فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به کاربران محترم ، شاید یکی از نکاتی که حسابداران حرفه ای تاکید زیادی بر اجرای آن دارند قبل از هر چیزی یادگیری اصول و تکنیکهای ابتدایی رشته حسابداری است . چون اگر این اصول را یک حسابدار بخوبی متوجه نشود به مراتب نحوه کاربرد و پیاده سازی آن را هم یاد نمی گیرد . حلقه اتصال مفاهیم حسابداری ریشه در یادگیری صحیح اصول اولیه این رشته است . پس مطلب امروز را اختصاص می دهیم که بازخوانی و ارائه دقیق اصول حسابداری .

طبقه بندی دارایی های جاری در ترازنامه چگونه صورت می گیرد؟

دارایی ها در ترازنامه به دو دسته بزرگ و گسترده تقسیم میشوند.برای اینکه بتوانیم طبقه بندی صحیحی از دارایی ها داشته باشیم ،باید بتوانیم آنها را به جاری(کوتاه مدت) و غیر جاری(بلند مدت) تقسیم کنیم. در ترازنامه طبقه بندی اقلام دارایی براساس درجه نقدینگی (نقد گونه گی) صورت می گیرد.در سنجش نقدینگی ملاک طبقه بندی دارایی ها به جاری و غیر جاری ،امکان نقد شدن آنها در آینده نزدیک است.در ادامه به تشریح هر کدام از طبقات دارایی جاری می پردازیم.

 دارایی های جاری

دارایی های جاری، وجوه نقد و دارایی های دیگری هستند که به طور معمول انتظار می رود ظرف یکسال آینده یا چرخه عملیات ،هر کدام طولانی تر است به وجه نقد تبدیل شود و یا مصرف گردد.می دانیم که چرخه عملیات مدت زمان بین تحصیل کالا و تبدیل آنها به وجه نقد می باشد.مثلا در یک واحد تولیدی چرخه عملیات فاصله زمانی بین خرید مواد اولیه تا تبدیل مواد به کالای موردنظر و فروش محصول می باشد.هر دارایی که قصد استفاده از آن به غیر از عملیات جاری باشد باید در قسمت دارایی های غیر جاری طبقه بندی شود.مثلا وجوه پس انداز شده برای استهلاک نباید در زمره دارایی های جاری قرار بگیرد.
1- وجه نقد:
وجوه نقد شامل اسکناس و مسکوکات و سپرده های دیداری نزد بانک ،چک های شخصی ،حوالجات بانکی ، تنخواه و اغلب سپرده های پس انداز می باشد.سپرده های بلند مدت و وجوه مسدود شده نزد بانک و پولی که برای مصرف معینی محدود شده است، نباید درردیف وجه نقد قرار بگیرد.چک ها و اسناد وعده دار ،تمبرهای پستی و حسابهای پس انداز بلند مدت نیز به عنوان وجه نقد قلمداد نمی گردد؛ بلکه این موارد باید به ترتیب در قالب مطالبات ، ملزومات و سرمایه گذاری ها طبقه بندی شوند.
تنخواه: حسابی است که بابت پرداخت مخارج جزئی شرکت ایجاد می گردد.حجم مبلغ تنخواه تابعی از عوامل متعدد، مثل مجموع مخارج کوچک مورد انتظار یک دوره مثلا 1 ماهه می باشد.متصدی تنخواه (تنخواه گردان) مسئول پرداخت مخارج جزئی است که در طول دوره موردنظر برای شرکت باید انجام شود.به صورت ادواری باید بابت تجدید تنخواه ، اسناد پرداخت شده دوره قبل توسط تنخواه گردان ارائه گردد و ضمیمه سند تنخواه شود تا تجدید مجدد تنخواه ثبت شود.
مثال: فرض کنید شرکت پرشین در اول سال 90 برای پرداخت هزینه های فروردین خود مبلغ 2000000 ریال تنخواه درنظر می گیرد. ثبت لازم در اول فروردین ماه:
تنخواه گردان 2000000
بانک (وجه نقد) 2000000
مسئول تنخواه شرکت هزینه های زیر را در طول ماه فروردین پرداخت می کند:
پرداخت قبوض 750000 ریال ایاب و ذهاب 250000 ریال
شارژ اینترنت 200000 ریال مخارج پست 125000 ریال
خرید ملزومات 370000 ریال
در پایان فروردین هنگام تسویه تنخواه ،تنخواه گردان باید تمام اسناد مربوط به پرداخت هزینه هایی که انجام داده است را ارائه کند.

ثبت لازم در پایان فروردین:
بانک (وجه نقد) 305000
هزینه اداری- قبوض 750000
هزینه اداری – شارژ اینترنت 200000
هزینه اداری- ملزومات 370000
هزینه اداری ـ ایاب و ذهاب 250000
هزینه اداری – پست 125000
تنخواه گردان 2000000
2- سرمایه گذاری های کوتاه مدت ( جاری):
سرمایه گذاری ها به دلیل برخوردار بودن از نقد گو نه گی بالا به عنوان دارایی جاری طبقه بندی می شوند. سرمایه گذاری های جاری در زمان خرید بسته به ماهیتشان به دو دسته سریع المعامله در بازار و سایر (غیر سریع المعامله در بازار) تقسم می شوند.سرمایه گذاری های سریع المعامله در ترازنامه به یکی از دو روش ارزش بازار و اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش گزارش می شوند.

3- حسابهای دریافتنی کوتاه مدت:
مطالبات کوتاه مدت حسابهایی هستند که انتظار می رود طی مدت یکسال یا چرخه عملیات ،هر کدام طولانی تر است به وجه نقد تبدیل شود.این مطالبات به دو دسته تجاری و غیر تجاری تقسیم می شوند. مطالبات تجاری ناشی از فروش یا ارائه خدمات اصلی واحد تجاری به صورت نسیه ایجاد می شود. ولی مطالبات غیر تجاری زمانی ایجاد می شود که یک شرکت به شکل کوتاه مدت وامی را در اختبار دیگران قرار دهد.
4- موجودی مواد و کالا:
موجودی مواد دارایی هایی هستند که شرکت های بازرگانی آنها را برای فروش مجدد تحصیل می کنند و شرکتهای تولیدی نیز موجودی های اولیه را برای تبدیل به کالای موردنظر در طول چرخه عملیات و فروش به مشتریان نگهداری می کنند.

5- پیش پرداخت های هزینه:
مخارجی هستند که انتظار می رود در آینده نزدیک به منافعی به شکل خدمات تبدیل شود.به عنوان مثال پیش پرداخت استفاده از خدمات اینترنت به صورت یکساله ، به عنوان پیش پرداخت هزینه تلقی می گردد.زیرا پرداخت مورد نظر از نظر زمانی قبل از دریافت خدمات بوده است.

اکنون که طبقه بندی دارایی های جاری را یاد گرفتیم، ترتیب دارایی های جاری در ترازنامه را اینگونه مینویسیم:
دارایی ها
دارایی های جاری:

  • وجه نقد
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • حسابهای دریافتنی کوتاه مدت
  •  موجودی مواد
  • پیش پرداخت های هزینه
  • دارایی های غیر جاری نگهداری شده برای فروش

دارایی های غیر جاری

در ادامه طی روزهای آتی به تکمیل موارد مربوط به طبقه بندی دارایی های غیر جاری در ترازنامه می پردازیم.

موفق باشید.

اعظم رزی

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش اول)

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش دوم)

توصیه ی مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش سوم)

توصیه مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش چهارم)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

10 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم مبالغ پرداختی بابت گواهینامه های ایزو و CE رو چطور باید ثبت کنم و آیا باید مستهلکشون کنم یا نه
    ممنون میشم بهم جواب بدین

    1. سلام فاطمه جان .
      گواهينامه ايزو و CE جزو دارايي هاي نامشهود به حساب مياد
      پس بايد در طول عمر مفيدشون مستهلك كنيم.

  2. باسلام.از ارسال مطالب بسیار مفیدتان ممنونم
    من دبیر آمزش و پرورش هستم وحسابدار نیز هستم,دانشجوی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی نیز هستم

  3. سلام خسته نباشید
    من عضو سایت شما شدم ولی رمزم رو فراموش کردم و زمانی که در قسمت فراموشی رمز میرم روی ایمیلم خطا میده بعد که میرم دوباره ثبت نام کنم میزنه ایمیل تکراریه میشه کمکم کنید .
    با تشکر

    1. سلام خانم نوروزی
      حساب کاربری شما توسط تیم اجرایی پرشین حساب با موفقیت ایجاد شد و برای شما ارسال گردید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :