فهرست مطالب


Woman Balancing Her Checkbook

شرکتهایی که کارآموز جذب می کنند ، توجه کنند !

کارآموزی یا اشتغال به کار ؟ کدامیک ؟

سلام به شما کاربران عزیز پرشین حساب ، امروز در خدمت شما هستیم با یکی از نکات دیگر در رشته حسابداری ، با توجه به ازدیاد شرکتهای حسابداری در سراسر کشور ، و به تبع آن جذب کارآموزان حسابداری در این شرکتها ، لازم دیدم نحوه برخورد قانونی در این زمینه را تشریح کنم. در حالت کلی کارآموزانی که وارد شرکتهای حسابداری و حسابرسی می شوند به دو دسته تقسیم می شوند :

الف : کسانی که فقط برای گرفتن حرفه خاصی ، بازآموزی یا ارتقاء مهارت برای گرفتن مدت معین در مراکز کارآموزی ویا آموزشگاه های آزاد آموزش می بینند .

ب : افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور فراگرفتن حرفه ای خاص برای مدت معین که بیش از سه سال نباشند در شرکتی معین ، کارآموزی توام با کار اشتغال دارند .

 

Calculator

مبحثی که بیشتر در این بخش صحبت می کنیم قوانین بیمه ای کارآموزان می باشد ، طبق ماده 33 قانون تامین اجتماعی ، حق بیمه کارآموزان باید به نسبت مزد یا حقوق آنها پرداخت شود و در هر حال میزان حق بیمه در این مورد نباید از میزانی که به حداقل مزد یا حقوق تعلق می گیرد کمتر باشد . در صورتی که مزد یا حقوق کارآموز کمتر از حداقل دستمزد باشد پرداخت مابه التفاوت حق بیمه سهم کارآموز به عهده کارفرما خواهد بود .

تبصره 1 ماده 112 مقرر می دارد که کارآموزان مقرر در بند الف ، ممکن است افرادی باشند که مطابق توافق کتبی منعقده با کارفرما به مراکز کارآموزی معرفی می شوند و یا داوطلب می باشند که شاغل نیستند و راساً به مراکز کارآموزی مراجعه می نمایند . در صورتی که کارآموزان شاغل باشند ، مشمول ماده 113 قانون کار می گردند . ماده 33 ق.ت.ا بیشتر مشمول کارآموزان بند ب می باشد . یعنی افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی در شرکتی توام با کار اشتغال دارند .

در مورد محاسبه حق بیمه کارآموزان ، مطابق بند ب ماده 113 قانون کار ، مزد افراد در دوره کارآموزی از مزد ثابت و مزد مبنا کمتر نخواهد بود ، با توجه به اینکه حق بیمه بر اساس مزد ، تعیین می گردد ، لذا چون مزد این قبیل کارآموزان ، کمتر از مزد مبنا نمی باشد ، لذا حق بیمه سهم آنها نیز کمتر از آنچه به حداقل حقوق مشمولین قانون کار تعلق می گیرد ، نخواهد بود .

banner.4

کارآموزان موضوع ماده 33 ق.ت.ا ممکن است درآمد و مزدشان کمتر از حداقل حقوق مقرر در قانون کار باشد ، همان گونه که گفته شد حق ییمه نیز با توجه به حقوق دریافتی بیمه شده تعیین می گردد ، بنابراین در صورتی که مزد یا حقوق کارآموز کمتر از حداقل حقوق باشد که به مشمولین قانون کار تعلق می گیرد ، با توجه به اینکه حق بیمه سهم کارآموز و کارفرما نیز از آنچه به حداقل حقوق قانون کار تعلق می گیرد ، کمتر است ، لذا مطابق قسمت اخیر ماده 33 ، پرداخت مابه التفاوت حق بیمه سهم کارآموز به عهده کارفرماست .

در پایان امیدوارم به عنوان کاؤآموز و یا جذب کننده کارآموزان این موضوع مهم را مدنظر داشته باشید .

موفق و پیروز باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. سلام.من پدرم فوت شده و حقوق ایشون رو میگیرم و به تازگی کانون وکلا قبول شدم و فهمیدم کانون بیمه رد میکنه میخواستم بدونم اجباریه؟من نمیخوام حقوق پدرمو از دست بدم

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  2. سلام.
    من 3 سال پیش به مدت 1 سال در یک شرکت حسابداری کار میکردم اما قراردادم قرارداد کاراموزی بود. بیمه هم برام رد نمیکردن و حقوقم هم کمتر از قانون کار بود. الان میتونم از کارفرما شکایت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      حقوق و دستمزد در قرارداد کارآموزی بر اساس ماده 6 قانون کارآموزی توسط شورای عالی کارآموزی تعیین می‌شود. این مبلغ لزوما با مبلغ قانون کار برابر نیست.
      در خصوص بیمه برای شما دو حالت وجود دارد:
      1- کارآموزی بدون معرفی نامه از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شود: مطابق ماده 33 قانون تامین اجتماعی حق بیمه کارآموزان باید به نسبت مزد یا حقوق آنها پرداخت شود و در هر حال میزان حق بیمه در این مورد نباید از میزانی که به حداقل‌ مزد یا حقوق تعلق میگیرد، کمتر باشد. به این ترتیب در صورت عدم پرداخت حق بیمه، کارفرما در مقابل شما مسئول است.
      2- در صورتی که شما بر اساس طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه و با رعایت شرایط مذکور در این طرح در محیط کار مشغول به فعالیت شده باشید، بر اساس بند 5-8- بخشنامه شماره 37888 مورخ 1401/2/24 وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در خصوص دستورالعمل اجرایی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه، شما باید طی دوره مهارت آموزی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گیرید.
      توصیه ما برای رفع مشکلات شما در خصوص قوانین بیمه و تامین اجتماعی، آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی پرشین حساب است.

  3. سلام
    وقت بخیر
    من در شرکتی مشغول به کارم قرار داد کاراموزی با من بسته نشده ولی ۱۵۰۰ماهیانه دریافت میکنم و من رو بیمه نکردند حدود دو ماه هست که اونجا مشغولم
    ایا حق شکایت دارم یا نه؟
    درضمن ۲۰ساله هستم و کسی در این موارد با من حرفی نزده
    حتما باید قرارداد کاراموزی ببندم یا خیر؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      براساس قانون کار هر فردی که به عنوان نیروی انسانی استخدام می‌شود، باید حداقل حقوق اداره کار را دریافت کند البته به میزان ساعات کار انجام شده. درباره این مساله، تفاوتی میان کار آزمایشی، کار موقت، کار دائم و حتی کارآموزی نیست. کارفرما موظف است کارآموز را بیمه تامین اجتماعی کند. البته طبق ماده 112 قانون کار بازه سنی مشخصی برای کاراموزان وجود دارد و سن آن‌ها باید بین 15 تا 18 سال باشد.

  4. استاد محترم جناب آقای حاج محمدی : ضمن عرض سلام وخسته نباشی خواهشمند است درخصوص تهیه کاربرگ صورت گردش وجوه نقد درقالب مثال توضیح دهید. باآرزوی سلامتی برای شما

    1. سلام حسین احقاقی عزیز
      از حسن توجه شما متشکرم ، بنده افتخار می کنم که عضو کوچکی از مجموعه بزرگ حسابداری هستم ، شما نمونه کاربرگ حسابرسی را می خواهید ؟

  5. آقای حاجی محمدی عزیز
    متشکرم که مطالبتان تا این حد کاربردی می باشد . به جرأت بگویم مباحثی که دریاره آن می نویسید پاسخ 90 درصد سوالات بنده می باشد . منتظر دیگر مطالب ارزنده شما هستم . امیدوارم همیشه موفق باشید .

    1. سلام نوید عزیز
      از حسن توجهت متشکرم ، برای من باعث خوشحالی است که توانستم شما را در این مسیر همراهی کنم . توجه شما انگیزه ما را در ادامه راه بیشتر می کند .
      موفق و پیروز باشید .

    2. با عرض سلام و خسته نباشید در مورد قرار دادی که به عنوان کار اموز با شرکتی بسته ام سوال داشتم
      و اینکه مشکلم اینه که من به عنوان کاراموز قرار دادی رو امضا کردم که ساعاتی که مشغول به کار هستم از ساعات تعیین شده بیشتره درسته که اضافه کاری رو شاید بدن اما خودم از اینکه اضافه کار کنم راضی نیستم و همچنین در روز مصاحبه هم با مدیر در مورد برگزاری کلاس زبان خارج از محیط‌ کار در روز های زوج هفته ساعت ۴/۶ به توافق رسیدیم که در قرار داد ذکر نشده الان هم همانطور که گفتم ساعات کاری بیشتر هسته و اینکه ساعاتی که کلاس دارم میگن نمیتونم برم کلاس الان هم روز هشتم کاریم هسته که به عنوان کار اموز کار میکنم
      میخواستم بدونم میتونم از کار کردن به صورتی انصراف بدم که مشکلی برام پیش نیاد در ضمن ۱۷ سال دارم و هنوز ۱۸ سالم نشده و همینطور یک سفته ۲۰میلیونی هم برای ضمانت کار ازم گرفتن
      اما بیمه هم برام رد نکردن چون خودم خواستم
      لطفا اگر خوندید بهم جواب بدید واقعا با این موضوع مشکل دارم اما بخاطر قراردادی که امضا کردم میترسم

      1. سلام
        موضوع شما نیاز به مشاوره کارشناس دارد لطفا موضوع خود را در تلگرام یا واتس اپ 09207112980 مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :