فهرست مطالب

سلام به همه علاقمندان و کاربران عزیز و محترم ،

در ادامه اطلاعات و دانستنیهای بین المللی لازم دیدم به غیر از مطالب خلاصه ای که در مورد قوانین مالیاتی سایر کشورها نوشتم ، مطلبی در مورد ،Tax haven برای شما ارائه کنم . این واژه در کشورهای خاص کاربرد دارد و در آنجا به نام های بهشت مالیاتی  یا پناهگاه مالیاتی شناخته می شوند.

با توجه به موضوع برخی از پایان نامه های رشته حسابداری و مدیریت مالی در این زمینه یعنی نحوه اعمال و بررسی موضوع بهشت مالیاتی ، لازم دیدم اشاره ای به این واژه و توضیحات مختصری در مورد آن جهت آشنایی شما بنویسم .

بهشت مالیاتی شامل چه کشورهایی می شود؟ این عنوان اختصاص به کشورهایی دارد که قوانین مالیاتی مثل سایر کشورها در آنها اعمال می شود با این تفاوت که سرمایه گذاران خارجی از نظر مالیاتی خیلی راحت فعالیت می کنند. بدین صورت که سرمایه گذاران با داشتن حساب های بانکی و داشتن شرکت در این کشورها از مالیات معاف بوده و یا مالیات بسیار ناچیزی پرداخت می کنند.

آندورا ، باهاماس ، برمودا ، جزایر کیمن ، هنگ کنگ ، لیختن اشتاین ، پاناما و سوئیس برخی از کشورهای بهشت مالیاتی هستند. اکثر این کشورها کشورهای بسیار کوچکی هستند که دارای  منابع طبیعی و صنعتی ناچیزی هستند ، و از این طریق اقدام به جذب سرمایه گذاران و رونق فعالیت های اقتصادی در داخل کشور خود شدند.

این کشورها با استفاده از فرار مالیاتی سرمایه گذاران بهره لازم را به سود خود کسب می کنند. این جریان بیشتر در کشورهای اروپا شایع تر است. در برخی از این کشورها نرخ مالیات تا 50% سود محاسبه می شود و می تواند دلیل اصلی سرمایه گذاران برای فرار مالیاتی باشد. کشورهای ارائه دهنده خدمات ویژه باتوجه به این نرخ مالیاتی شرایط جذب سرمایه گذاران را فراهم می کنند. البته این نوع فرار سرمایه از کشورهایی مالیات گیرنده ، بسیار دردناک بوده و بارها در مجامع بین المللی اعتراض خود را نسبت به پناهگاههای مالیاتی ابراز داشته اند .

کشورهای بهشت مالیاتی با برنامه ریزی و تبلیغات بر روی روشهای فرار مالیاتی خیلی فعال هستند و تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاران کشورهای مالیات گیرنده می کنند.

در چند سال اخیر کشورها ، با اصلاح و تجدید نظر در مورد مالیات برخی از شرکتهای فعال در مناطق آزاد و منطقه دریایی سعی کرده اند مانع از خروج سرمایه از کشورشان باشند. رقابت بین کشورهای پناهگاه مالیاتی و کشورهای فرار مالیاتی بسیار چشمگیر است و اغلب کشورهای پناهگاه موفق تر از سایرین بوده اند. نحوه جذب در بهشت مالیاتی متفاوت است ، برخی از این کشورها به افراد و سرمایه گذاران خدمات می دهند و بطور میتقیم آنها را جذب می کنند و برخی دیگر از طریق تاسیس شرکت خارجی در داخل کشورشان امتیازات بهشت مالیاتی را فراهم می کنند.

امیدوارم آشنایی نسبی را در مورد بهشت مالیاتی پیدا کرده باشید.

 موفق و پیروز باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :