فهرست مطالب

 به نام خدا و سلام صمیمانه به همه شما کاربران محترم که یک روز دیگر نیز ما را تحمل می کنید . مبحث امروز ادامه مباحث گذشته می باشد ، در روزهای اخیر خصوصیات کیفی مربوط به محتوای اطلاعات مالی در صورت های مالی را بریتان بیان کردم ،
اکنون در نظر دارم خصوصیات کیفی مربوط به نحوه ارائه اطلاعات در صورتهای مالی را حضورتان ارائه کنم

خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات مالی چیست؟

خصوصیات اصلی مربوط به ارائه اطلاعات ، قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن است . حتی اگر اطلاعات مربوط و قابل اتکا باشند ، مفید بودن آنها در صورت قابل مقایسه نبودن و قابل فهم نبودن دچار مشکل می گردد .

این خصوصیات کیفی ( قابل فهم بودن و قابل مقایسه بودن ) به مفید بودن اطلاعات کمک می کند .

قابل مقایسه بودن :

استفاده کنندگان صورت های مالی باید بتوانند صورتهای مالی واحد تجاری را طی زمان برای بررسی روند تغییرات در وضعیت مالی ، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مقایسه کنند .
همچنین استفاده کنندگان باید بتوانند صورتهای مالی واحد های تجاری مختلف را با هم مقایسه کنند تا وضعیت مالی ، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد های تجاری را با هم مقایسه کنند .

قابلیت مقایسه بین واحد های تجاری زمانی حاصل می شود که شرکت ها از رویه های حسابداری یکسان برای شرایط اقتصادی مشابه استفاده کنند . در نتیجه رعایت اصول عمومی استانداردهای پذیرفته شده حسابداری موجب می شود قابلیت مقایسه صورتهای مالی فراهم شود .

ثبات رویه ها :

قابلیت مقایسه مستلزم این امر است که اندازه گیری و ارائه اطلاعات مالی و سایر رویدادهای مشابه در هر دوره و از یک دوره به دوره بعد یکسان باشد و همچنین هماهنگی رویه توسط واحدهای تجاری مختلف حفظ شود .
مثلا استفاده مستمر از روش FIFO برای ارزیابی موجودی های پایان دوره ، قابلیت مقایسه بین دوره های مالی را افزایش می دهد .
ثبات رویه به این معنی نیست که واحد تجاری هرگز نتواند رویه های حسابداری خود را تغییر دهد ، بلکه در صورت لزوم تغییر در رویه های حسابداری می تواند انجام شود . اثر انباشته این تغییر در صورتهای مالی تحت عنوان تعدیلات سنواتی عنوان می گردد .

قابل فهم بودن:

یکی از خصوصیات کیفی اطلاعات مندرج در صورتهای مالی این است که باید به آسانی برای استفاده کنندگان که اطلاعات معقولی از حسابداری دارند ، قابل فهم باشد .

قابل فهم بودن یک خصوصیت خاص است که برای هر شخص بسته به اینکه به چه نحوی آنرادرک کند و در تصمیم خود استفاده کند ، ممکن است برای یک استفاده کننده مفید باشد و برای دیگری نباشد .

صورتهای مالی برای رفع نیازهای استفاده کنندگان مختلف که از درجات مختلف آگاهی از فعالیت های تجاری و اقتصادی و نحوه حسابداری برخوردارند ، تهیه می گردد . با این وجود اطلاعات حسابداری عموما با این فرض تهیه می شود که استفاده کنندگان آگاهی معقولی در مورد فعالیت های تجاری و اقتصادی و نحوه حسابداری دارند.

در هر صورت اطلاعات پیچیده ای که جهت رفع نیازهای تصمیم گیری اقتصادی مربوط تلقی می شود نباید به بهانه مشکل بودن درک آن ، توسط برخی استفاده کنندگان از صورتهای مالی حذف شود . این اطلاعات نیز باید تا حد امکان به گو نه ای ساده ارائه شود تا درک آن برای همه استفاده کنندگان آسان باشد .

اهمیت :

اهمیت به جای اینکه یک خصوصیت کیفی اصلی لازم برای اطلاعات باشد ، یک نقطه انقطاع است که باید قبل از سایر خصوصیات کیفی مورد توجه قرار گیرد.
اگر یک رویداد مالی با اهمیت نباشد ، نیازی به بررسی بیشتر اطلاعات آن رویداد نیست .
یک رویداد زمانی بااهمیت تلقی می شود که بتواند بر تصمیم گیری استفاده کنندگان تاثیر مهمی داشته باشد . اهمیت یک موضوع نسبی است وبرای هر واحد تجاری بسته به توان مالی آن متفاوت می باشد .

مثلا خرید یک ماشین حساب در یک واحد تجاری از لحاظ مبلغ بااهمیت بوده ولازم است نشان داده شود ، ولی در واحد تجاری دیگر ممکن است با اهمیت نباشد و مبلغ خرید آن به صورت یک هزینه جزئی ثبت شود . اهمیت یک رویداد در مقایسه با سایر رویدادهای واحد تجاری در نظر گرفته می شود .
به دلیل اینکه تشخیص اقلام با اهمیت دارای روند مشخص واصولی نیست لذا تاکنون هیچ رهنمود یا استانداردی در رابطه با این موضوع بیان نگردیده است .
در پایان با عرض خدا قوت به شما خوانندگان محترم ، امیدوارم اطلاعات ارائه شده برایتان مفید باشد و با مرور مطالب گفته شده در طول دو بخش بتوانید اطلاعات مالی با کیفیت ومورد قبولی تهیه کنید.

اعظم رزی

اطلاعات مالي با كيفيت چيست؟ (بخش اول)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :