فهرست مطالب

با توجه به افزایش قراردادهای پیمانکاری در انواع کسب و کارهای امروزی و همچنین چالش‌های پیش روی حسابداران، کارفرمایان و پیمانکاران در خصوص نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده صورت وضعیت پیمانکاری در این نوع قراردادها، در این مقاله از سری مقالات آموزشی پرشین حساب، قصد داریم شما را با قرارداد پیمانکاری، نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری، مراتب محاسبه و پرداخت مالیات ارزش افزوده صورت وضعیت پیمانکاری، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری در صورت معاملات فصلی و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری همراه با مثال و  دستورالعمل پرداخت ارزش افزوده هنگامی که کارفرما جز دستگاه های اجرایی باشد آشنا کنیم.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

در واقع قرارداد پیمانکاری قراردادی مربوط به تنظیم روابط کارفرما و پیمانکار است که موضوع این قرارداد متنوع و متفاوت است. در بسیاری از موارد افراد مجموعه‌ای از فعالیت‌های لازم در امور مربوط به یک پروژه، کسب و کار را تحت یک قالب به شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار واگذار می کنند. در حقیقت پروژه‌های بسیاری وجود دارند که تمام آنها به واسطه یک سری از قوانین و اصول مورد توافق میان طرفین در یک قرارداد، تحت عنوان قرارداد پیمانکاری مدیریت و کنترل می شوند.

مالیات تکلیفی پیمانکاری

طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال 1395، ماده 104 قانون مالیات مستیم در خصوص مالیات تکلیفی حذف گردیده و دیگر شرکتهای پیمانکاری و پیمانکاران نباید 3 درصد تکلیفی را پرداخت کنند و از صورت وضعیت ارسالی آنها کسر نمی‌شود، ولی این جمله به این معنا نیست که پیمانکاران دیگر هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و به نوعی معاف هستند.

همانطوری که اشاره شد پیمانکاران الزامی به پرداخت مالیات تکلیفی حق الزحمه ندارند که از هر صورت وضعیت کسر می‌شد ولی مالیات عملکرد و مالیات بر درآمد آنها که به قوت خود باقیست و تمام فعالان حوزه پیمانکاری می‌بایست در تیرماه اظهارنامه عملکرد خود را به حوزه مالیاتی ارسال کنند.

 مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های پیمانکاری

مهمترین موضوع و اصل در خصوص نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده شرکتهای پیمانکاری این است که یک پیمانکار حتما در سامانه مالیات بر ارزش افزوده پیش ثبت نام و ثبت نام خود را نهایی کند و بلافاصله اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره ای نماید تا بتواند خیلی سریع گواهینامه خود را دریافت نماید.

مالیات پیمانکاران

این در حالی است که یک پیمانکار وقتی می‌تواند مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده را در صورت وضعیت خود تثبیت کند که گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به کارفرما ارائه نماید و این یک الزام است. متاسفانه بیشتر پیمانکاران بخصوص پیمانکاران انبوه سازی مانند مسکن مهر و تعاونی مسکن نهادها، اقدامات قابل قبولی در این زمینه انجام نداده‌اند و با پرداخت چند برابر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده جدا از خسارت و جرائم دیگر، هزینه هنگفتی را بر فعالیت اجرایی خود وارد ساخته اند.

نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

مهمترین نکته ای که خیلی از پیمانکاران توجهی به آن ندارند، جمع آوری اسناد و مدارک استاندارد و صدور نوع صورت وضعیت هاست بر فرض پیمانکار بابت مواد و مصالح پای کار، مالیات و عوارض پرداخت کرده است و چون مدرک و یا فاکتوری ندارد نتوانسته است از اعتبار مالیاتی آن استفاده کند و بابت درصد دریافتی از کارفرما، فقط پرداخت کننده اظهارنامه مالیاتی بوده است.

مراتب محاسبه و پرداخت مالیات ارزش افزوده صورت وضعیت پیمانکاری

  • دریافت فاکتورها و صورتحساب های استاندارد خرید مواد و مصالح به هنگام پرداخت
  • ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده
  • تنظیم صورت وضعیت ارائه شده در صورتحساب استاندارد اداره دارایی
  • بایگانی و نگهداری صورتحساب‌های خرید و فروش
  • اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده
  • ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر
  • پرداخت به موقع مبلغ مالیات بر ارزش افزوده  هر دوره

نداشتن گواهینامه مالیات ارزش افزوده پیمانکاری

این سوال بیشتر پیمانکاران است که متاسفانه راهنمایی صحیحی از جانب کارفرما و یا دیگر مشاورین صورت نمی‌گیرد و واقعاً نمی‌دانند که چه بکنند؟ مهمترین اقدامی که شما باید به عنوان پیمانکار در صورت وضعیت خود اعمال کنید این است وقتی گواهینامه ندارید نباید درصد صورت وضعیت ارائه شده به کارفرما را اعمال کنید و وقتی موفق به دریافت این گواهینامه از سازمان مالیات برارزش افزوده شدید، می توانید درخواست دریافت مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده صورت وضعیت های قبلی را نیز نمایید.

تعلق مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری

طبق تبصره 2 ماده 4 قانون دائم ارزش افزوده، در قراردادهای پیمانکاری و مشاوره‌ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است.

از آنجايي كه فعاليت‌های پيمانكاری از مصاديق ارائه خدمات تلقی می‌شوند، لذا اينگونه موديان مكلفند به هنگام صدور صورت وضعيت نسبت به درج و وصول ماليات و عوارض ذيل صورت وضعيت‌های صادره اقدام نمايند. بديهی است در صورتی كه صورت وضعيت‌‌های صادره، توسط كارفرما تعديل، ماليات و عوارض متعلقه نيز متناسب با تعديل انجام شده، تعديل خواهد گرديد.

دستورالعمل پرداخت مالیات ارزش افزوده شرکتهای پیمانکاری

در معلامات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاه های اجرایی مدیریت خدمات کشوری است، کارفرما موظف است هم زمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند و تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا اخذ جریمه دیر کرد از وی را نخواهد داشت.

بر این اساس رئیس سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای حکم مزبور و وحدت رویه در اجرا موارد زیر را به ادارات کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ نمود.

۱- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فرم تعیین میزان وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران توسط دستگاههای اجرایی مدیریت خدمات کشوری، پیوست این دستورالعمل را جهت تکمیل به پیمانکاران ارائه نمایند.

۲-پیمانکاران موضوع این بند موظفند نسبت به تکمیل فرم موضوع بند یک این دستور العمل برای دوره های مالیاتی اقدام کرده و پس از مهر و امضا و تایید کارفرما های مربوط به اداره کل امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند.

۳- ادارات کل امور مالیاتی موظفند در پایان هر یک از دوره های مالیاتی وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران که به تایید کارفرمای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری رسیده است را حسب مورد نسبت به دریافت بدهی پیمانکار در راستای قسمت اخیر بند صدر الاشاره با توجه به ساز و کاری که خزانه داری کل کشور اعلام می نماید و ماده ۹ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیاز های کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم اقدام نمایند.

این مطلب را هم بخوانید: کاهش دردسرهای دارنده چک صیاد

تذکر: با توجه به تکلیف قانون گذار برای کارفرما مبنی بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده متناسب با هر پرداخت، مالیات و عوارض پرداخت نشده متناسب با اصل وجوه پرداخت نشده قابل محاسبه و ملاک عمل بند (۳) این دستورالعمل خواهد بود.

۴- پیمانکاران موظفند در مواردی که مقرر است بابت مطالباتشان اسناد خزانه اسلامی پرداخت شود مراتب درخواست خود به کارفرما مبنی بر تحویل اوراق مزبور معادل بدهی مالیات بر ارزش افزوده و جرائم متعلقه خود را به اداره کل امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند.

تذکر ۱: اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی از کارفرما برای صرفا مالیات و جرائم مالیات به تناسب مطالبات پیمانکار از کارفرما که مقرر است در سال جاری به پیمانکار پرداخت شود، بلامانع است.

تذکر ۲: با توجه به اینکه عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری ها و دهیاری ها است، اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی برای بدهی عوارض و جرائم آن امکان پذیر نیست.

دستگاه های اجرایی کارفرما موظف به جبران حق مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران شدند

طبق بند ل تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 در معاملات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاههای اجرائی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه است، کارفرما موظف است همزمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند.

  • تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن از پیمانکار یا أخذ جریمه دیرکرد از وی را ندارد.
  • در مواردی که بدهی کارفرما به پیمانکار به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت می‌شود در صورت درخواست پیمانکار، کارفرما موظف است این اوراق را عینا به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهد.
  • سازمان امور مالیاتی کشور معادل مبلغ اسمی اوراق تحویلی را از بدهی مالیاتی پیمانکار کسر و اسناد مذکور را به خزانه داری کل کشور ارائه می‌کند.
  • خزانه‌داری کل کشور موظف است معادل مبلغ اسمی اسناد خزانه تحویلی را به عنوان وصولی مالیات منظور کند.

ارزش افزوده با کارفرما است یا پیمانکار؟

در صورتحساب‌های صادره که پیمانکار به کارفرما ارائه می‌دهد باید مالیات و عوارض ارزش افزوده لحاظ گردد و کارفرما با توجه به بررسی گواهینامه ارزش افزوده پیمانکار می‌بایستی نسبت به پرداخت آن اقدام نماید. پیمانکار بعد از دریافت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده درآمد حاصله پس از کسر ارزش افزوده صورتحساب‌های خرید نسبت به پرداخت ما به‌ التفاوت آن در وجه اداره ارزش افزوده مربوطه در مهلت مقرر اقدام نماید.

مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری

آیا مالیات ارزش افزوده به قرارداد پیمانکاری با شخص حقیقی تعلق می‌گیرد؟

به هر قرارداد خدماتی ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که پرداخت آن به عهده کارفرما است.

نحوه محاسبه مالیات و ارزش افزوده قرارداد پیمانکاران در معاملات فصلی

جهت درج ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری در معاملات فصلی مبلغ ناخالص قرارداد را بدون کسورات و اضافات و بدون درنظر گرفتن مبالغ صورت‌ وضعیت ها و اقساط وارد می‌کنند. به عبارتی برای ثبت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری در صورت معاملات فصلی تمامی صورت وضعیت‌های مربوط به یک قرارداد، «مبلغ کل قرارداد» بدون در نظر گرفتن از تعداد و مبالغ صورت وضعیت‌ها بدون تغییر درج می‌‎گردد. جهت ثبت مبلغ خالص صورت وضعیت تایید شده مبلغ صورت وضعیت را بعد از کسر کسورات به صورت خالص درج کنید.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری

طبق قانون ارزش افزوده از مبلغ کل صورت وضعیت پیمانکاران، که به عبارتی هر مبلغی قبل از کسر کسورات چه کسورات قانونی، چه کسورات توافقی که اصطلاحا ناخالص صورت وضعیت است باید نرخ مصوب سالیانه ارزش افزوده را در مبلغ صورت وضعیت ضرب نموده و از کارفرما مطالبه نمایید.

مثال: اگر کل صورت وضعیت ارائه داده شده به کارفرما مبلغ 500،000،000 ریال باشد و مبلغ صورت وضعیت بعد از کسورات 20,000,000 ریال باشد ارزش افزوده از ماخذ 500،000،000 ریال محاسبه می‌شود.

مالیات و عوارض ارزش افزوده                  50،000،000 = 10% * 500،000،000

نکته: دقت کنید که نرخ مصوب سالیانه ارزش افزوده را برای هر سال استعلام و اعمال نمایید.

جهت اطلاع از حسابداری ضمانت نامه‌ های بانکی در شرکت‌های پیمانکاری کلیک کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

43 پاسخ

  1. با سلام.
    به عنوان یک شرکت تولید کننده کار خود را آغاز نموده ام. در این خصوص لازم است قرارداد ساخت و تولید کالای مورد نظر را با کارفرما منعقد نمایم. تمام مواد و لوازم تولید از طریق تولید کننده تامین می شود. مالیات این کار تولیدی چگونه محاسبه می شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما برای درآمد حاصل از ارائه خدمات خود موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات هستید. برای دریافت راهنمایی بیشتر میتوانید برای رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  2. ۱-اگر کارفرما بخواهد حفظ قدرت خرید ارزش افزوده را بابت خریدهای فاکتوری و قراردادی با تاریخ پرداخت بدهی مشخص که طی چند سال از شخص حقوقی داشته محاسبه کند باید بازه زمانی حفظ قدرت خرید ارزش افزوده را از تاریخ ثبت سند و تسجیل و یا تامین اعتبار در نظر بگیرد و یا از تاریخ تعهد و فاکتور خریدی که داشته؟
    ۲-اگر شخص حقوقی طبق روال استاندارد ارزش افزوده خود را اعلام و پرداخت کند آیا کارفرما بدلیل
    عدم پرداخت بدهی خود به شخص میتواند ارزش افزوده او را پرداخت نکند و او را ملزم به رعایت بخشنامه عدم پرداخت مالیات به دارایی تا زمان تسویه بدهی خود به شخص کند ؟ و این شرایط را برای حفظ قدرت خرید متعلق به ارزش افزوده اعمال کند؟

  3. سلام وقتتون بخیر من دانشجوام و برای یک پروژه ای قراره برای یک شرکت پیمانکاری اظهارنامه ارزش افزوده رو به دست بیارم… اطلاعاتی که دارم برای سه ماه پاییزه و میخواستم بدونم من صورت وضعیت های تایید شده درحال اجرا رو ملاک قرار بدم برای به دست آوردن مالیات و عوارض؟

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا بخش “تعلق مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری” از مقاله ” مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری با مثال” مطالعه نمایید.
      توصیه می‌کنیم برای ارتقای سطح عملکرد خود، آموزش مالیات پرشین حساب را از دست ندهید.

  4. با سلام و خسته نباشید
    با توجه به استاندارد 9 حسابداری زمان شناسایی درآمد پیمانکاری و بخشنامه مالیاتی در خصوص اینکه زمان ارسال معاملات فصلی باید در زمان تایید صورت وضعیت باشد حال اگر صورت وضعیت در سال 1401 صادر گردد و درآمد آن شناسایی گردد اما تایید آن از سمت کارفرما موکول به دوره بعدی و سال 1402 گردد آیا باید در زمان شناسایی درآمد ، ارزش افزوده آن شناسایی گردد یا فقط درآمد شناسایی گردد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در قراردادهای پیمانکاری بلندمدت، مالیات بر ارزش افزوده پس از تایید صورت وضعیت از سوی کارفرما، شناسایی می‌شود.
      برای اطلاع دقیقتر از نحوه شناسایی و ثبت ارزش افزوده در اظهارنامه مربوطه ماده 3 و تبصره 2 ماده 4 قانون دائمی ارزش افزوده را مطالعه نمایید.

  5. سلام کارفرما با درخواست در سال ۹۵ ارزش افزوده را پرداخت نکرد و شرکت امسال اصل و جرائم (بخشودگی ۹۰درصد)را پرداخت کرده، آیا از طریق دادگاه اصل و جریمه تاخیر عدم پرداخت را که ۲.۵ درصد ماهیانه هست رو به استناد چه بخشنامه ای میشه گرفت ، راهنمایی کنید ممنون

  6. سلام
    آیا برای پیمانکار سقف قرارداد محدود شده و کسی که به عنوان پیمانکار معرفی میشود حتی برای یک قراداد شامل مالیات دهنده است

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات بر درآمد برای پیمانکاران به صورت زیر محاسبه می‌شود:
      1- در صورتی که پیمانکار شخص حقیقی باشد، پس از کسر معافیت موضوع ماده 101 ق.م.م به نرخ ماده 131 ق.م.م محاسبه می‌شود
      2- در صورتی که پیمانکار شخص حقوقی باشد، مشمول محاسبه به نرخ ماده 105 ق.م.م است.

  7. سلام وقتتون بخیر من پروژه های عمرانی که انجام دادم هزینه اررش افزوده از کارفرما گرفتم کلی به اداره ارزش افزوده پرداخت نکردم تا بحال نامه ای دریافت نکردم از سازمان مورد نظر میخواستم بی زحمت بگین جریان این اداره چطور هست و امکان بستن حساب یا خروج ممنوع شدن از کشور هست؟ البته تابحال احضار نکردن

    1. سلام دوست عزیز
      بدهی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نشده مودی را مشمول جرایم مالیات بر ارزش افزوده خواهد نمود. علیرغم اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده صراحتا ذکر نشده است، اما وجود بدهی مالیاتی، ممنوع الخروجی مودی را به همراه خواهد داشت.
      توصیه ما به شما دریافت مشاوره مالیاتی از متخصصین این حرفه و اقدام در جهت تسویه حساب با سازمان مالیاتی است.

  8. سلام
    اگر صورت وضعیتی ک به شرکت داده شده به تاریخ 06/31 باشد ولی پرداختی صورت نگرفته باشد تا آذر ماه
    ایا باید ارزش افزوده را در فصل تابستان رد کرد یا پاییز؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره 2 ماده 4 قانون دائم ارزش افزوده، در قراردادهای پیمانکاری و مشاوره‌ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است. از آنجا كه فعاليت‌های پيمانكاری از مصاديق ارائه خدمات تلقی می‌شوند، لذا اينگونه موديان مكلفند به هنگام صدور صورت وضعيت نسبت به درج و وصول ماليات و عوارض ذيل صورت وضعيت‌های صادره اقدام نمايند. لکن مودی با رعایت تبصره فوق مجاز است پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسبا، به تاخیر بیندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مودی را مشمول جریمه تاخیر در پرداخت نخواهد کرد.

  9. سلام وقت بخیر ی سوال داشتم خدمتتون من شرکتی داشتم ازسال ۸۸تا ۹۳ وبه علت اطلا ع نداشتن از مالیات ارزش افزوده در هیچ کدام از قراردادهام ارزش افزوده راندادم ونه به من پرداخت شده وطرف شرکت اداره راه وترابری بوده امروز به اداره مالیات مراجع کردم گفتن که شما باید پرداخت کنی وبعد خودت بری بگیری میخواستم راهنمای کنید اگر قانون پس این صحبت چیه! وایا سقفی برای مشمول شدن درارزش افزوده وجود دارد که مثلا بالای صدملیون قرارداد مشمول ارزش افزوده میشود ممنون ازلطفتون

    1. سلام دوست عزیز
      شما ابتدا بدانید بر اساس فراخوان‌های هشت گانه ارزش افزوده، در کدام مرحله در لیست مشمولین ارزش افزوده قرار گرفته‌اید. سقف درآمد مودیان برای مشمولیت برای ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده برای اشخاص حقوقی (به غیر از اشخاصی که به فعالیتهای معاف موضوع ماده 9 قانون دائمی ارزش افزوده اشتغال دارند) در فراخوان‌های ارزش افزوده ذکر شده است.

      1. سلام خسته نباشید
        با توجه به بخشنامه موجود که میبایست بابت صورتحساب فعالیت های پیمانکاری فقط منحصرا صورتحساب هایی که تایید کارفرما شده است در سامانه معاملات فصلی ثبت گردد و از جهت دیگر طبق استاندارد میبایست درآمد آن ها در همان دوره شناسایی گردد حالا بابت صدور صورتحساب ها میبایست ارزش افزوده در همان دوره مالی شناسایی گردد و فقط در دوره بعدی در معاملات فصلی ثبت گردد یا فقط درآمد در همان دوره شناسایی گردد و شناسایی ارزش افزوده به دوره بعدی منتقل گردد ؟

        1. سلام دوست عزیز
          مطابق تبصره 2 ماده 4 قانون دائمی ارزش افزوده، در معاملات غیرنقدی نظیر فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک و قراردادهای پیمانکاری و مشاوره ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است؛ لکن مؤدی با رعایت تبصره 1 این ماده قانونی مجاز است پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسبًا، به تأخیر بیندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مؤدی را مشمول جریمه تأخیر در پرداخت نخواهدکرد. در خصوص معاملات مذکور، تا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط خریدار، اعتبار مالیاتی برای وی از این بابت منظور نخواهد شد.

  10. با سلام
    آيا مبلغ ماليات بر ارزش افزوده اضافه شده به فاكتور مشمول 5 درصد سپرده بيمه نيز مي شود يا مبلغ ارزش افزوده را از جمع فاكتور كسر كنيم

  11. سلام در صورتیکه پیمانکار بر اساس استاندارد شماره 9حسابداری بر اساس پیمانهای بلند مدت شناسائی درامد داشته باشد ولی مطابق درامد شناسایی شده براوردی وضعیت ارائه نداده باشد مالیات و عوارض ارزش افزوده چه طوری محاسبه می گردد؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره 2 ماده 3 قانون دائمی ارزش افزوده، در قراردادهای پیمانکاری تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است و مالیات و عوارض ارزش افزوده مطابق با صورت وضعیت صادره، محاسبه و مطالبه میشود.

  12. میشه لطفا بند قانونی را اعلام بفرمائید؟
    حال در اظهارنامه مالیات دریافتی منهای مالیات پرداختی ( خریدهای ) شما می شود که نتیجه ان یا بدهکارید یا بستانکار ؟
    ممنون

    1. طبق محاسبات در اظهارنامه ارزش افزوده جدول محاسبه مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد، مبلغ ارزش افزوده فروش (ارزش افزوده دریافتی) از اعتبار مالیاتی (ارزش افزوده پرداختی) کسر شده و مانده بدهی مودی نمایش داده میشود.

  13. سلام خانوم بیات
    میشه این قسمت رو لطفا به ریزتر و موشکافانه‌تر توضیح بدین‌.
    … پس از کسر ارزش افزوده صورتحساب‌های خرید نسبت به پرداخت مابه‌ التفاوت آن در وجه اداره ارزش افزوده مربوطه در مهلت مقرر اقدام کند.
    ۱.منظور از ارزش افزوده (صورتحساب های خرید) چی هست؟
    ۲.مابتفاوت منظور اختلاف چی هستش؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      1) هنگامی که شما خرید مشمول ارزش افزوده انجام میدهید و فاکتور خرید دریافت میکنید باید محاسبه مالیات بر ارزش افروده (ارزش افزوده 9%) در فاکتور خرید ثبت شده باشد که در این صورت کل مبلغ خرید به علاوه ارزش افزوده را به فروشنده پرداخت میکنید.
      این ارزش افزوده پرداختی به معنی اعتبار مالیاتی است. اعتبار مالیاتی ارزش افزوده هنگام خرید کالا یا خدمات به دست آمده و از مالیات ارزش افزوده فروش کسر میشود.
      2) مودیان هنگام ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده، باید مبالغی را که بابت ارزش افزودهفاکتورهای خرید کالا یا خدمات پرداخت کرده اند را از مالیات ارزش افزوده ای که از مشتریان خود دریافت کرده اند کسر کرده و مابه التفاوت آن را به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

  14. با سلام . خسته نباشید .در معلامات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاه های اجرایی مدیریت خدمات کشوری است، کارفرما موظف است هم زمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند و تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا اخذ جریمه دیر کرد از وی را نخواهد داشت. ( شماره و تاریخ بخشنامه رو می خواستم ) با تشکر .

  15. سلام یک شرکت سهامی عام باما قرارداد بسته و به ما گفته ارزش افزوده را در پایان قرارداد پرداخت میکنه مشکلی نداره ما در پایان پروژه ارزش افزوده تجمیعی در صورتحساب خود درج کنیم

  16. سلام
    بخشنامه سازمان دارایی طبق رای دیوان اصلاح شد و شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.
    حال مشخص نیست بطور کامل معاف شدند و یا باید حقوق ، عیدی و پاداش، مرخصی، سنوات، بیمه و مالیات کسر بشه و به باقیمانده که سود هستش ارزش افزوده میخوره ؟

    1. سلام اگر دهیاری با پیمانکاری قرارداد داشته باشه مثلا ۳۰۰ میلیون اون پیمانکار باید مالیات و ارزش افزوده رو محاسبه کنه و روی مبلغ بیارهتا دهیاری پرداخت کنه یا نه وظیفه دهیاری هست که مبلغ مالیات و ارزش افزوده رو محاسبه کنه و به پیمانکار پرداخت کنه

      1. سلام کاربر گرامی،
        همانطور که در مطلب توضیح داده شده در صورتحساب‌های صادره که پیمانکار به کارفرما ارائه می‌دهد و در صورتی که پیمانکار مشمول ارزش افزوده باشد، باید مالیات و عوارض ارزش افزوده لحاظ شود و کارفرما باید نسبت به پرداخت آن اقدام نماید. پیمانکار باید بعد از دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده درامد خود، پس از کسر ارزش افزوده صورتحساب‌های خرید نسبت به پرداخت مابه‌ التفاوت آن در وجه اداره ارزش افزوده مربوطه در مهلت مقرر اقدام کند.

  17. با سلام و خسته نباشید – در خصوص اینکه اشخاص حقیقی و در رسته پیمانکاری نیاز به ثبت نام در نظام مالیاتی هستند و اگر پاسخ مثبت است از چه مرحله ای مشمول می شوند////؟؟؟؟؟؟

    1. باسلام خدمت شما
      کلا اشخاصی که خدمات ارائه می دهند مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده می باشند.لینک بخشنامه به صورت ذیل می باشد.جهت ثبت نام به اداره امور مربوط به ارزش افزوده منطقه خود مراجعه و از ممیز در مورد مرحله خود راهنمایی بگیرید یک سری مدارک برای ثبت نام در نظام ارزش افزوده نیاز است که ممیز آنها را به شما اعلام می نماید.همچنین بایستی در سامانه طرح جامع مالیات نیز ثبت نام نمایید.موفق باشید.
      بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده

  18. با سلام و عرض خسته نباشید

    سوالی که برام پیش اومده اینه که اگه 3 درصد مالیات تکلیفی از صورت وضعیت پیمانکار نبایستی کسر شود دقیقا چه مبلغی باید از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود و بابت چه چیزی؟ من در یک نمایندگی خدمات خودرو کار می کنم و ما پیمانکار صافکار و نقاش داریم.
    با تشکر فراوان

    1. سلام مهمترین نکته انعقاد قرارداد پیمانی است و ارسال یک نسخه به حوزه مالیاتی و تامین اجتماعی –تکالیف شما کسر 5 % – پیش دریافتها – اعمال مالیات و عوارض –اخذ صورتحساب کارکرد صافکار –و ارسال قراردادها در سامانه صورت معاملات فصلی است

    2. با سلام 1- ارسال قرارداد به اداره دارایی بابت محاسبه مالیات عملکرد
      2- در صورتیکه در سامانه ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد کسر آن
      و سایر کسورات قانونی از جمله بیمه

  19. با سلام و عرض خسته نباشيد و تشکر از سايت خوب و مطالب مفيدتان،
    برداشت من از اين مطلب اينگونه است که اگر پيمانکار در سيستم ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام کند،کليه فاکتور هاي خريدي که ماليات بر ارزش افزوده دارد را مي تواند با ماليات بر ارزش افزوده دريافتي از پيمانکار تهاتر کند،با فرض مثال اگر صورت وضعيتي يک ميليون(1000000)ريال باشد آنگاه پيمانکار بايد از کارفرما 80000 ريال بابت ارزش افزوده دريافت و در حساب دارايي کارسازي نمايد ولي در صورتي که در سيستم ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد و بابت خريدهايش مثلا 30000 ريال ارزش افزوده پرداخت کرده باشد ، از 80000 ريال ارزش افزوده پرداختي را کم و مابقي يعني 50000 ريال را به دارايي پرداخت ميکند.اگر اينطور نيست لطفا با ارائه مثالي توضيح فرماييد.پيشا پيش از ارائه پاسختان بينهايت تشکر ميکنم.

    1. سلام و ممنون از حسن توجهتون
      خیلی خلاصه بخوام عرض کنم شما بابه عنوان پیمانکار باید در ارزش افزوده ثبت نام کنید و درصد را در صورت وضعیتها اعمال کنید . فقط وقتی مجاز خواهید بود که گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده را داشته باشید ، اگر ندارید بدون مالیات صورت وضعیت را ارائه می دهید و هنگام ارائه گواهینامه مالیاتهای متعلقه قبلی را دریافت می کنید.
      حال در اظهارنامه مالیات دریافتی منهای مالیات پرداختی ( خریدهای ) شما می شود که نتیجه ان یا بدهکارید یا بستانکار ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :