فهرست مطالب

سلام به همه کاربران و همراهان پرشین حساب ، امید است در تمام مراحل زندگی پیروز بوده باشید ،

شاید این بهترین عنوانی بود که به ذهنم رسید تا شما دوستان عزیزم را بیشتر در مورد توانایی برنامه اکسل و نقش آن در دنیای محاسبات آگاه کند . قابلیتهای مانوری برنامه اکسل بسیار زیاد است ، نمونه هایی از آن تنظیم جدول استهلاک و حقوق و دستمزد است . این برنامه در بخشهای حرفه ای حسابداری و حسابرسی هم بسیار کاربردی است. بالاخره اکسل ابزار کمکی و آچار فرانسه حسابداری و حتی بقیه رشته هاست.

اگر تا بحال بصورت جدی از آن استفاده نکرده اید کافی است یکبار عملیات را در ساده ترین مدل اجرا کنید. می توانید از لیست وسایل و درائیهای خودتان شروع کنید و تلاش کنید تاریخ خرید آنها را پیدا کنید، حدودی هم خوبه. حالا یک کارکرد فرضی برای هرکدوم این وسیله ها در نظر بگیرید . با فرمول گذاری در اکسل به راحتی جدول استهلاک شما تنظیم می شود. به این صورت که مثلا” شما یک دوچرخه را 2 سال پیش 100هزار تومن خریدید ، اگر نرخ استهلاک 5 ساله مستقیم باشد اولین ردیف جدول شما محاسبه شده است . یعنی  از ارزش دوچرخه شما سالی 20 هزار تومان کسر می شود .

جدول استهلاک در بزرگترین شرکتها با جدول شما در محتوی فرقی نمی کند ، فقط حجم و عنوان زیادی نسبت به یک جدول ساده دارد . تعداد فرمول ها هم به نسبت زیاد است . اگر شما بتونید نظم و ترتیب استاندادی را رعایت کنید ، هم کارتان تمیزتر و چیدمان اطلاعات شما سریعتر انجام می شود. من سعی میکنم در مرتب سازی این جدول به شما کمک کنم.

در بخش اول نحوه تنظیم جدول استهلاک سایت پرشین حساب ( مجله پرشین / دانستنیهای حسابداری ) ، روش های تنظیم این جدول و مراجعات آن در کتاب قانون مالیاتهای مستقیم ، مطالبی ارائه شد. همچنین در مورد نحوه گرو ه بندی دارائیها از نظر قانون  توضیحاتی داده شد. به نحوه چیدمان هم اشاره مختصری شد . همینطور در این بخش در مورد نرم افزار های ارائه جدول استهلاک چند خطی نوشته شد.

کاربران محترم باید توجه داشته باشند که همه این برنامه ها برای راحتی عملیات شماست . شما باید بتوانید از همه ابزارهای ممکن برای تنظیم جدول استهلاک به خوبی بهره برداری کنید. یکی از پرکابردترین آنها استفاده از همین اکسل است . در این برنامه به ظاهر ساده می توان گزارش های کامل و مرجعی تنظیم کرد.

نحوه فرمول گذاری کاملا” مشخص است . غیر از عملیات جمع و تفریق شما با 2 فرمول ساده بیشتر کارندارید . این دوفرمول  برای محاسبه 2 روش استهلاک گیری است یعنی مستقیم و نزولی . روش مستقیم که مشخص است مثل مثال بالا . ولی در فرمول گذاری روش نزولی با یک آیتم دیگر هم سرو کاردارد . فرض کنید مثال دوچرخه ، اگر10% روش نزولی اعمال گردد قیمت دوچرخه ، برای سال اول 100هزار منهای 10درصد یعنی 90هزار می شود و برای سال دوم 90هزار منهای 10درصد یعنی 81هزار تومان می شود .

یکی از مهترین نکات در مورد تنظیم جدول استهلاک قراردادن دارائیها در گروه های مختص به خود است . مثلا” در گروه ماشین آلات ، شما می توانید بنا بر تشخیص دسته بندی را بدین صورت انجام دهید : ماشین آلات تاسیسات ، ماشین آلات خط تولید ، ماشین آلات حرارتی و برودتی ، تجهیزات مخابراتی و …

با توجه به تفاوت یادگیری تئوری با عملی ، در بخش های بعدی نحوه تنظیم جدول استهلاک بصورت عملی محضر شما کاربران ارائه خواهد شد.

موفق و پیروز باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :