فهرست مطالب

apple-Ipad-billboard

با عرض سلام محضر همه کاربران محترم ، در این بخش یک روال تخصصی از مباحث کدینگ حسابداری را برای شما انتخاب کردم که با توجه به روال بودنش ، هنوز هم تعداد زیادی از حسابداران با آن مشکل دارند و نمی توانند بدرستی آن را اجرا نمایند . شاید بیشتر شما دوستان با این مشکل در ثبت حسابها مواجه شده باشید که فرضا” اگر بخواهید یک دارایی ثابت را پس از تکمیل ثبت کنید نحوه هزینه های مرتبط با آن را چگونه در قیمت تکمیل شده محاسبه می کنید ؟

یک مثال واقعی برای عنوان این بخش انتخاب شده تا شما بهتر بتوانید آگاهی لازم را بدست آورید ، استند تبلیغاتی را چگونه ثبت سند می کنید ؟ شما چه پاسخی دارید ؟ راهنمایی اینکه ساخت این استند 6 ماه طول می کشد و پس از 6 ماه ارزش واقعی آن مشخص می شود .

شما استند یا ساخت دارایی دیگر را پس از 6 ماه چگونه ثبت می کنید ؟ همانطور که عرض کردم ، ثبت حسابداری این دسته از دارائیها بصورت کاملا” صحیحی توسط حسابداران انجام می شود و متاسفانه در برخی دیگر از شرکتها حسابداران نتوانسته اند این ثبت را بصورت مطمئن و بدون شک و شبهه در دفاتر خود ثبت کنند .
مثال را ادامه می دهم ، فرض کنید شرکت شما مجوز ساخت تابلو ( استند ) تبلیغاتی ، بدست آورده و قصد ساخت آن را دارد . شما برای ساخت این پروژه نیاز به یک سری هزینه ها و مصالح اولیه دارید ، همچنین باید دستمزد نیروی کار و کارشناسی هم به آن اضافه کنید . کنترل کردن هزینه ها و ثبت دقیق آنها بسیار حائز اهمیت است و می تواند در قیمت تمام شده نقش مهمی داشته باشد .
شما برای اینکار نیاز به یک کد مجزا در سیستم خود دارید تا بتوانید تمامی هزینه ها و پرداخت وجوه بابت ساخت دارایی را در کد مشخص شده به ثبت رسانده و در پایان آن را به حساب دارایی ثابت انتقال دهید . مثلا” در ماه اول این مدارک و اسناد در ارتباط با یکی از استند ها به دست شما رسیده است :

  •   20 اردیبهشت – خرید آهن آلات به مبلغ 350 میلیون ریال از بانک ملی شعبه آزادی
  •   22 اردیبهشت – کرایه حمل آهن آلات به مبلغ 2میلیون ریال از تنخواه آقای حسینی
  •   5 خرداد – هزینه تنظیم نقشه 15میلیون ریال از تنخواه آقای حسینی
  •   7 خرداد – دستمزد کارگران جوشکار 20 میلیون ریال از بانک پارسیان شعبه رسالت

Expense_Receipts

برای ثبت شما باید بلافاصله کد کل دارایی در جریان تکمیل و معین دارایی در جریان تکمیل استند شماره 1 ، را در سیستم خود ایجاد کنید و اولین رویداد را در همان روز در اسناد خود ثبت کنید ، نحوه ثبت بدین صورت است :

  1.   دارایی در جریان تکمیل / استند شماره 1 350000000 ریال بدهکار
  2.  بانکها/ بانک ملی شعبه آزادی 350000000 ریال بستانکار
  3. دارایی درجریان تکمیل / استند شماره 1 2000000 ريال بدهکار
  4. تنخواه / تنخواه آقای حسینی  2000000 ريال بستانکار

و به همین ترتیب بقیه ثبتها را انجام داده تا موقعی که به پایان کار و ساخت استند نزدیک می شوید ، شما در آخرین ماه  پایانی کل مبلغ حساب دارایی در جریان تکمیل را به حساب دارایی ثابت انتقال داده و کلیه هزینه ها را مستقیما” در حساب دارایی ثابت ثبت کنید . در نتیجه شما با اتمام کامل پروژه قیمت تمام شده آن را بطور دقیق محاسبه کرده و در اسناد خود ثبت کرده اید ، همچنین با ثبت لحظه ای تمامی موارد اجازه نداده اید که یک هزینه کرایه کوچک هم از چشم شما دور بماند .
امیدوارم با ثبت به موقع اسناد و مدارک حسابداری در سیستم ، همیشه به روز در مسیر پیشرفت شغلی گام بردارید .

موفق و پیروز باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام ،
    سوال من این بود که مالیات و عوارض بر ارزش افزوده چه زمانی محاسبه میگردد ؟ آیا در پایان زمانی که دارایی در جریان به دارایی ثابت انتقال پیدا میکند شناسایی میشود یا می توان در هر پرداخت به میزان پرداختی ارزش افزوده را شناسای کرد؟ با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :