • کالای ممنوع دولتی : شامل کالاهایی است که در جدول ضمیمه مقررات یا مصوبات دولت غیر مجاز اعلام می گردد.

بعد از معرفی دسته بندی کالاها از نظر قوانین گمرکی مطالبی را در مورد کارت بازرگانی در بخش دوم ، محضر شما کاربران ارائه خواهم نمود.

حسابداران و علاقمندان به شغل حسابداری باید مطالعه کتاب قوانین گمرکی را در برنامه کاری خود قرار داده و سطح دانسته های خود در این زمینه را بیش از پیش بالا ببرند.

برای همه شما آرزوی موفقیت دارم .

در صورت تمایل نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :