فهرست مطالب

در این بخش قصد دارم مجدداً مطالبی از کتاب قوانین بیمه سازمان تامین اجتماعی را برای شما ارائه کنم. پیش تر در مورد نحوه ارسال بیمه مقالاتی با توضیحات کامل قرار دادیم. اکنون در مورد قراردادهای غیرعمرانی و اهمیت اجرای قوانین بیمه تامین اجتماعی به روی قراردادهای غیر عمرانی مطالبی را بازگو می کنیم. مشمولین قرارداد های غیر عمرانی چه کسانی هستند؟

کلیه قرارداد های فاقد شرایط طرح های عمرانی که در بخش ماده 38 قانون تامین اجتماعی برای شما توضیح داده شد، قراردادهای غیر عمرانی تلقی شده و حق بیمه این قرارداد ها با توجه به مصوبات شورایعالی تامین اجتماعی به شرح زیر محاسبه می شود:

حق بیمه قرارداد هایی که در اجرای آن تهیه مصالح مصرفی کلاً به عهده و هزینه پیمانکار است و یا موضوع قرارداد ارائه خدمات بوده و نوع کار به صورتی است که کلاً بصورت مکانیکی انجام گیرد به میزان هفت درصد ناخالص کل کارکرد است.

  • حق بیمه = کل ناخالص کارکرد * 7%
  • بیمه بیکاری = اصل حق بیمه * 1/9

حق بیمه کلیه قراردادهای دستمزدی و خدماتی غیر مکانیکی به میزان پانزده درصد ناخالص کل کارکرد است.

  • حق بیمه = کل ناخالص کارکرد *15%
  • بیمه بیکاری =اصل حق بیمه * 1/9

نکته مهم : در مواردی که تهیه قسمتی از مصالح به عهده و هزینه پیمانکار و قسمتی به عهده و هزینه واگذارنده کار است، ارزش مصالح واگذاری به پیمانکار به ناخالص کل کار افزوده می شود و سپس حق بیمه  برمبنای 7 درصد محاسبه می شود.

قیمت تجهیزات وارد شده از خارج از کشور که پیمانکاران از طریق گشایش اعتبار اسنادی خریداری می نمایند مشمول کسر حق بیمه نمی باشند ، همچنین قیمت مصالح انحصاری و اختصاصی مانند آهن ، ماشین آلات و … که تهیه آن در اختیار واگذرندگان کار است ، در صورتی که توسط کارفرما تهیه و به صورت رایگان به پیمانکار تحویل شود بعنوان مصالح واگذاری تلقی نشده و قیمت کل آنها به کل کارکرد اضافه نمی گردد .

در مواردی که  موضوع قرارداد ارائه خدمات بوده و نوع کار ایجاب نماید قسمتی از کار به صورت مکانیکی (با وسائل و ماشین آلات مکانیکی متعلق به پیمانکار) و قسمتی به صورت  دستی انجام گیرد در این حالت حق بیمه بخش درصد مکانیکی 7 درصد و حق بیمه بخش دستی پانزده درصد محاسبه خواهد شد.

چنانچه وسائل و ابزار مکانیکی توسط واگذارنده کار تهیه و بدون دریافت کرایه در اختیار پیمانکاران قرار گیرد ، در این حالت با توجه به دستمزدی بودن کار حق بیمه کلاً 15 % محاسبه خواهد شد.

در مواردی که تهیه و خرید تجهیزات در خارج از کشور صورت گرفته باشد و تامین بهای آن از طریق اعتبار اسنادی باشد و فقط عملیات نصب آنها در داخل کشور باشد چنانچه عملیات پروژه شامل نصب و کارهای ساختمانی و دیگر عملیات مربوط با آن بوده و تامین سایر مصالح بر عهده پیمانکار باشد حق بیمه به ماخذ 7% کارکرد داخل ایران و در صورتیکه عملیات پروژه صرفاً نصب تجهیزات باشد ، محاسبه بیمه با توجه به مکانیکی یا غیر مکانیکی بودن آن محاسبه می شود.

در مواردی که پیمانکار اصلی بخشی از عملیات پروژه را به پیمانکار فرعی واگذار نماید حق بیمه پیمانکاران فرعی نیز با توجه به تعهدات طرفین مندرج در پیمان طبق ضوابط محاسبه و وصول و به هنگام احتساب حق بیمه پیمانکار اصلی معادل کارکرد پیمانکار فرعی از کارکرد پیمانکار اصلی کسر می گردد .

در پایان امیدوارم با مطالعه دقیق قوانین بیمه و مالیات بتوانید به راحتی مشکلات شغلی خود را برطرف نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :