فهرست مطالب

20091207-3

به نام خدا و با سلام محضر همه کاربران ، در ادامه مباحث حسابرسی و نحوه اجرای آن ، در این بخش یکی دیگر از مهمترین انواع حسابرسی را توضیح می دهم . در بخش حسابرسی مالیاتی پرشین حساب کلیاتی از حسابرسی مالیاتی ارائه شد و سعی شد شما حسابداران بیشتر با اعمال نحوه اجرای آن آشنا شوید . در این بخش یکی از انواع حسابرسی ترازنامه ای را توضیح خواهم داد . حسابرسی ترازنامه ای خود به 3 بخش کلی تقسیم می شود :

• حسابرسی دارائی های ثابت و غیر مشهود
• حسابرسی دارائی های جاری
• حسابرسی سرمایه و بدهی

اینها اسکلت اصلی حسابرسی را تشکیل داده و موارد جزئی تحت پوشش آنها قرار می گیرد . حسابرسی دارائی های ثابت ، نام عنوانی است که قصد دارم توضیحاتی درباره آن برای شما ارائه کنم . به نظر من کنترل حسابهای دارائی ثابت می تواند انعکاس خیلی خوبی درگزارشات مالی و روند استهلاک گیری این دارائی داشته باشد .

هدف اصلی از حسابرسی دارایی ثابت و مشهود شامل موارد زیر است :

1. ممکن است دارائی که اصلا” خریداری نشده و وجود خارجی ندارد یا دارایی مستهلک شده در ترازنامه منعکس شود و برای آن هزینه استهلاک و سایر هزینه های نگهداری ، تعمیرات منظور شود که باعث کاهش درآمد مشمول مالیات میشود.
2. دارائی فوق بیش از قیمت تمام شده در حسابها منعکس می شود . علت اینکار می تواند شامل موارد زیر باشد :
• برای اینکه هزینه های استهلاک و سایر هزینه ها بیشتر در حسابها منظور شود .
• در موقع فروش دارایی سود کمتری نشان داده شود .
3. دارایی مستهلک شده از حسابها خارج شود ، منظور این است که در موقع فروش دارائی ، سود فروش که شامل کل مبلغ فروش است در حسابها نشان داده نشود . و یا در موقع انحلال دارایی مستهلک شده ، جزء دارائیهای شرکت ارزیابی نگردد.
شاید تعریف دارایی ثابت را در ابتدا باید بیان می کردم ولی حالا هم بدنیست یک تعریف کلی از دارائی ثابت داشته باشید ، دارائی ثابت به آن قسمت از دارائی های یک موسسه اطلاق می شود که منظور از خرید برای فروش نبوده ، بلکه در منتیجه تملک این دارائیها موسسه قادر به ادامه فعالیت بوده و هدف اصلی خود را که بدست آوردن سود می باشد ، آسانتر سازد .

در رسیدگی ممیزین مالیاتی به اقلام دارائی ثابت مندرج در ترازنامه ، تنها به انطباق آنها در ترازنامه با دفاتر اکتفا نمی شود ، بلکه باید وجود چنین دارائی هایی برای آنها اثبات شود ،حتی اگر حسابرس تمام مدارک مربوط به خرید و دریافت دارائیها را مشاهده کرده باشد . ثبت دفتر فقط نشان دهنده آن است که چنین دارائی باید وجود داشته باشد و وظیفه حسابرس است که وجود این دارائیها و تعلق آنها را به موسسه ثابت نماید .

Intellitrack_fixedassets1

مهمترین رسیدگیهای دارائی های ثابت شامل موارد زیر است :

• اثبات مالکیت ، از طریق کنترل اسناد و مدارک دارائی و مجوز خرید و مرکز کاربردی دارائی
• اثبات وجود ، از طریق مشاهده عینی و یا مراجعه بهخ محل دارائی
• اثبات ارزش ، رسیدگی به نحوه خرید استعلام بها و اثبات مبلغی که در حسابها منعکس شده است .

یک نکته : در صورتی که دارائی ثابت بعنوان آورده توسط شرکاء یا موسسین وارد شرکت شود ، مقررات قانون تجارت در مورد ارزیابی دارائی اعمال خواهد شد .

در بخش های بعدی جزئیات بیشتر این پست و دیگر مطالب مرتبط با حسابرسی ترازنامه ای ارائه خواهد شد .

با عضویت در خبرنامه از دریافت جدیدترین مطالب پرشین حساب در دیگر بخش ها با خبر شوید .

موفق و پیروز باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام -کارمند شهرداری هستم -مسول قبض انبار -اداره مربوطه ما یک کالای غیرمصرفی خریداری کرده بنام مشعل می باشد که یک سری متعلقات مصرفی دارد ازجمله شیلنگ ……وغیره آیا ثبت نهایی این دارایی فقط مشعل ثبت میشود یا متعلقات با کالای اصلی (مشعل )درهنگام ثبت اضافه میشود؟

    1. سلام دوست من
      برای ثبت حسابداری شما باید قیمت تمام شده فاکتور خرید بطور کامل ثبت کنید ، ولی برای ثبت موجودی و انبار می توانید با چند تا کد قطعات را از دستگاه اصلی تفکیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :