فهرست مطالب

مساعده چیست؟

مساعده دریافت بخشی از حقوق یک حقوق بگیر قبل از پایان ماه عملکرد است

مراحل دریافت مساعده چیست؟

1- تکمیل فرم درخواست توسط حقوق بگیر
2- بررسی امکان و میزان قابل پرداخت توسط بخش مالی
3- تایید مدیر مالی
4- تایید مدیر مجموعه

مبلغ استاندارد مساعده چقدر است؟

مبلغ استانداری برای مساعده وجود ندارد. اما معمولا بین 30 تا 50 درصد حقوق یک حقوق بگیر می‌تواند به عنوان مساعده پرداخت شود

همه ما در زمان‌هایی در زندگی خود بحران‌های مالی تجربه کرده‌ایم؛ اتفاقی که در دنیای پرفراز و نشیب امروز و با وجود بیماری‌ها و اتفاقات غیرمنتظره بیشتر هم شده‌اند. در این میان حقوق بگیران از امکان ویژه‌ای برخوردار هستند. شاید بسیاری از کارمندان با واژه مساعده آشنا باشند. مساعده کمک یک حقوق بگیر به خودش است. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان حسابداری، قصد داریم با شما در زمینه اینکه مساعده چیست، شرایط و نحوه پرداخت آن صحبت نماییم. با ما همراه باشید.

مساعده چیست؟

گاهی کارمند به دلایلی مبلغی از حقوق خود را قبل از اتمام ماه کارکرد از کارفرما درخواست می‌کند؛ مبلغ درخواستی مساعده نامیده می‌شود.

مساعده جزء کسورات توافقی مابین کارمند و کارفرما است و در آخر ماه، از کارکرد حقوق بگیر کسر می‌شود. به عبارت دیگر، مبلغ دریافتی کارگر در پایان ماه با وی تسویه می‌شود.

شرایط پرداخت مساعده حقوق چیست؟

معمولا شرکت‌ها برای پرداخت مساعده شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند؛ زیرا ممکن است کارمند متقاضی دریافت مساعده، قبل از اتمام کارکرد خود در ماهی که مساعده دریافت نموده است، کار را ترک کند و یا اخراج شود. این شرایط عبارتند از:

♦ مبلغ مساعده نباید از میزان کل حقوق پرداختی به کارمند یا مجموع مطالبات او از شرکت بیشتر باشد

♦ مبلغ مساعده به عنوان طلب شرکت از کارمند محسوب می‌شود؛ این مبلغ در پایان ماه و یا در زمان تسویه حساب، از وجوه قابل پرداخت به کارمند کسر می‌شود

🔻   نکته

بر اساس ماده 45 قانون کار، وزارت کار و امور اجتماعی به کارفرما اجازه می‌دهد به همان میزان که مساعده پرداخت کرده است،  از حقوق کارمند کسر نماید.

مبلغ مساعده حقوق چقدر است؟

مبلغ مساعده حقوق در هر مجموعه اقتصادی بر اساس قوانین و مقررات مندرج در آیین‌نامه شرکت و شرایط فوق، از سوی هیئت مدیره، معادل درصد یا سقف معینی از حقوق کارمندان در نظر می‌شود.

در حالت کلی مبلغ مساعده برای یک کارمند پس از کسر وام‌های دریافتی، بیمه و مالیات و سایر کسورات از حقوق وی به صورت درصدی از خالص دریافتی او تعیین می‌شود. اگر میزان مساعده از مبلغ خالص دریافتی کارمند بیشتر باشد، در زمان تسویه حساب با شرکت، خالص پرداختی منفی می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی برای شرکت خواهد شد.

مبلغ مساعده حقوق چقدر است؟
مبلغ مساعده نباید از حقوق یا مجموع مطالبات حقوق بگیر بیشتر باشد

نحوه محاسبه مساعده حقوق

برای پرداخت مساعده به ویژه در شرکت‌های خصوصی، هیچ مقدار استانداردی وجود ندارد. معمولا شرکت‌ها بین 30 تا 50 درصد حقوق کارمندان را به عنوان مساعده پرداخت می‌کنند.

🔻 نکته

از آنجا که هیچ تضمینی برای تداوم کار کارمندان تازه وارد وجود ندارد، معمولا به این کارمندان در ماه اول کاری، مساعده پرداخت نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه

یکی از پرداخت‌های قانونی به کارکنان یک مجموعه، پاداش است؛ برای آشنایی با نحوه محاسبه پاداش سهامداران و کارکنان کلیک کنید.

ثبت حسابداری مساعده حقوق

در حسابداری حقوق و دستمزد درباره نحوه ثبت مساعده و غیره به تفصیل صحبت کردیم. مساعده کارکنان در یک حساب غیرتجاری با ماهیت بدهکار ثبت می‌شود؛ این حساب از نوع حساب‌های دریافتنی است؛ به عبارت دیگر، مساعده به نوعی دارایی شرکت محسوب می‌شود. حساب مساعده با حساب حقوق و دستمزد بسته و مانده آن صفر می‌شود.

تاریخشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرحبدهکاربستانکار
 حسابهای دریافتنی غیر تجاری / مساعده*** 
 

بانک

 ***

هنگام دریافت حقوق و یا تسویه حساب، حساب مساعده با ثبت سند زیر بسته می‌شود:

تاریخشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرحبدهکاربستانکار
 هزینه حقوق و دستمزد*** 
 

حقوق پرداختنی

 ***
 

مالیات بر حقوق

 ***
 

بیمه

 ***
 

حسابهای دریافتنی غیر تجاری / مساعده

 ***

مراحل دریافت مساعده

دستور العمل پرداخت مساعده معمولا به صورت زیر است به عبارتی یک کارمند برای دریافت مساعده باید مراحل زیر را طی نماید:

♦ تکمیل فرم درخواست مساعده توسط کارمند و تحویل فرم به بخش مالی

♦ بررسی امکان و میزان قابل پرداخت به کارمند توسط بخش مالی

نکته: بررسی امکان پرداخت مساعده شامل بررسی تسویه مساعده قبلی، مدت حضور در شرکت، نداشتن تاخیر و کنترل مبلغ درخواستی با میزان نقدینگی شرکت است.

♦ تایید مدیر مالی بر اساس قوانین شرکت

♦ تایید و امضای مدیر مجموعه

♦ پرداخت مساعده به کارمند به صورت علی‌الحساب حقوق

نمونه دستورالعمل مساعده حقوق

نحوه ثبت درخواست مساعده: درخواست مساعده باید به صورت کتبی به شرکت تحویل داده شود.

زمان ثبت درخواست مساعده: مهلت ثبت درخواست مساعده از 10 تا 20 هر ماه است.

مبلغ قابل درخواست مساعده: بین 30 تا 50 درصد حقوق شخص، به عنوان مساعده قابل پرداخت است؛ اما در صورت موافقت مدیر عامل مجموعه حداکثر مبلغی برابر با حقوق به کارمند پرداخت خواهد شد.

نحوه بازپرداخت مساعده: معمولا مبلغ مساعده پرداختی به پرسنل باید از حقوق همان ماه كسر شود؛ اما در صورت تقاضای شخص دریافت کننده و موافقت مدیر عامل شركت حداكثر تا 3 ماه امکان بازپرداخت مساعده وجود دارد.

نمونه فرم مساعده حقوق + دانلود (فرمت اکسل و pdf)

فرم مساعده درخواست کتبی کارمند برای دریافت مساعده است. در ادامه یک نمونه از این فرم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مساعده چیست
نمونه فرم درخواست مساعده

تفاوت مساعده با علی الحساب و پیش پرداخت

از آنجا که مساعده به عنوان علی الحساب حقوق شناخته می‌شود، همچنین پیش از پرداخت حقوق تحقق می‌یابد، ممکن است با سایر مبالغ دریافتی به عنوان علی الحساب و یا پیش پرداخت اشتباه گرفته شود. از این رو در ادامه به تعریف و بیان تفاوت‌های این سه مفهوم می‌پردازیم.

پیش پرداخت

پرداخت‌هایی است که قبل از آغاز یک کار و یا دریافت کالا و خدمات انجام می‌شود. منافع حاصل از پیش پرداخت، تا پایان یک دوره محقق نمی‌شود. به عبارت دیگر، پیش پرداخت ضمانت انجام یک کار است.

علی الحساب

وجوهی که فرد برای انجام هزینه‌های مربوط به فعالیت اقتصادی، مانند هزینه‌های ماموریت از شرکت دریافت می‌کند. علی الحساب زمانی پرداخت می‌شود که بخشی از کار انجام شده اما کار به صورت قطعی تمام نشده است. کارفرما با پرداخت مبلغی به صورت علی الحساب، به انجام کار سرعت می‌بخشد.

مساعده حقوق

مبلغی که در طول ماه به صورت علی‌الحساب حقوق و در صورت درخواست شخصی کارمند، به او پرداخت می‌شود.

به طور کلی مساعده حقوق، علی الحساب و پیش پرداخت در موارد زیر با هم متفاوتند:

♦ مبلغ مساعده دارای سقف تعیین شده‌ای است. همچنین پیش پرداخت نیز بر اساس آنچه در ابتدای کار ذکر می‌شود، دارای مقدار تعیین شده است. در صورتی که علی‌الحساب پرداختی یک حساب جاری است که سقف تعیین شده استانداردی ندارد. 

♦ مبلغ مساعده در پایان ماه از حساب حقوق شخص کسر می‌شود و معمولا به ماه بعد انتقال پیدا نمی‌کند. در صورتی که مانده حساب جاری (علی الحساب) و یا پیش پرداخت ممکن است از ماهی یا سالی به ماه یا سال بعد انتقال پیدا کند. به عنوان مثال علی‌الحساب دریافتی بابت حق ماموریت یک فرد در صورتی که ماموریت او تا پایان ماه به اتمام نرسد، به ماه بعد انتقال می‌یابد. 

♦ دیدگاه شرکت به مساعده به نوعی پیش پرداخت است؛ به عبارت دیگر، وجه پرداختی به عنوان مساعده، هزینه‌ای است که در برابر کار و یا خدمت انجام نشده پرداخت می‌شود. با این تفاوت که عواید این نوع پیش پرداخت تا انتهای ماه برای مجموعه محقق می‌شود؛ اما منافع پیش پرداخت برای یک کار تا انتهای آن کار قابل دستیابی نیست. در صورتی که وجه علی‌الحساب در مقابل تعهد مکتوب فرد به انجام کار یا ارائه خدمت و پس از پیشرفت بخشی از آن به وی پرداخت می‌شود؛ الباقی مبلغ پس از اتمام کار تسویه می‌شود. 

پیشنهاد ما

اساتید ما در تیم پرشین حساب برای آشنایی شما با حقوق خود به عنوان یک حقوق بگیر، ویدیو آموزش قانون کار و تامین اجتماعی آماده نموده‌اند. در این ویدیو تمامی جزئیات و نکات مهمی که باید از قانون کار و تامین اجتماعی بدانید به صورت واضح و شفاف برای شما توضیح داده‌ایم. این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سپاس از شما بابت توضیح جز به جزء و کامل موارد در همه زمین های مالی،اداری و حقوقی
    با آرزوی موفقیت و توجه به نیازهای مورد مطالعه و درخواست جویندگان
    پاینده باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      توصیه می‌کنیم مقاله “ثبت حسابداری حقوق و دستمزد” که در آن نحوه ثبت سند مساعده مطرح شده است را نیز مطالعه نمایید.

    1. متشکر آقای وکیلی
      دستورالعمل میتونه ابلاغ قانون کار باشه و در بقیه موارد باید ببینید داخل شرکت مدیریت چه نوع پاداش و مزایای دیگری تعیین کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :