فهرست مطالب

مالیات مکسوره چیست؟

مالیاتی است که بر اساس قوانین مالیاتی، وظیفه پرداخت و کسر آن بر عهده افراد پرداخت کننده وجوه است.

وظیفه پرداخت کننده وجوه، در برابر مالیاتهای مکسوره چیست؟

پرداخت کننده موظف به کسر مالیات و واریز آن به حساب سازمان مالیاتی در مهلت مقرر است؛ همچنین او باید رسید پرداخت را به دریافت کننده تحویل دهد.

آیا ثبت مالیات مکسوره در صورت معاملات فصلی امکان پذیر است؟

بله، طی اعلامیه مورخ 1398/08/13 فیلد مربوط به این مالیات مکسوره برای خرید و فروش، صادرات و واردات و اجاره در سامانه فعال شده است.

مالیات مکسوره چیست؟ چه کسانی مشمول پرداخت آن هستند؟ این مالیات چگونه محاسبه می‌شود؟ شاید این سوالات برای برخی حسابداران تازه کار آشنا باشد. مالیات مکسوره درصدی از مبلغ کالا یا خدمت است، که توسط پرداخت کننده از اصل مبلغ کسر و به عنوان پیش پرداخت به حساب سازمان مالیاتی واریز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با چیستی این نوع مالیات، مشمولان و نحوه محاسبه آن، در این سری از مقالات آموزش رایگان مالیات همراه ما باشید.

مالیات مکسوره چیست؟

مالیات مکسوره مالیاتی است که بر اساس قوانین مالیاتی، وظیفه پرداخت و کسر آن بر عهده افراد پرداخت کننده وجوه است. در حقیقت این مالیات معادل مبلغی است که کارفرما (پرداخت کننده) در زمان تخصیص یا پرداخت مبلغ صورتحساب، از اصل مبلغ کالا یا خدمت کسر و به نام صاحب صورتحساب به حساب سازمان مالیاتی واریز می‌نماید. این مالیات با عنوان مالیات تکلیفی نیز شناخته می‌شود.

🔻 نکته

پرداخت کننده مالیات موظف است رسید پرداخت را به صاحب صورتحساب ارائه نموده، مشخصات هویتی و اقامتی کامل صاحبان صورتحساب را به اداره مالیاتی مربوطه ارسال نماید.

تذکر مهم

انواع مالیات‌های قابل کسر از صورتحسابها موسوم به مالیات‌های مکسوره موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم بود؛ که تقریبا به کلیه امور پیمانکاری، خدمات و حق الزحمه خدمات تعلق می‌گرفت. اما از آنجا که این ماده قانونی در اصلاحیه قانون مالیاتها در سال 1394 حذف شد، تنها مواردی که بر اساس قانون، پرداخت کننده وجوه موظف به کسر مالیات از سوی دریافت کننده وجوه است، تحت عنوان مالیات‌های مکسوره شناخته می‌شوند.

انواع مالیات مکسوره

مالیات‌های مکسوره در واقع پیش پرداخت‌هایی برای مالیات عملکرد مودیان است؛ از مهم‌ترین موارد پرداخت مالیات‌های مکسوره می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔹 مالیات حقوق (مواد قانونی 85 و 86 اصلاحی)

🔹 قرارداد مضاربه (102 ق.م.م)

🔹 قرارداد حق الوکاله (103 ق.م.م)

🔹 قرارداد با موسسات بیمه (109 ق.م.م)

🔹 منافع بلاعوض اموال (123 ق.م.م)

🔹 نقل و انتقال سهام (143 ق.م.م)

🔹 تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی (116 ق.م.م)

🔹 مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی و مدیران تصفیه و ضامنها (118 ق.م.م)

🔹 مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج (107 ق.م.م)

🔹 حق الزحمه پزشکان برای کار در مراکز درمانی

🔹 مالیات اجاره موجران در اجاره ملک به اشخاص حقوقی (تبصره 9 ماده 53 ق.م.م)

مالیات مکسوره
مالیاتی است که وظیفه پرداخت و کسر آن بر عهده افراد پرداخت کننده وجوه است.

نحوه محاسبه مالیات مکسوره اجاره

بر اساس تبصره 9 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم، در صورتى که مستاجر اشخاص حقوقى (اعم از دولتى یا خصوصى و یا نهادهاى عمومى غیردولتی) باشند، هنگام پرداخت اجاره بها مکلفند مالیات متعلقه را بر اساس قانون محاسبه، کسر و ظرف مدت ده روز پس از کسر، به حساب اداره مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نماید.

🔻 نکته

در صورتی که قرارداد اجاره، به صورت رهن کامل باشد، مستاجر تکلیفی به کسر مالیات ندارد؛ اما اگر قرارداد اجاره به صورت رهن و اجاره باشد، مستاجر باید بر اساس میزان اجاره پرداختی، مالیات را محاسبه، از مبلغ اجاره بها کسر و به حساب سازمان واریز نماید.

توصیه می‌شود بخوانید: مالیات بر درآمد املاک

نحوه محاسبه مالیات مکسوره مشاغل پزشکی

به استناد بند “ح” تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به تاریخ 1399/2/15، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند 10% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا که از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ به صورت‌حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مراکز درمانی مشمول این قانون عبارتند از:

  • دولتی
  • خصوصی
  • وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح خیریه‌ها و یا شرکت‌های دولتی

🔻 نکات

1- مالیات علی‌الحساب این بند، شامل کلیه پرداخت‌های که مشمول مالیات بر درآمد حقوق هستند نظیر حقوق و کارانه دریافتی، نخواهد بود.

2- در صورتی که پزشکان در استخدام مراکز درمانی مرکز فعالیت خود باشند، مشمول کسر مالیات تکلیفی برای حق الزحمه یا حق العمل خود نخواهند بود. در واقع کلیه وجوه دریافتی آن‌ها، مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق است.

توصیه می‌شود بخوانید: نحوه محاسبه مالیات پزشکان

میزان مالیات مقطوع پزشکان در سال 1400

سازمان مالیاتی طبق بند 14 بخشنامه 200/1400/511 مورخ 1400/03/17، میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد سال ۱۳۹۹ مشمول حکم بند (ح) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بوده اند، معادل مالیات تعیین شده به شرح نرخ پلکانی مذکور در این بخشنامه و یا مالیات‌های مکسوره آنها، هر کدام که بیشتر باشد تعیین می‌شود.

بنابر‌این پزشکان ابتدا میزان مالیات‌های مکسوره از مراکز درمانی خود را اخذ و سپس نسبت به تکمیل فرم تعیین مالیات مقطوع اقدام نمایند.

مالیات مکسوره در صورت معاملات فصلی

سازمان مالیاتی بنابر اطلاعیه‌ای در تاریخ 1398/08/13، از امکان ثبت مالیات مکسوره در گزارش معاملات فصلی خبر داد. بر این اساس، فیلد کسور مالیاتی بابت اصل مالیات حسب مورد در سرفصل‌های خرید، فروش، واردات، صادرات و اجاره در سامانه فهرست معاملات ایجاد شده است؛ این مالیات قابل کسر از اصل مبلغ کالا یا خدمت در صورتحساب ثبت شده در اطلاعات معاملات است.

مالیات مکسوره
طی اطلاعیه مالیاتی مورخ 1398/08/13 امکان ثبت مالیات مکسوره در گزارش معاملات فصلی فراهم شده است

جرائم عدم پرداخت مالیات تکلیفی مکسوره

بر اساس ماده 199 ق.م.م، هر شخص حقيقی يا حقوقی که به موجب مقررات ‌اين قانون مکلف به کسر و ايصال ماليات موديان ديگر باشد، در صورت تخلف از انجام  وظايف مقرره، علاوه بر مسئوليت تضامنی که با مودی در پرداخت ماليات خواهد داشت، مشمول پرداخت جرائم زیر خواهد بود:

🔸 جریمه‌ای معادل ده درصد (10%) مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر

🔸 جریمه‌ای دو و نیم درصد (2.5%) مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت

سوالات متداول در مورد مالیات مکسوره → کلیک کنید

1)  وظیفه قانونی سازمان امور مالیاتی در نگهداری سوابق مالیاتهای مکسوره چیست؟

سازمان امور مالیاتی با صرف هزینه‌های زیاد، سیستم کامپیوتری سازمان را مجهز به سامانه‌های نگهداری سوابق مستند مودیان مالیات مکسوره نموده است. به این ترتیب، مودیان می‌توانند با ارائه قبوض پرداختی ارائه شده توسط کارفرما در زمینه مالیات کسر شده، مبلغ مذکور را از مالیات عملکرد خود کسر نمایند.

2) منظور از صاحب صورتحساب در مالیات مکسوره کیست؟

صاحب صورتحساب یعنی فعالان اقتصادی که به فعالیت پیمانکاری، حسابرسی، خدماتی و غیره اشتغال دارند. هنگام ارایه اظهارنامه مالیاتی، بدهی مالیاتی آنها مشخص می‌شود و هرآنچه به عنوان مالیاتهای مکسوره پرداخت کرده‌اند، از بدهی ایشان کسر و کسری یا مازاد اگر وجود داشته باشد به ترتیب، پرداخت و استرداد می‌شود.

3) آیا تهاتر مالیات مکسوره تکلیفی با مالیات عملکرد صحیح است یا خیر؟

بر اساس بند 4 بخشنامه شماره 200/1400/502 مورخ 1400/2/1، تهاتر مالیات‌های کسر شده با مالیات عملکرد تنها در سال عملکرد، ممکن است.

کلام آخر

مالیات مکسوره یا مالیات تکلیفی یکی از روش‌های مالیات ستانی سازمان مالیاتی از مودیان است؛ که به تازگی امکان ثبت آن در سامانه معاملات فصلی نیز ایجاد شده است. لازم به توضیح است مالیات مکسوره برای مستاجران حقوقی به اجاره پرداختی بستگی دارد و نرخ مالیات مکسوره پزشکان نیز 10 درصد است. آموزش مالیات و آشنایی با به روزترین بخشنامه‌ها و قوانین مالیاتی، موجب بهبود سطح عملکرد شغلی و دستیابی به موقعیت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتر خواهد بود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من یه مغازه اجاره کردم بعد از دوسال که مالیات دستگاه پوز رو شخصی رو پرداخت کردم موجر اعلام کرده مالیات کسری به عهده مستاجر است
    آیا مالیات کسری رو باید مستاجر پرداخت کند ؟

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی شما است. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  2. باسلام وعرض خسته نباشيد مطالب شما بسيار اموزنده است صميمانه تشكر ميكنم از زحمات شما

    اما براي دسترسي به بعضي موضوعات شما ميگين حتما عضو سايت شويد ياازطريق فرم زير وارد شويدwppb-login
    درهرصورت مانتونستيم هم عضو سايت شويم وهم از طريق اين فرم وارد شويم

    لطفا راهنمايي بفرماييد با تشكر

    1. سلام کاربر عزیز
      مشکل خود را در قسمت ارتباط با ما مطرح کنید تا نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

  3. سلام
    من در سایت شما عضویت دارم ولیکن برای برخی از مطالب می نویسد : “شما مجاز به مشاهده مطلب نیستید”.
    لطفا راهنمایی فرمائید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :