فهرست مطالب

سهامداران به دنبال شرکت های کم ریسک 

گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بازار در حالی با رشد 7/2 درصدی شاخص کل مواجه بود که بار دیگر خریداران حقیقی حضور فعال‌تری نسبت به حقوقی‌ها داشتند. این امر منجر به تغییر مالکیت 118 میلیارد تومانی (معادل 2/5 درصد ارزش کل معاملات هفته گذشته) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شد. بررسی معاملات نشان می‌دهد در ابتدای هفته حقیقی‌ها در نقش خریدار حضور بسیار چشمگیری داشته‌اند که این روند در روزهای پایانی هفته افت کرده است.

با توجه به افزایش نسبت قیمت به درآمد (P/E) کل، بازار با ریسک بالایی مواجه است که همین امر منجر به اقبال بیشتر سهامداران به شرکت‌های مطمئنی مانند سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت هلدینگ‌ ها شده است. از سوی دیگر، سهام شرکت‌های خودرویی نیز با توجه به امید به آینده مناسب آنها حجم قابل توجهی از معاملات بورس را به خود اختصاص داده است که در این صنعت نیز نسبت قیمت به درآمد بسیار بالا، به سهامداران احتیاط هرچه بیشتر را بهنگام معاملات گوشزد می‌کند.

بورس

در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در 12 نماد با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، 10 نماد اول از منظر بیشترین حجم معاملات طی هفته گذشته به ترتیب عبارتند از: بانک صادرات ایران «وبصادر»، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین «تاپیکو»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، ایران خودرو «خودرو»، گروه بهمن «خبهمن»، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه «وبیمه»، مخابرات ایران «اخابر»، سرمایه‌گذاری رنا «ورنا»، سرمایه‌گذاری امید «وامید» و زامیاد «خزامیا».

همچنین، بانک پاسارگاد «وپاسار» و سرمایه‌گذاری صنعت نفت «ونفت» از میان نمادها با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای درک شهودی از این تغییرات شده مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در طول متن با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.

در نماد «وبصادر» طی هفته گذشته تغییر مالکیت 5/31 میلیارد ریالی (8/7 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز شنبه تغییر مالکیت به ارزش حدود 5 میلیارد ریال از سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات آن روز، یعنی حدود 87 میلیارد ریال، 8/5 درصد کل را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، سهام با ارزشی معادل پنج میلیارد ریال توسط حقوقی‌ها فروخته و به وسیله حقیقی‌ها خریداری شده که 8/5 درصد کل معاملات را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ سبز و در بالای منحنی قرار گرفته است. سبزرنگ بودن منحنی در تمامی روزهای هفته نشان از عرضه‌های سنگینی است که از سوی سهامداران حقوقی صورت گرفته است.

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

از سوی دیگر، در نماد «تاپیکو» طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت 9/34 میلیارد ریالی (معادل سه درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داده است. مشابه نماد «وبصادر»، اگر معاملات روز یکشنبه را برای «تاپیکو» در نظر بگیریم، 26 درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها شده است که با رنگ قرمز و در پایین نمودار نمایش داده شده است (یعنی تغییر مالکیت از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها). بررسی روند معاملات این نماد نشان از حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی به عنوان خریدار طی هفته سپری شده دارد. به عنوان مثال خرید 7/20 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین
قابل توجه است. «شبندر» به عنوان سومین نماد پرمعامله هفته گذشته، تغییر مالکیت 5/82 میلیارد ریالی را (معادل 4/11 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. قرمز بودن منحنی در تمامی روزهای هفته نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران حقوقی برای سومین هفته پیاپی در نقش خریدار سهام این نماد حضور قابل توجهی داشته‌اند.

از طرف دیگر، نماد «خودرو» طی هفته گذشته تغییر مالکیت قابل توجه 8/168 میلیارد ریالی (معادل 6/20 درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شاهد بوده است. علت این امر را می‌توان عرضه‌های بسیار سنگین ابتدای هفته حقوقی‌ها در این نماد دانست که از جمله آن می‌توان به فروش 60 میلیون سهم «خودرو» توسط شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا اشاره کرد.

از سوی دیگر، در نماد «خبهمن» طی هفته گذشته، تغییر مالکیت 2/55 میلیارد ریالی (معادل 5/10 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در این نماد اگر تغییرات قیمت طی هفته گذشته در نظر گرفته شود کاملا با نحوه حضور حقوقی‌ها تطابق دارد؛ به عبارت دیگر، در روز شنبه و سه‌شنبه که نماد مثبت بوده حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند، در حالی که در سایر روزهای هفته با منفی شدن نماد، حقوقی‌ها خریدار شدند.

اما در نماد «وبیمه»، تغییر مالکیت 6/170 میلیارد ریالی (معادل 5/39 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. سبز بودن نمودار در تمامی روزهای

12-modiriat

هفته نشان از عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها طی هفته گذشته دارد که این روند در پایان هفته کاهش پیدا کرده است. در میان عرضه‌های حقوقی‌ها می‌توان به فروش 13 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سهامی بیمه ایران طی هفته گذشته اشاره کرد.
در این شرایط، در نماد «اخابر» تغییر مالکیت 2/1 میلیارد ریالی (معادل 2/0 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شد. این امر نشان می‌دهد حقوقی‌ها طی هفته گذشته روند خود را کمی تغییر داده و در نقش خریدار این نماد ظاهر شده‌اند، به طوری که حجم عرضه‌ها از سوی این سهامداران کاهش یافته است.

«ورنا» نیز تغییر مالکیت 109 میلیارد ریالی (معادل 3/26 درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها شاهد بوده است. بر این اساس، حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده طی هفته گذشته کاملا به چشم می‌خورد.
همچنین، «وامید» تغییر مالکیت 6/1 میلیارد ریالی (معادل
یک درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی را تجربه کرده است. همانطور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، حقوقی‌ها در ابتدای هفته عرضه‌های قابل توجهی را داشته‌اند که این روند در پایان هفته معکوس شده تا در نهایت تغییر مالکیت قابل توجهی طی هفته گذشته صورت نگیرد.

33333

در این شرایط، «خزامیا» تغییر مالکیت 69 میلیارد ریالی (معادل 8/21 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها را طی هفته گذشته تجربه کرده است. در این میان، فروش 12میلیون سهم این نماد توسط شرکت سهامی بیمه ایران قابل توجه است.

در نماد «وپاسار» نیز طی هفته معاملاتی قبل، تغییر مالکیت 7/6 میلیارد ریالی (معادل 5/1 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. علت این امر را می‌توان عرضه سنگین سهام توسط حقوقی‌ها طی روز سه‌شنبه (تنها روز مثبت این نماد طی هفته گذشته) دانست، در حالی که در سایر روزها حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند.

در نهایت، نماد «ونفت» طی هفته گذشته شاهد حضور نسبتا پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار بوده، به طوری که در این نماد تغییر مالکیت 7/3 میلیارد ریالی (معادل 9/1 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفته است .

منبع : دنیای اقتصاد

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :