فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به همه کاربران و علاقمندان رشته حسابداری، یکی از مواردی که واحدهای کارگاهی ، تولیدی ، صنعتی و نیمه صنعتی خیلی با آن سروکار دارند پرداخت افزایش تولید است.

افزایش تولید نوعی پاداش است که بر اساس درصدی از تولید است که بر اساس تولید مبنا مورد محاسبه قرار می گیرد و معمولاً در پایان ماه به همراه حقوق کارگران پرداخت می گردد.

قانون کار و تامین اجتماعی در 13 ماده قانونی بطور کامل در آیین نامه مربوط به افزایش تولید تمامی موارد از جمله انعقاد قرارداد و چگونگی تعیین و پرداخت پاداش افزایش تولید را مشخص کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش سعی می کنیم نکات خیلی مهم آن را برای شما ارائه کنم.

آیین نامه نحوه انعقاد قراردادهای مربوط به چگونگی تعیین و پرداخت پاداش افزایش تولید

ماده 1

طبق ماده 47 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار با رعایت مقررات این آیین نامه اقدام به انعقاد قرارداد پرداخت پاداش افزایش تولید که (قرارداد نامیده می شود) با کارگران خود می نمایند.

ماده 2

قرارداد پرداخت پاداش افزایش تولید قرارداد کتبی است که بین شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی یا نمایندگان رسمی یا منتخب کارگران کارگاه از یک طرف و کارفرما یا نمایندگان قانونی وی از طرف دیگر به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت بهتر و تقلیل ضایعات و بالا بردن سطح درآمد کارگران با رعایت اصول انعقاد قراردادها و مطابق با فرم نمونه وزارت کار و امور اجتماعی منعقد می گردد.

ماده 3

پاداش افزایش تولید به تناسب درصد کمی تولیدات نسبت به تولید مبنا محاسبه و پرداخت می شود.

2 نکته مهم را در این ماده باید توجه داشته باشید:

الف) تلاش در زمینه افزایش تولید نباید موجب کاهش کیفیت کالا و همچنین سبب افزایش میزان ضایعات (مواد و محصول) بیش از حد مجاز و نرمال گردد.

ب) افزایش یا کاهش ضایعات و یا سطح کیفیت در ارتباط با افزایش تولید نسبت به حد مجاز و نرمال هر کارگاه می باید در قرارداد پرداخت افزایش تولید آن کارگاه حسب مورد اثرات منفی یا مثبت داشته باشد.

ماده 4

تولید مبنا عبارتست از میزان تولیدی که بر مبنای آن درصد افزایش تولید در هر دوره متناوب محاسبه می گردد.

تبصره – ماخذ تعیین تولید مبنا در کارگاه می باید طوری باشد که بر مبنای آن درصد افزایش تولید در تناوب مورد محاسبه از 30 درصد تجاوز ننماید.

ماده 5

دوره تناوب عبارتست از طول دوره هایی است که برای تعیین درصد افزایش تولید در قرارداد مشخص می شود و مدت آن حداکثر یک سال است.

ماده 6

هر گونه تغییر عمده در عوامل تولید از قبیل سرمایه گذاری ، نیروی کار ، ماشین آلات و امثال اینها که در وضعیت تولید مبنا موثر باشد موجب تاثیر در تولید مبنا از تاریخ تغییر خواهد شد.

ماده 7

قرارداد بین طرفین می تواند به صوت جمعی شامل تمام قسمتها و کارکنان کارگاه بوده و یا در برگیرنده یک یا چند قسمت از کارگاه مربوط باشد.

ماده 8

کارگاههایی که بیش از یک محصول تولید می نماید با محاسبه و اعمال ضرایب همگن از طریق روشهای متداول ، محصولات خود را به یک نوع محصول تبدیل می نماید.

ماده 9

ماخذ محاسبه ریالی مبلغ پاداش افزایش تولید در کارگاههایی که فاقد طرح طبقه بندی می باشند (مزد ثابت) طبق ماده 36 قانون کار، و در مورد کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی هستند (مزد مبنا) طبق تبصره 2 ماده 36 قانون کار خواهد بود.

ماده 10

در کارگاههایی که امکان افزایش تولید وجود ندارد می توان قراردادهایی مبنی بر کاهش ضایعات و یا افزایش کیفیت و یا هر دو را منعقد نمود.

ماده 11

حداکثر مبلغ قابل پرداخت بابت اجرای مواد 3 و 10 این آیین نامه متناسب با درصد افزایش تولید یا کاهش ضایعات و افزایش کیفیت جمعاً تا میزان پنجاه درصد کل مزد مبنای کارگران کارگاه در سال مورد قرارداد تجاوز نخواهد کرد.

ماده 12

اجرای قراردادهای منعقد شده موضوع این آیین نامه موکول به تایید واحدهای ذیربط وزارت کار و امور اجتماعی است.

تبصره – به منظور حسن اجرای این آیین نامه و هماهنگی های لازم و فعالیتهای مختلف اداره کل طبقه بندی مشاغل، مزد و بهره وری  ضوابط اجرایی، روشها و فرمهای لازم را تهیه و اعلام می نماید.

پیشنهاد میشود بخوانید: بهره‌وری چه کمکی به امور حسابداری می‌کند؟

ماده 13

هرگونه اختلاف ناشی از اجرای قراردادهای موضوع این آیین نامه در مراجع حل اختلاف پیش بینی شده در فصل نهم قانون کار قابل رسیدگی خواهد بود.

اجرای این آیین نامه 13 ماده ای و هماهنگی های لازم در صنایع و فعالیتهای مختلف دارای ظوابط و قواعد مشخصی است که عبارتند از:

  • محاسبه تولید مبنا در واحدهای تولیدی ( صنعتی ، معدنی ، کشاورزی )
  • محاسبه تولید مبنا در واحدهای خدماتی
  • محاسبات نفر ساعت
  • نحوه تبدیل نمودن محصولات به یک محصول
  • محاسبه درصد افزایش تولید با استفاده از فرمول
  • نحوه تعیین پاداش
  • قرارداد مربوط به کاهش ضایعات یا افزایش کیفیت

پیشنهاد میکنیم به منظور یادگیری بیشتر از آموزش حسابداری حقوق و دستمزد بهره ببرید و در محاسبه و تحلیل چالاک تر عمل کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :