فهرست مطالب

اطلاعات مالی را بهتر بیان کنید !

با نام خدا و عرض سلام و وقت بخیر به همه شما عزیزان که باز هم منتظر ما بودید.امروز در نظر دارم مطلبی را برایتان عنوان کنم که برای ارائه اطلاعات مالی شرکتتان بسیار مفید است.هر مطلب مهمی برای خوب بیان شدن نیاز به یکسری خصوصیات کیفی و کمی دارد. اطلاعات مالی نیز اینچنین است.امروز برایتان خصوصیات کیفی اطلاعات مالی را بیان می کنم تا با توجه به این خصوصیات بهتر بتوانید اطلاعات مالی شرکت را ارائه کنید.

خصوصیات کیفی محتوای اطلاعات مالی 

خصوصیات کیفی را می توان اینگونه بیان کرد که چه نوع اطلاعاتی برای تصمیم گیری مفید هستند.بطور کلی خصوصیات کیفی ، خصوصیاتی هستند که باعث می شوند اطلاعات ارائه شده درمتن صورتهای مالی ، برای استفاده کنندگان مفید واقع شود و آنها را در راستای درک وضعیت مالی و عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری کمک کند . برخی از خصوصیات کیفی به محتوای مندرج در صورتهای مالی و برخی به چگونگی ارائه این محیط و اطلاعات می پردازد . خصوصیات کیفی مربوط به محتوای اطلاعات ، مربوط بودن و قابل اتکا (اعتماد) بودن است .

مربوط بودن :
اطلاعاتی مربوط تلقی می شود که به استفاده کنندگان در مورد تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در واحد تجاری و ارزیابی عملکرد گذشته ، حال . آینده واحد تجاری کمک کند. اطلاعات مربوط اگر از رویداد های گذشته خبر دهد ، دارای ارزش تاید کنندگی و اگر پیش بینی رویدادهای آتی را بکند حاوی ارزش پیش بینی کنندگی است.
نقش پیش بینی کنندگی و تایید کنندگی اطلاعات با هم در ارتیاط هستند .

برای اینکه اطلاعات دارای ارزش پیش بینی کنندگی باشند لازم نیست در قالب یک پیش بینی صریح بیان شود. نحوه پیش بینی بر اساس نحوه ارائه اطلاعات در گذشته صورت می گیرد. نکته قابل توجه در بیان اطلاعات مربوط آن است که از یک خاصه اندازه گیری در گزارش اطلاعات استفاده شود.
خاصه اندازه گیری مورد قبول ، خاصه ای است که بر حسب واحد پول قابل بیان باشد. مثل بهای تمام شده تاریخی ، بهای جایگزین (ارزش ورودی ) یا خالص ارزش فروش ( ارزش خروجی ) .
قابل اتکا ( اعتماد بودن ) :
اطلاعاتی قابل اتکاست که عاری از اشتباه و تمایلات جانبدارانه با اهمیت باشد و بطور صادقانه بیان کننده چیزی باشد که انتظار می رود بیان کند.
قابل اتکا بودن خود شامل بیان صادقانه ، بی طرفی ، احتیاط و کامل بودن می باشد .
الف ) بیان صادقانه :

اطلاعات باید اثر معاملات و سایر رویدادهایی را که ادعا می کنند ، به طور صادقانه بیان کنند.هنگام ارائه صادقانه باید اطلاعات بر اساس محتوا و واقعیت اقتصادی و نه صرفا شکل قانونی انها به حساب گرفته شود.محتوای معاملات و سایر رویدادها همواره با شکل قانونی آنها سازگار نیست .
ب ) بی طرفی :

اطلاعات مندرج در صورت های مالی باید بی طرفانه و عاری از اشتباهات جانبدارانه باشد . اگر ارائه اطلاعات مالی به گونه ای باشد که بر تصمسم گیری یا قضاوت در جهت رسیدن به نتیجه ای از قبل تعیین شده اثر بگذارد ، صورت های مالی بی طرف نمی باشد. پس بر این اساس اطلاعات مالی نباید از دستیابی به یک هدف اقتصادی خاص مثل افزایش یا کاهش سود شرکت جانبداری کند . عاری بودن از اینگونه جانبداری ها ، یکی از خصوصیات مهم اطلاعات قابل اتکا می باشد.
ج )احتیاط :

ابهامات حاکم بر محیط اقتصادی و عدم امکان پیش بینی قطعی آینده ایجاب می کند که در تهیه اطلاعات مالی احتیاط رعایت شود. احتیاط عبارتست ازکاربرد میزانی از مراقبت به گونه ای که درآمدها و دارایی ها بیش از واقع و هزینه ها بدهی ها کمتر از واقع ارائه نشود . به کارگیری احتیاط نباید منجر به ایجاد اندوخته ی پنهانی یا ذخایر غیر ضروری شود ، یا دارایی ها و درآمدها کمتراز واقع و بدهی ها هزینه ها را بیشتر از واقع نشان دهد ، زیرا این امر نقض بیطرفی است به قابلیت اتکای اطلاعات مالی ضربه می زند .
د ) کامل بودن :

اطلاعات مندرج در صورت های مالی باید با توجه به اهمیت و ملاحظات مربوط به فزونی منافع بر مخارج تهیه و ارائه آن ، کامل شود . حذف برخی از اطلاعات از صورت های مالی ممکن است باعث شود اطلاعات نادرست و گمراه کننده شود و در نتیجه قابل اتکا نباشد و از مربوط بودن آن اطلاعات کاسته شود . اکنون خصوصیات کیفی مربوط به محتوای اطلاعات مالی به پایان رسید . در بخش های بعدی خصوصیات کیفی مربوط به چگونگی ارائه اطلاعات مالی به حضورتان ارائه خواهد شد .

بزرگترین نفرین آن است که خود همه چیز راتجربه کنی . ( لقمان )

اعظم رزی

اطلاعات مالی با کیفیت تهیه کنید (بخش دوم)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. عالي بود عزيزم من راجع به دردسترس بودن اطلاعات مالي يك سري مباحث در اين زمينه نيازمند هستم در صورت امكان باذكر منبع برايم بفرستيد
    باتشكر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :