فهرست مطالب

به نام خدای مهربان ،سلام وادب به شما عزیزان پیگیر مطالب حسابداری.امیدوارم تا این ساعت از روز خوش باشید و ساعات بهتری نیز در انتظارتون باشه.مطالب امروز پیرامون ترکیب واحدهای تجاری می باشد.با خواندن مطلب امروز مفهوم شرکت اصلی و فرعی را بهتر درک می کنیم.

خصوصیات شرکتهای اصلی و فرعی چیست؟

معمولاً شرکتی که مالک بیش از 50% سهام عادی با حق رای شرکت دیگری است ، به واسطه مالکیت بر سهام ، آن شرکت را کنترل می نماید و نوعی رابطه اصلی – فرعی به وجود می آید . در مواردی که شرکت فرعی تحت کنترل شرکت اصلی قرار می گیرد ، صورت های مالی شرکت اصلی به تنهایی تصویر کامل فعالیت های اقتصادی و وضعیت مالی آن را نشان نمی دهد .
استفاده کنندگان صورت های مالی شرکت اصلی برای تصمیم گیری های اقتصادی به اطلاعاتی درباره وضعیت مالی ، عملکرد مالی و جریان های نقدی گروه نیاز دارند . این نیاز از طریق صورت های مالی تلفیقی که اطلاعات مالی مربوط به گروه را به عنوان یک شخصیت اقتصادی واحد و بدون توجه به مرزهای قانونی شخصیت های حقوقی جداگانه ارائه می کند ، برآورده می شود .
عنایت به شکل زیر برای درک مفهوم گروه یا به اصطلاح شخصیت تلفیقی خالی از لطف نیست :

تصویر ترکیب شرکتها

مستطیل های شرکت اصلی و شرکت فرعی بیانگر دو شخصیت قانونی جداگانه هستند .

رویدادهای مالی ( معاملات ) در دفاتر این دو شرکت به شکل جداگانه منعکس می شود و هر یک بر اساس دفاتر خود صورت های مالی جداگانه خود را تهیه می کند . مستطیل بزرگ که شامل هر دو شرکت اصلی و شرکت فرعی است را می توان به عنوان گروه (شخصیت تلفیقی) در نظر گرفت . این گروه علی رغم آنکه وجود قانونی ندارد ولی یک واقعیت اقتصادی است .
معاملات و روابطی که از مستطیل بزرگ عبور می کنند و در واقع به اشخاص خارج از گروه مربوط می شوند باید در صورت های مالی تلفیقی انعکاس یابد .
معاملات بین شرکت های عضو گروه ( داخل شخصیت تلفیقی ) در صورت های مالی تلفیقی انعکاس نمی یابد . دلیل این امر آن است که فرض می شود این معاملات در یک شخصیت واحد رخ داده و بنابراین نیازی به انعکاس آنها در صورت های مالی تلفیقی نیست .
هر واحد تجاری اصلی باید صورت های مالی تلفیقی را تهیه و صورت های مالی جداگانه خود را همراه آن ارائه کند .
( البته بر اساس استاندارد حسابداری شماره 19 ، یک واحد تجاری در صورت وجود تمام شرایط زیر از ارائه صورت های مالی تلفیقی معاف است :
الف . واحد مزبور ، خود واحد تجاری فرعی و تماماً متعلق به واحد تجاری اصلی دیگر باشد یا واحد تجاری فرعی یک واحد دیگر با مالکیت کمتر از 100% سهام باشد اما سایر صاحبان سهام ، علی رغم آگاهی از قصد واحد تجاری اصلی برای عدم ارائه صورت های مالی تلفیقی ، مخالفت خود را اعلام نکرده باشند .
ب . سهام یا سایر اوراق بهادار آن واحد در بورس بهادار یا سایر بازارهای در دسترس عموم ، معامله نشود .
ج . واحد مزبور برای عرضه هر گونه اوراق بهادار به عموم ، صورت های مالی خود را به هیات پذیرش بورس اوراق بهادار یا سایر مراجع قانونی تحویل نداده یا در جریان تحویل آن نباشد .
د . واحد تجاری اصلی نهایی یا میانی آن واحد ، صورت های مالی تلفیقی قابل دسترس برای استفاده عمومی را بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه کند ) .
صورت های مالی تلفیقی باید واحد تجاری اصلی و کلیه واحدهای تجاری فرعی آنرا در برگیرد .
استانداردهای حسابداری هنگام ثبت تحصیل سهام عادی ، سرمایه گذار را ملزم می نماید در بدو امر سرمایه گذاری را به بهای تمام شده در دفاتر خود ثبت کند .

وجه نقد پرداخت شده ، ارزش منصفانه سایر دارایی های واگذار شده یا اوراق منتشر شده و مخارج مستقیم در تحصیل سرمایه گذاری ، بهای تمام شده سرمایه گذاری را تشکیل می دهند.
به هر ترتیب شرکت اصلی علاوه بر ثبتهای سرمایه گذاری در دفاتر خود باید بنابر مفهوم رجحان محتوا بر شکل و به تبعیت از فرض شخصیت حسابداری صورتهای مالی تلفیقی را نیز ارائه نماید .
به امید ارائه مطالب مفید دیگر.با ما همراه باشید.

اعظم رزی

این مطلب را نیز بخوانید: انواع اتصال واحدهای تجاری بهم

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :