فهرست مطالب

external-audit
با سلام به همه کاربران محترم ، امروز قصد دارم در مورد مهمترین بخش کنترلی اسناد حسابداری و شرکت ها ، توضیحاتی ارائه کنم . همانطور که شما دوستان عزیز می دانید تمام فعالیت های شما در بخش مالی باید به تایید حسابرسان رسیده و نمره قابل قبولی از تاییدیه حسابرسی بگیرید. در بخش های قبلی پرشین حساب مطالب مختصری در مورد حسابرسی و نحوه رسیدگی به دفاتر ، ارائه شد و بیشتر درمورد تاکید آنها بر استانداردهای حسابداری ، کلیاتی بیان گردید.
در این قسمت در مورد یکی از مهمترین بخشهایی که مورد توجه و کنترل حسابرسان قرار می گیرد توضیحاتی خدمت شما می دهم . هدف اصلی از رسیدگی حسابرس به موجودیهای نقدی حاصل کردن اطمینان از دوجنبه می باشد : یکی اینکه موجودیهای نقدی در صندوق و بانک وجود داشته و تحت کنترل شرکت می باشد ، و دیگر اینکه بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری در حسابها ثبت شده باشد. در اینجا بدنیست باهم اصول پذیرفته شده را مرور کنیم ، اصول پذیرفته شده حسابداری عبارتند از :
• اصل بهای تمام شده
• اصل تحقق درآمد
• اصل تطابق درآمدها با هزینه ها
• اصل افشاء
در حالت کلی وجوه نقد حساس ترین بخش یک شرکت و یا مجموعه است ، حساسیت از آن بابت است که چون دسترسی به آن آسانتر از دیگر دارائیها بوده و بیشترین خطر سوء استفاده را در بر دارد . دلیل دیگر حجم مبادلات در شرکت است ، این حجم ، گردش مالی و نقدی را رقم می زند و درنتیجه خیلی مورد نظارت دقیق متخصصین حسابرسی قرار می گیرد .کنترل داخلی وجوه نقد در شرکتها و موسساتی که دو یا چند شریک دارند شدیدتر اعمال خواهد شد .
کنترل داخلی شامل دریافت و پرداخت وجوه ، نحوه گردش وجوه در حسابهای بانکی ، کنترل حساب شرکا و سپرده های سرمایه گذاری بانکی را شامل می شود .
در بیشتر شرکتهای کوچک و بزرگ از رسید دریافت و پرداخت برای جمع آوری اسناد استفاده می شود ، یکی از ابزار کنترل داخلی استفاده از این رسیدها به همراه شماره سریال در 3 نسخه است ، یعنی رعایت ترتیب سریال ها مهم بوده و کنترل را دقیق تر خواهد کرد. از شایع ترین مواردی که می تواند وجوه نقد را از کنترل خارج کند وصول چک های دریافتنی شرکت و بلافاصله خرج وجه فوق در تنخواه و یا صندوق بابت هزینه ها می باشد ، در صورتی که وجه چک بلافاصله پس از وصول باید به حساب بانکی شرکت واریز شود ، یا از ابتدا چک سر حساب گذاشته شود تا بتوان از طریق بانک نحوه ورود و خرو ج وجوه نقد را تحت کنترل قرار داد . همچنین در پایان روز کاری کارپرداز موظف است یک لیست جداگانه از کلیه وصولیها و پرداختی ها تهیه نموده و تحویل بخش مالی نماید.

two businesspeople in a meeting
یکی دیگر از مواردی که حسابرسان در کنترل وجوه نقد مد نظر دارند بررسی نحوه پرداختها توسط تنخواه گردان است . مدارکی نظیر رسید دستنویس ، رونوشت ، کپی فاکتور ، تاییدیه هماهنگی تلفنی ، به هیچ عنوان قابل قبول تیم حسابرسی نخواهد بود. آزمونهای کنترل وجوه نقد از دیگر مواردی است که گروه حسابرسی به بررسی آن می پردازد ، حسابرس می تواند با کنترل کلیه صورتحسابهای بانکی کلیه حسابهای دریافت و پرداختهای نقدی را مورد رسیدگی قرار دهد .
کنترل سپرده ها از دیگر بخش های حسابرسی وجوه نقد می باشد ، این سپرده ها بیشتر شامل حسابجاری و قرض الحسنه بانکی و دیگر سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت است. در شرکت های پیمانکاری وجه دریافتی بابت صدور ضمانتنامه هم در بخش کنترل سپرده ها قرار خواهد گرفت . همچنین با توجه به ورود نرم افزار های حسابرسی داخلی با بازار کار رشته حسابرسی عملیات کنترل دقیق تر و سریع تر انجام خواهد شد.
شما با همین کلیات در ورود و خروج وجوه نقد می توانید بسیاری از مشکلات پیش آمده را برای خود حل کرده و بتوانید پاسخوگوی سوالات حسابرسان باشید .

امیدوارم در تمامی کارها موفق و پیروز باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :