فهرست مطالب

به نام یکتای بی همتا و سلام به شما کاربران محترم ، در ادامه مطالب بخش اول ، به بررسی یکی دیگر از موارد مهم در حسابداری بهای تما شده می پردازیم . ضایعات محصولاتی هستند که بعضاً یا تماماً تکمیل شده اند ، اما به نوعی دارای اشکال یا نقص هستند . به عبارت دیگر ضایعات محصولاتی هستند که ویژگیهای سالم را نداشته و قابلیت تبدیل به محصول سالم را ندرند . از نظر ماهیت ضایعات به دو دسته تقسیم می شوند :

  • ضایعات عادی
  • ضایعات غیر عادی

ضایعات عادی ضایعاتی هستند که ناشی از ماهیت عملیات تولیدی بوده و در شرایط کارای عملیاتی ایجاد می شوند . این نوع ضایعات غیر قابل کنترل بوده و به طور معمول دارای ارزش فروش می باشند .

در سیستم هزینه هیابی سفارش کار با بهای تما شده ضایعات عادی به یکی از دو طریق زیر برخورد می شود :

1- تخصیص بهای تما شده ضایعات عادی به یک سفارش خاص

در صورتی که  ضایعات عادی به دلیل ویژگی های خاص یک سفارش ایجاد شده باشد ، خالص بهای تما شده ضایعات عادی ( بهای تما شده ضایعات عادی پس از کسر ارزش فروش آن ) باید به حساب سفارش مربوط منظور شود . لذا با توجه به این که بهای تما شده ضایعات به طور کامل در بهای تما شده سفارش منظور شده ، کافی است که ارزش قابل بازیافت آن محاسبه و از بهای تما شده سفارش کسر گردد. بنابراین ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد :

موجودی ضایعات ****(بدهکار )

کالای در جریان ساخت – سافرش خاص ****(بستانکار )

این شیوه عمل باعث می شود که خالص بهای تما شده ضایعات عادی به حساب سفارش مربوطه منظور شود .

2 – تخصیص بهای تمام شده ضایعات عادی به حساب سفارش مربوطه منظور شود .

در برخی موارد ممکن است ضایعاتی که ویژگی  ذاتی فرآیند تولید است به صورت اتفاقی وقوع آن همزمان با یک سفارش خاص باشد . در این صورت بهای تما شده ضایعات عادی نباید به حساب آن سفارش خاص منظور گردد. در این گونه موارد خالص بهای تما شده ضایعات عادی به عنوان سربار تلقی شده و با توجه اینکه بهای تما شده ضایعات به طور کامل در بهای تما شده سفارش منظور شده است ، ثبت زیر صورت می گیرد :

موجودی ضایعات ****(بدهکار ) = ارزش قابل بازیافت ضایعات

کنترل سربار ساخت ***( بستانکار )= بهای تما شده ضایعات عادی

ضایعات غیر عادی

ضایعتا غیر عادی ضایعاتی هستند که ناشی از ماهیت عملیات تولیدی نبوده و در شرایط عملیاتی رخ نمی دهد. این نوع ضایعات قابل کنترل و قابل پیشگیری بوده ولی غیر قابل برآورد هستند . ضایعات غیر عادی درذ اثر عواملی مانند نامرغوب بودن مواد اولیه ، نقص فنی ماشین آلات و سهل انگاری ایجاد شده و دارای ارزش فروش می باشند .

در سیستم هزینه یابی سفارش کار هنگام وقوع ضایعات غیر عادی ، بهای تما شده آن محاسبه و از بهای تما شده سفارش مربوطه کسر می شود و خالص بهای تما شده آن ( بهای تما شده ضایعات غیر عادی پس از کسر ارزش فروش آن ) به حساب زیان ناشی از ضایعات غیر عادی منظور می شود ، لذا ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد :

موجودی ضایعات ***(بدهکار) = ارزش قابل بازیافت ضایعات

زیان ناشی از ضایعات غیر عادی ***( بدهکار )

کالای در جریان ساخت – سفارش خاص *****( بستانکار ) = بهای تما شده ضایعات غیر عادی

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی و تسلط بر مباحث بهای تمام شده از دوره غیرحضوری آموزش حسابداری بهای تمام شده پرشین حساب استفاده کنید و مباحث مرتبط با بهای تمام شده را حرفه ای بیاموزید.

در پایان برای همه شما دوستان آرزوی موفقیت دارم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. باسلام و تشکر فراوان.بابت اطلاعات سایت و مشاوره های مفیدتان.
    همانطور که قبلا نیز خدمتتان عرض کرده هام . من در شرکتی مشغول به فعالیت شدم که متاسفانه از سالهای قبل رددفاتر شده اند ودارائی بیشتر از حد معقول از آنها مالیات اخذ می کند.
    هم اکنون پیرامون ارزش افزوده 89 و 90 باتوجه به اینکه رد دفاتر شده ایم . مبنا را فروش تشخیصی عملکرد قرارداده اند. و گزارش فوق را تازه برایمان ارسال کرده اند. که هم مالیات و هم جریمه باید پرداخت نمائیم.
    1- بهتر است که نسبت به مالیات فوق اعتراض نمائیم ؟ یا نه فقط درخواست بخشودگی جرائم نمائیم؟
    2- در صورتیکه ما دفاترمان رد شود آیا مگر دارائی خریدهای ما نادیده میگرد بابت ارزش افزوده . چون برایمان محاسبه نکرده اند . علئرغم اینکه اسناد و مدارک خرید را به دارائی خودم ارائه نمودم
    با تشکر
    شمس

    1. سلام جواد شمس عزیز
      خیلی ممنونم . در مورد علی الراس شدن روشی که اداره دارایی در نظر می گیره به این صورته که برای میزان فروش ها و درآمدها یک ضریب طبق فعالیت در نظر می گیره و پس از شناسایی سود میزان مالیات و جرائم را محاسبه می کند . میزان جرائم هم طبق قانون مشخص شده ، عدم ارائه دفاتر ، و رد کردن هزینه ها نمونه های آن است . قبل از هر چیزی باید دلایل و گزارش رد دفاتر را از ممیز خود بگیرید .
      در مورد ارزش افزوده هم مبنا میزان فروش است ولو اینکه شما بستانکار شوید ، به نسبت فروش جرائم در نظر گرفته خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :