فهرست مطالب

با سلام و عرض ادب محضر شما دوستان عزیز ،

امروزه با توجه به علاقمندی بیش از حد سرمایه گذاران ،حسابداران و حتی دانشجویان حسابداری به دنیای حرفه ای بورس لازم شد قسمتی از بخش دانستنیهای حسابداری را به بورس اختصاص بدهیم .بنظر من بورس عینا” مثل یک دانشگاه کاملا” تخصصی است که در این دانشگاه دانشکده ها ،هیات علمی، اساتید ، دانشجویان ، آزمایشگاه ، ساختمان قسمت اداری و آموزش و… همگی مشغول فعالیت بوده و همه آنها سعی می کنند بهترین و رتبه دارترین باشند.

شرط اول و اصلی ورود به این دانشگاه مجهز علاقه و اطلاعات داشتن هست ، بنظر تنها دانشگاه تخصصی  است که همه می توانند وارد آن شده و دربخش مورد علاقه خودشان فعالیت کنند .بعد از این مقدمه کوتاه با شما دوستان می خواهیم سری به این دانشگاه بزنیم و بخشها و قسمتهای فعال آن را توضیح دهیم . فعالیتهای اقتصادی هر کشور شامل 2 بخش کلی است : بخش اول مربوط به تامین اعتبارات کوتاه مدت بوده که توسط سیستم بانکی آن کشور اداره می شود و بخش دوم با اعتبارات بلندمدت در ارتباط است که توسط بازار سرمایه پشتیبانی می شود ،

بورس  یک سازمان نظام یافته و قدرتمند به عنوان یکی از اساسی ترین نهادهای بازار سرمایه می باشد . بورس یک کلمه فرانسوی است که معنی آن کیف پول است  و جدیدا” اسم پارسی آن  بهابازار شده است  . بازار بورس مکانی است که سهام شرکتهای تولیدی ، خدماتی و صنعتی تحت قوانین و ضوابط مشخصی  خرید و فروش می شوند، نام رسمی این بازار ، بورس اوراق بهادار می باشد . در اینجا سرمایه گذاران کوچک و بزرگ با  سرمایه کم یا زیاد خود می توانند در آنجا سهام را خریداری کنند اما نه بصورت مستقل . خرید و فروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار توسط کارگزاربورس انجام می شود.

کلیه این عملیات در تالارمعاملات  بورس انجام می شود که اصلی ترین آنها در تهران واقع شده است . شرکت های کارگزاری از طریق واحدی بنام شعبه خدمات خودر را در قبال دریافت حق العمل  به سرمایه گذاران ارئه می کنند .این شعب در شهرهایی که تالار بورس دارند فعالیت می کنند .

چنانچه کارگزاری از طریق واحد خود در شهری که سازمان بورس در آن شهر تالار ندارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بپردازد این واحد کارگزاری نمایندگی به حساب می‌آید. تالارهای اختصاصی “کارگزار” که در آنها معامله انجام نمی‌شود، و سفارش‌های دریافتی از آن‌ شهر برای “شعبه” ارسال می‌شود، نیز “نمایندگی” تلقی می‌شود.

برای فعالیت، هر کارگزار باید مبلغی به عنوان عضو به سازمان بورس پرداخت کند که به عنوان حق عضویت از آن یاد می‌شود. میزان حق‌عضویت در ابتدای هر سال توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس تعیین می‌شود.

کارگزارن بورس باید برای دریافت خدمات و تسهیلات از سازمان بورس برای انجام معاملات اوراق بهادار به سازمان کارمزد پرداخت کنند که در واقع این کارمزد هزینه استقاده از تسهیلات و خدمات نامیده می‌شود.

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

خدمات کارگزاری

کارگزار می‌تواند عملیات زیر را انجام دهد:

الف) سرمایه‌گذاری و خدمات کارگزاری:
این بخش شامل خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار به‌نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود، ذیره‌نویسی اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس، اداره امور سرمایه‌گذاری‌ها به نمایندگی از طرف اشخاص و بازارگردانی اوراق بهادار است.

ب) خدمات مالی:
این قسمت نیز شامل ارائة مشاوره و راهنمایی به شرکت‌ها به‌منظور نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس اوراق بهادار، راهنمایی شرکت‌ها درمورد روش‌های افزایش سرمایه و نحوه عرضه‌ سهام و سایر اوراق بهادار برای فروش در بورس اوراق بهادار تهران و انجام بررسی‌های مالی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ارائة خدمات و نظرات مشورتی به سرمایه‌گذاران است.

کارگزاریها وکیل و نماینده سرمایه گزاران برای خرید و فروش سهام هستند و بدون دخالت  آنها هیچ کس نمی تواند درتالار بورس خرید و فروش کند.حضورافراد درتالاربورس الزامی نیست بلکه آنها جهت مشاهده تابلوی قیمت های تالار بورس و مشورت کردن با سایرسهامداران درهنگام نوسان قیمت ها در تالارمعاملات بورس حضورمی یابند.اما حضورسرمایه گزاران در دفتر کارگزاری الزامی است و باید شخصا با به همراه داشتن شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی جهت خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری مورد نظرمراجعه نموده و فرم مخصوص دستورخرید سهام را تکمیل نمود تا کد عملیاتی صادر شود و درمراجعات بعدی با داشتن کد مرد نظر فعالیتهای خود را سریع ترانجام دنبال کنند .

سهم چیست؟هرشرکت سهامی به قسمت‌هایی مساوی تقسیم می‌شود که به هر یک از این قسمت‌ها یک سهم گفته می‌شود و معمولا قیمت اسمی سهم در ایران ۱۰۰۰ ریال است. اگربخواهیم سهام را براساس حقوق دارنده سهم طبقه بندی کنیم دو نوع سهم داریم:

  • سهام عادی
  • سهام ممتاز

سهامداران عادی که در واقع مالکان اصلی شرکت هستند دارای حقوق و مزایایی می‌باشند که عبارتند از:

  • حق دریافت سود سهام (EPS)
  • حق رای دادن درمجامع عمومی عادی و فوق العاده
  • حق تقدم درخرید سهام جد ید
  • حق باقیمانده دارایی پس ازانحلال شرکت
  • حق اطلاع ازفعالیت های شرکت

دارندگان سهام ممتاز علاوه برمزایای فوق الذکر در هنگام انحلال شرکت نسبت به دارندگان سهام عادی در دریافت ارزش اسمی سهام خود اولویت دارند. بد نیست در این بخش  اطلاعات خلاصه ای هم از سازمان بورس اوراق بهادار داشته باشد و توضیحات کامل تر ، بعدها در قسمت مراجع علمی پرشین حساب توضیح داده خواهد شد.

سازمان بورس اوراق بهاداربا ایجاد محیطی امن برای سرمایه‌گذاران در اوراق بهادار از طریق نظارت بر فعالیت مشارکت‌کنندگان در این بازار به گونه‌ای که کارایی، انصاف و نظم در این بازار رعایت شود، توانسته در تشکیل سرمایه و هدایت سرمایه گزاران، نقش مهمی ایفا کرده است این مهم از طریق نظارت بر حسن اجرای قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 1384 ممکن است که برای تحقق آن، مجموعه‌ای از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تدوین، تصویب و ابلاغ می‌گردد.

قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار ایران این طور ارائه می شود که  تمامی سرمایه‌گذاران شامل سرمایه‌گذاران باید به تمامی واقعیت‌ ها که در تصمیم‌گیری‌های خود برای خرید، نگهداری و فروش اوراق بهادار نیاز دارند، دسترسی داشته باشند.

بدین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار تمامی شرکت‌های سهامی عام را به ثبت نزد خود موظف کرده و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را به انتشار کلیة اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مؤثر در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران موظف ساخته است.در نتیجه به  سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری کمک مفیدی خواهد نمود.

دوستان هدف از نوشتن این مطالب آشنایی شما با بازار بورس بود ، چون همانطور که اشاره شد واقعا” یک دنیای حرفه ای و خیلی زیباست ، امروزه یکی  از گرایشهای حسابداران، فعالیت حرفه ای در بورس و مشاوره دادن به مدیران در این زمینه هست .همینطور یکی از منابع درآمدزایی بسیار عالی بوده اگر شناخت حرفه ای و هوشمندانه نسبت به آن داشته باشید.

هدف پرشین حساب از ایجاد بخش دانستنیهای حسابداری بیشتر معرفی حرفه بورس و هدایت وتشویق  کاربران به سمت آن بوده و سعی دارد در آینده ای نزدیک وبسایتهای تخصصی  فعال در این زمینه را به شما معرفی کند که در بخش بازار کار پرشین حساب مشاهده خواهید نمود  .

امید آن است بتوانیم در آینده مطالب کاربردی تری را دراختیار شما عزیزان قراردهیم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    لطفا در مورد سود و زیان احتمالی بازار بورس توضیح دهید. یعنی ممکن است در بازار بورس ما تمام سرمایه مان را از دست دهیم و یا سود قطعی سالانه چند درصد است. در مورد تفاوت سود سهام در بورس و سود حساب های بانکی توضیح دهید.
    باتشکر فراوان

    1. سلام به شما
      پیشنهاد خیلی خوب و کاربردی ارائه دادید ، بزودی سعی میکنیم مطلبی در این زمینه منتشر کنیم ، معمولاً تفاوت کلی بین سود سهام و سود بانکی ، تعلق گرفتن مالیات است ، به سود سهام مالیات تعلق خواهد گرفت ولی به سودهای بانکی مالیات تعلق نمی گیرد .

  2. سلام خدمت شما عزیزان
    ایا ممکنه با مدرک دیپلم در کلاسهای بورس شرکت کرد وحداقل سرمایه لازم برای شروع کار چقدر است

    1. سلام فرشاد عزیز
      با دیپلم هم می توانید در کلاسهای بورس شرکت کنید و سرمایه گذاری شما هم پس از گذرندان دور های تکنیکال بورس ، مشخص خواهد شد . اینکه چقدر می خواهید سود کنید و با چقدر می خواهید شروع کنید . پیشنهاد می کنم مصاحبه تخصصی با علی صابریان را در این آدرس حتماً مطالعه کنید :
      https://persianhesab.com/یک-مصاحبه-تخصصی-مصاحبه-با-یکی-از-موفق-ت/

    1. سلام کاربر گرامی
      از توجه شما متشکرم ، امیدوارم بتواند در ادامه مسیر شما را یاری نماید .
      برای آزمون در سازمان بورس باید دارای مدرک لیسانس و بالاتر باشید ، ولی برای فعالیت در بورس ، سن قانونی کافیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :