فهرست مطالب

مصاحبه تخصصی حسابداری فقط در زمان استخدام شغل حسابداری کاربرد ندارد و دوستان عزیزی که تمایل به همکاری غیر استخدامی و پیمانی با یک مجموعه دارند می بایست با روال و قاعده برگزاری جلسات مصاحبه ای نیز آشنا باشند.جلسه مشاوره مالیاتی و جلسه مصاحبه دو مقوله جدا از هم هستند.

امروز قصد دارم مطالب مختصری را در مورد انجام یک مصاحبه تخصصی توضیح دهم. شاید برای خیلی ها انجام فرآیند مصاحبه زیاد پیچیده نباشد و فقط داشتن استرس یکی از عوامل بازدارنده شما را در رسیدن به موفقیت باشد. بله، کاملا” صحیح است، داشتن استرس غیر از این مورد در خیلی از موارد می تواند برای شما مشکل ساز باشد و ریشه روانشناسی دارد و شما باید با تحقیق و مطالعه بر روی تکنیک های دور شدن از آن تلاش نمایید .

به نظر من مصاحبه های بازارکار می توانند در دسته بندی های زیر قرار بگیرند:
• مصاحبه عمومی و تخصصی گزینش استخدام
• مصاحبه تخصصی کارهای پاره وقت و سرکشی
• مصاحبه تخصصی و فنی در مورد تدریس
• مصاحبه در مورد انعقاد قرارداد مشاوره مالیاتی

موردی که شما باید توجه داشته باشید میزان آمادگی است ، یعنی اینکه چقدر تسلط بر موضوعات تخصصی و مورد انتظار طرف مقابل خود دارید و میزان ضعف و قوت خود را شناسایی کنید ،البته ناگفته نماند شخص مصاحبه کننده هم مهم است چه فردی باشد؟ و چقدر حرفه ای باشد؟  و همین عامل باعث شود که مصاحبه کننده سوالات مهم و جزیی را بصورت فشرده از شما بپرسد . و فقط اشاره شما نسبت به پاسخ دادن سوالات کافی است که او متوجه میزان آمادگی شما گردد.

فرض کنید قرار است هیات مدیره یک واحد تولیدی از شما دعوت بعمل آورد تا بعنوان مشاور مالی و مالیاتی شما نمی توانید پیش بینی کنید که محور سوالات چگونه است و تسلط بر موضوعات را بررسی کنید ، چون معمولا” در محل انجام مصاحبه فرد مصاحبه شونده بعد از اتمام و بیرون آمدن از اتاق ، دیگر همکاران خود را از روند آن با خبر می کند ، در صورتی که اینکار به جز ایجاد استرس هیچ سودی ندارد ، چون مطمئن باشید موضوع سوالات متفاوت است و این جریان ممکن است تمرکز شما را به هم بزند.

پیشنهاد میشود بخوانید: چی شد درآمدم از حسابداری به درآمد پزشکان رسید؟‌

مصاحبه تخصصی همه موارد اصلی حسابداری را شامل می شود ، حسابداری مالی ، مالیاتی ، صنعتی ، مدیریت مالی و حسابداری میانه و پیشرفته . مهم این است که شما چقدر اطلاعات نسبت به عناوین این دروس دارید ، که در موقع سوال بتوانید بدون مکث کردن به آنها پاسخ دهید . من کتابهایی را دربازار دیدم که نمونه سوالات انجام مصاحبه تخصصی را چاپ شده و عرضه می کنند ، این خوب است ولی شک نکنید که کافی نیست . شما مطالعه کلی و جزیی زیادهم که داشته باشید ممکن است در همان اصل عناوین که خدمتتان عرض کردم مشکل پیدا کنید.

البته به جز نفر مصاحبه کننده از شما، نوع محل و مجموعه ای که قرار است از شما مورد مصاحبه کنند مهم است ، یعنی چه نوع شرکت ، سازمان و یا نهادی است، و چه انتظاری از حضور یک کارشناس مالی و مالیاتی دارند!

مثلا” اگر شما قرار است در مصاحبه تخصصی یک شرکت بین المللی شرکت کنید باید نسبت به تسلط خود بر کار با صورتهای مالی زبان انگلیسی افزایش دهید چون طرف دیگر این نوع شرکت ها شرکتهای خارجی می باشند.

با توجه به تفاوت هایی که توضیح داده شد سوالات مشخص و از قبل پیش بینی شده نیست ، ولی اگر بخواهم صحبتهای نوشته ام را جمع بندی کنم باید عرض کنم مخاطب اصلی من در این نوشته علاقمندانی است که قصد دارند خودشان بطور مستقل و بدون استخدام تمام وقت کار خدمات حسابداری را اجرا کنند، به همین منظور سوالات زیر ممکن است در زمان استخدام تمام وقت و یا پاره وقت کارایی داشته باشد نه همکاری در قالب مشاوره مالیاتی

به سوالات زیر دقت کنید :

• نرخ تسعیر ارز ؟
• معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد درسال ؟
• نرخ جذب سربار را توضیح دهید ؟
• تعدیلات سنواتی معمولا” در چه مواردی اعمال خواهد شد ؟
• کاربرد شماره قبوض پرداخت مالیات به اداره دارایی چیست ؟
• سرقفلی را توضیح دهید ؟
• نحوه بستن درآمد ها در پایان سال چگونه است ؟
• جرائم ماده 169  قانون مالیات های مستقیم ؟
• نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی ؟
• تسویه حساب کارکنان چگونه است ؟ بیمه و مالیات ؟

نمونه سوالات فوق همان سوالات مربوط به استخدام تمام وقت و پاره وقت می باشد و سوالات مصاحبه جهت همکاری با یک مشاور قالب دیگری خواهد داشت به عنوان مثال سوالاتی نظیر :

تاکنون چند پرونده هیات مالیاتی برعهده شما بوده و نتایج آن به چه صورتی بوده است؟

بیشترین رقم کاهش مالیات در چه نوع پرونده ای بوده است؟

چند راهکار مناسب برای عدم ابتلا به  پولشویی ارایه فرمایید

همانطوریکه ملاحظه می کنید نوع مصاحبه و دسته بندی سوالات با نوع انتظار و رزومه تغییر می کند و خیلی سوالات دیگر که شما با مطالعه و کاربرد آن می توانید چه در مصاحبه و چه در انجام شغل و حرفه خود از آنها استفاده کنید .

اگر میخواهید با دیگر مراحل و حرکتهای کسب و کار مستقل حسابداری آشنا شوید می توانید در گردهمایی حضوری قدم صفر حسابداری حضور داشته باشید تا نکات بیشتری از آن را خدمتتان عرض کنم.

برای رزرو نام خود و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۷۳۵۲۶۳ و ۰۲۱۲۲۷۲۴۵۶۴ تماس حاصل نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام شبتون بخیر ببخشید من چند روز دیگه مصاحبه دارم واقعا گیج شدم چی بخونم خواهش میکنم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم رشته حسابداری
    و اگه مطالب مفیدی دارید برایم ایمیل کنید واقعا سپاسگزار میشم
    التماس دعا

    1. سلام به شما دوست عزیز
      توی مطالب سایت جستجو کنید، مطالب خوب و جامعی در مورد مصاحبه با مدیران و سوالات آنها، فایل صوتی انرژیت را دانلود و گوش کنید، فایل مصاحبه با مدیر هتل پیروزی، مصاحبه با اتحادیه طلا و جواهرات، امیدوارم که بتونه به شما کمک کنه….

  2. باسلام
    اگه امکانش هست در مورد سوالات که در انتهای مطلب زدین موارد 4-6و11در بطور خلاصه توضیح دهید
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      درمورد 4 شما می توانید توضیحات کامل این مبحث را در اصول حسابداری 3 و بطور کامل تر در کتاب حسابداری صنعتی( انتشارات سازمان حسابرسی ) دنبال کنید.
      درمورد 6 ، مهمترین کاربرد آن برای ثبت تفکیکی قبوض دریافتی از اداره دارایی در اظهارنامه عملکرد در پایان سال مالی است .
      و درمورد آخر ، مهمترین بخش تسویه کارکنان محاسبه عیدی و سنوات بر اساس کل کارکرد و پرداخت پس از دریافت رسید معتبر بوده ، همچنین ثبت ترک کار به موقع در نرم افزار بیمه و ثبت کامل محاسبات در نرم افزار مالیات اقدام بعدی خواهد بود .

      موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :