فهرست مطالب

تدبیر

دارابودن تدبیر حسابداری یک فن است که هر حسابدار و کارشناس امور مالی باید داراباشد.تدبیر نوعی آینده نگری است یعنی هنگامی که شما ثبت اسناد حسابداری و گزارش مالی را انجام می دهید با دیدگاه حسابرسی مالیاتی هماهنگ نمایید.بدانید که یک سند و یک پیوست و حتی یک گزارش چه تاثیری بر روند حسابرسی خواهد داشت. شاید این ذهنیت بوجود بیاید چگونه بدون تجربه حسابرسی تدبیر آینده نگری داشته باشید.

حسابرسی عمومی ، عبارتست از جمع آوری و برسی اطلاعات و مدارک کافی مربوط به فعالیتهای مالی یک موسسه بطوریکه بر اساس آن مدارک و اطلاعات می توان درباره صحت و قابل قبول بودن اقلام مندرج در صورتهای مالی آن موسسه اظهارنظر نمود.شاید به زبان ساده تر حسابرسی نوعی بازرسی امور مالی محسوب شود ولی مطمئناً استاندارد و قواعد خود را دارد که زیر نظر متخصصین این رشته انجام می شود. یک حسابدار باید تدبیر مراقبت و اختیاط را در دستور کار خود قرار دهد یعنی وقتی استاندارد و مکانیزم حسابداری به درستی اجرا شود بدون شک مشکلات استخراج شده در حسابرسی کمتر می شود.حالا هرچقدر دقت در تطبیق اسناد وثبتهای حسابداری علی الخصوص شیوه محاسبه و آنالیز درامد ها و هزینه ها بر مبنای کنترل های سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، حسابرسی مالیاتی قابل قبول خواهد بود.

تدبیر

تعریف کوتاه از حسابرسی مالیاتی

تعیین درآمد مشمول مالیات یک موسسه می باشد و برای این منظور علاوه بر رسیدگی بر اسناد و مدارک ، قوانین و مقررات ، آیین نامه ها و بخشنامه ها ی مالیاتی ، قانون تجارت ، اصول و موازین حسابداری و حسابرسی نیز در نظر گرفته می شود .

با توجه به این تعریف از حسابرسی مالیاتی می توان به بازتاب عملکرد حسابداران نسبت به نحوه ثبت و انتقال اسناد اشاره کرد و اینطور بیان کنم که شما به عنوان حسابدار و یا مدیر بخش مالی وظیفه سنگینی درر برابر حسابرسان مالیاتی خواهید داشت . یک آزمون همه چی تموم برای مشاغل حسابداری ، سطح اطلاعاتی شما را نسبت به تمامی قوانین و آیین نامه های کاربردی اندازه گیری می کند .
چرا حسابرسی مالیاتی انجام می شود ؟ منظور از انجام این عملیات مالیاتی رسیدن به موارد اصلی زیر است :

  • کشف اشتباهات و تقلباتی که باعث کاهش درآمد مشمول مالیات می شود.
  • تایید و یا رد ترازنامه و گزارش سود و زیان
  • تعیین درآمد مشمول مالیات
  • تهیه گزارش براساس اطلاعات فوق

حسابداران در حسابرسی مالیاتی ممکن است با شکست مواجه شوند و این اتفاق قطعاً بخاطر سیاست گذاری مدیران و کارفرمایان است ، از جمله کتمان درآمد و حسابسازی است که موجب بی اعتباری به یک باره تمامی اسناد و دفاتر موسسه می گردد . خطرات مخربی که در ماده 274 و 276 قانون مالیاتهای مستقیم به آن اشاره شده و بطور واضح تاکید شده است، در صورتی که کافرما محوریت این حساب سازی ها را رقم بزند بازهم مجریان یا حسابداران مسئول هستند چون پیاده سازی طرح با آنها بوده است. کتمان و حسابسازی انواع مختنلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

1. عدم ثبت قسمتی از فروش یا درآمد در دفاتر و مدارک حساب
2. حساب بحساب کردن فروش یا د رآمد یعنی قسمتی از فروش یا درآمد بجای اینکه بحساب فروش یا درآمد بستانکار شود بحساب بستانکاران ، اسناد پرداختنی یا جاری شرکاء بستانکار می شود .
3. عدم ثبت تمام فروش ویا درآمد در دفاتر و مدارک حساب
4. منظور نمودن خریدها و یا هزینه هایی که وجود واقعی ندارند .
5. اضافه منظور نمودن هزینه ها و یا خریدها بیش از میزان واقعی

در کارگاه مالیات شناسی پیشرفته که در روز  جمعه 5 خرداد ماه برگزار می شود چند نکته مهم در مورد طراحی برنامه برای جلوگیری از مشکلات حسابرسی مالیاتی خدمت شما توضیح داده می شود، هم اکنون این کارگاه در حال تکمیل ظرفیت است و اگر تصمیم به حضور دارید همین الان شرایط و دیگر موارد را بررسی و سریعتر اقدام نمایید.

https://persianhesab.com/amoozesh/what-taxes/

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

8 پاسخ

  1. سلام خدمت استاد گرامی و معزز . درصورتی که ساعات آموزش برای کاربران خارج از ساعات اداری باشد ؛ مشتاقان خیلی زیادی برای شاگردی حضرتعالی وجود دارد.
    با عرض ادب و احترام . امیر نظریان

    1. سلام جناب نظریان انشالله با برنامه ریزی مناسب توفیق خدمترسانی حاصل خواهد شد و خوشحالم شما بعنوان یکی از بهترین حسابرسان کشور همراه پرشین حساب هستید

  2. باسلام و عرض خسته نباشید
    مطلب پر بار و آموزنده ای بود مخصوصا برای من که به حسابرسی علاقه بسیاری دارم.
    باتشکر فراوان

  3. حسابرسی مالیاتی را تدریس میکنم
    از روانشاد محمد علی بیگ پور که مولف بهترین کتاب در
    این زمینه بودند به نیکی یاد میکنیم

  4. سلام با عرض خسته نباشید –
    وبلگهای شما بسیار عالی هستند و من همیشه روحیه میگیرم و کلی چیز یاد میگیرم
    خیلی سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :