فهرست مطالب

خرید هزینه ای چیست؟

هزینه پرداختی بابت نوعی دارایی که در همان سال تولید یا تحصیل کاملا مستهلک میشود

ثبت حسابداری خرید های هزینه ای چگونه است؟

برای اطلاع از ثبت حسابداری این گونه هزینه ها مطلب را مطالعه نمایید

آیا خریدهای هزینه ای در اظهارنامه درج میشود؟

بله نحوه ثبت و محل ثبت این اقلام در اظهارنامه در مطلب ارائه شده است

خرید هزینه ای چیست؟ این یکی از متداول‌ترین سوالات مودیان مالیاتی در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی است. خرید هزینه ای به خرید نوعی از دارایی‌ها گفته می‌شود که نحوه و زمان استهلاک آنها با سایر دارایی‌ها متفاوت است. از آنجا که بسیاری از مودیان مالیاتی و حتی بسیاری از فعالان حوزه حسابداری و مالیات با مفهوم خرید های هزینه ای در اظهارنامه مالیاتی آشنا نیستند، در این مطلب آموزش رایگان مالیات قصد داریم با شما عزیزان از خرید هزینه ای، نحوه تکمیل فیلد ” مبلغ خریدهای هزینه ای در اظهارنامه” و ثبت حسابداری خریدهای هزینه ای صحبت نماییم. همراه ما بمانید.

یه خبر خوب: پرشین حساب یه آموزش بی‌نظیر مالیاتی داره که با اون میتونی صفر تا صد مالیات رو یاد بگیری، همه تکالیف مالیاتیت رو به سادگی انجام بدی و از تسهیلات مالیاتی حداکثر استفاده رو داشته باشی و مالیات منصفانه‌ای پرداخت کنی. روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش مالیات

خرید هزینه ای چیست؟

مطابق ماده 12 ضوابط اجرایی ماده 149 قانون مالیاتهای مستقیم، چنانچه قیمت تمام شده یک دارایی تحصیل یا ایجاد شده کمتر از 10% حد نصاب معاملات کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصات در آن سال باشد، در سال تحصیل یا ایجاد قابل استهلاک خواهند بود.

به بیان دیگر، خریدهای هزینه ای به خرید آن بخش از دارایی‌های ثابت گفته می‌شود که بهای تمام شده آن دارایی در همان سال تولید یا تحصیل، به صورت کامل مستهلک می‌شود.

ملاک تشخیص دارایی از خرید هزینه ای

با توجه به تعریف فوق، نحوه تشخیص دارایی از خرید هزینه ای، حد نصاب معاملات فصلی در سال تحصیل یا تولید آن دارایی است.

  • در صورتی که بهای تمام شده دارایی کمتر از 10% حدنصاب معاملات فصلی در سال تولید یا تحصیل باشد، دارایی به عنوان خرید هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ به بیان دیگر، شرط پذیرش خرید هزینه ای، کمتر بودن بهای تمام شده آن دارایی از 10% حدنصاب معاملات کوچک در سال تحصیل یا تولید است
  • در صورتی که بهای تمام شده دارایی بیشتر از 10% حد نصاب معاملات کوچک باشد، بهای تمام شده بر اساس استانداردهای حسابداری و روشهای استهلاک داراییها در طول عمر مفید خود مستهلک می‌شود

منظور از خریدهای هزینه ای در اظهارنامه چیست؟

بر اساس آنچه گفته شد، اینک می‌توانید منظور از خریدهای هزینه ای در اظهارنامه مالیاتی را درک نمایید. در امتداد جدول سود و زیان، جدولی مربوط به سایر هزینه ها در اظهارنامه وجود دارد.

خریدهای هزینه ای در اظهارنامه
نحوه ثبت خرید های هزینه ای در اظهارنامه

در این جدول مبالغی نظیر فروش ضایعات، فروش دارایی‌های غیرمنقول و فروش مواد اولیه درج می‌شود. یکی از اقلامی که در این جدول درج می‌شود، مبالغ مربوط به خرید های هزینه ای (سایر خریدها) است.

محل درج خریدهای هزینه ای در اظهارنامه
محل درج خریدهای هزینه ای در اظهارنامه

در این فیلد مجموع مبالغ مربوط به خریدهای هزینه ای درج می‌شود. نکته مهمی که در زمان درج خرید هزینه ای در اظهارنامه مالیاتی باید به آن توجه شود، این است که مبلغ 10% حد نصاب مربوط به معاملات کوچک، برای هر یک از اقلام دارایی به صورت مجزا لحاظ می‌شود؛ به عبارت دیگر حتی در صورتی که مجموع پرداختی بابت چندین قلم دارایی در یک فاکتور، بیش از 10% حدنصاب معاملات باشد، مشروط بر اینکه مبلغ هر قلم دارایی کمتر از این سقف مشخص شده باشد، می‌توان کل فاکتور را به صورت یکجا مستهلک نمود.

ثبت حسابداری خرید های هزینه ای

ثبت حسابداری مربوط به خرید هزینه‌ای به شرح زیر انجام می‌شود:

خرید دارایی:

شرحبدهکاربستانکار
خرید دارایی ثابت*** 
بانک / حسابهای پرداختی ***
بابت خرید دارایی  
ثبت حسابداری دارایی در زمان تحصیل

مستهلک نمودن دارایی در پایان سال:

شرحبدهکاربستانکار
هزینه استهلاک*** 
استهلاک انباشته ***
بابت مستهلک نموده خرید هزینه‌ای  
نحوه مستهلک نمودن مبلغ خریدهای هزینه ای

کلام آخر

شناسایی و درج خرید هزینه ای در اظهارنامه مالیاتی، یکی از راهکارهای کاهش مالیات و یا به عبارت دیگر، پرداخت مالیات منصفانه است؛ زیرا هزینه استهلاک جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی است و پذیرش این هزینه منجر به کاهش درآمد مشمول مالیات و در نتیجه کاهش مالیات قابل پرداخت است.

می‌بینید؟ اطلاع از یک قانون ساده می‌تواند تاثیر بزرگی بر مالیات یک واحد اقتصادی بگذارد. پس با آگاهی از صفر تا صد مالیات، می‌توانید از درآمدهای خود با مستندات قانونی محافظت نمایید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :