فهرست مطالب

مدرک بین المللی حسابداری

مدرک بین المللی حسابداری

بطورکلی مدرک بین المللی حسابداری در اقصا نقاط جهان وجود دارد که توسط انجمن های حسابداری و ساير جوامع حرفه ای پس طی دوران آموزشی و کسب تجربيات حرفه ای خاص به افراد حائز شرايط اعطا می شوند. از جمله اين مدارک می توان به مدرک ACCA، SIMA و ساير مدارک مرتبط که تعدادشان کم نيست اشاره کرد. نکته شايان توجه در خصوص اينگونه مدارک ان است که برخی از آنها بومي هستند ودامنه اعتبارشان تا حد زيادی محدودبه کشور صادر کننده اين مدرک است( نظير مدرک عضويت در جامعه حسابداران رسمی ايران) وبرخی حالت بين المللی دارند . در ايران، مرکز آموزش حسابدان خبره، نمايندگی برگزاری آزمونها و نيز دوره های برخی از اين مداک حرفه ای را کسب نموده است. بدين ترتيب، بدون خروج از کشور می توان اين مدارک را تحصيل نمود. اخذ اين مدارک برای آندسته از حسابدارانی که خواهان کار در خارج از کشور و يا در شرکتهای خارجی فعال در داخل کشور هستند می تواند سودمندباشد. در اينجا ما به توضيح درباره دومدرک SIMAوACCA بسنده کرده ايم.

دوره های ‍CIMA به زبان انگليسی

بزرگترين مرکز آموزش و تربيت حسابدارن مديريت است که در شرکتهای صنعتی و بازرگانی خصوصی يا سازمانهای دولتی و غير انتفاعی فعاليت می کند. اين انجمن در سال 1919 تأسيس گشته و در حال حاضر در 156 کشور جهان دارای 85000 دانشجو و 65000 عضو می باشد . انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان ( CIMA ) در لندن می باشد و جزو اولین مراکز صدور مدرک بین المللی حسابداری نیز هستند.
CIMA در زمينه آموزش و تربيت مديران مالی کلاس جهانی ، با کارفرمايان و مراکز آموزشی متعددی همکاری دارد. سيلابس دوره های CIMA به طور مستمر مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آخرين تغيير و تحولات بازار کسب و کار و نياز کارفرمايان به روز می گردد . به همين دليل است که فارغ التحصيلان دوره CIMA هميشه مورد توجه صنايع، سازمانها و شرکتهای بزرگ و پيشرو می باشند . اعضای CIMA از حمايت ، راهنمايی و آموزش مستمر CIMA در مراحل مختلف شغلی شان برخوردار می شوند و اين امر آنان را در اداره امور مالی هر سازمانی توانا می سازد .

قابليت انعطاف CIMA

CIMA دوره ای بسيار منعطف است که برای هر فرد در هر نقطه از جهان قابل دسترس می باشد. شما می توانيد با توجه به مقتضيات زمانی خود سرعت شرکت در امتحانات خود را تنظيم کنيد تا دوره را به پايان برسانيد و برای گذراندن دوره هيچ محدوديت زمانی وجود ندارد . معمولاٌ اين دوره بين 3 تا 5 سال طول می کشد .

تمامی امتحانات CIMA بر اساس استانداردهای بين المللی حسابداری و مديريت طراحی می شوند . به علاوه ، CIMA خدمات خود را با استفاده از جديدترين فن آوری ارائه می نمايد . سرويس Online ، اطلاعات لازم از مرحله ثبت نام تا کسب مدرک و نهايتاٌ حمايت شغلی آتی را در اختيار علاقمندان قرار می دهد .

علاقمندان می توانند از خدمات مراکز آموزشی مورد تأييد CIMA در سراسر دنيا استفاده نمايند .

سيلابس دوره :

برای دريافت عنوان حسابدار خبره انگلستان يا Chartered Accountant ، بايد 15 امتحان را با موفقيت پشت سر گذاشت .
اين 15 درس در 3 سطح ارائه می گردند .

سطح اول يا Business Level :

تعداد امتحانات اين سطح که تحت عنوان Certificate Level شناخته شده می شوند 5 می باشد که از C1 تا C5 نامگذاری شده اند. در اين سطح اصول کلی حسابداری مورد ارزيابی قرار می گيرد . امتحانات اين سطح به صورت کامپيوتری يا CBA (Computer Based Assessment برگزار می شوند . امتحانات اين سطح عبارتند از :

C1: Management Accounting Fundamentals
C2: Financial Accounting Fundamentals
C3: Business Mathematics
C4: Economics for Business
C5: Business Law

سطح دوم يا Managerial Level :

در اين سطح 6 امتحان برگزار می شود . از اين سطح به بعد امتحانات در سه گروه اصلی مالی (Finance ) ، حسابداری (Accounting ) و مديريت (Management ) برگزار می گردند که به عنوان Pillar يا ستون آموزشی نامگذاری شده اند .
در ستون حسابداری دو درس P1 و P2 قرار دارند .
P1: Management Accounting- Performance Evaluation
P2: Management Accounting- Decision Management
ستون مديريت شامل دروس P4 و P5 تحت عناوين زير می باشد :
P4: Organisational Management & Information Systems
P5: Integrated Management
دو درس P7 و P8 مربوط به گروه مالی می باشد که عبارتند از :
P7: Financial Accounting & Tax Principles
P8: Financial Analysis

سطح سوم يا Strategic Level :

اين سطح شامل 3 درس می باشد:

حسابداری P3: Management Accounting – Risk & Control Strategy
مديريت P6: Management Accounting – Business Strategy
مالی P9: Management Accounting – Financial Strategy

سطح نهائی TOP CIMA :

اين سطح تنها شامل يک امتحان (P10 ) می باشد.

P10:TOP CIMA
The Test of Professional Competence in Management Accounting

کسانيکه با موفقيت 15 درس CIMA را ميگذرانند به عنوان CHARTERED ACCOUNTANT دست مييابند .

معافيت (Exemption):

کسانيکه مدارک حرفه ای يا دانشگاهی مرتبط با حسابداری يا مديريت دارند ميتوانند از معافيت در دروس پس از ارزيابی CIMA لندن برخوردار شوند .
نحوه ارزيابی : امتحانات سطح اول به صورت چند گزينه ای و کامپيوتری (Computer-based) برگزار می گردند .
امتحانات سطح دوم و سوم به صورت کتبی و دو بار درسال (می و نوامبر) برگزار می گردند

هدف دوره

-هدف اين دوره، پرورش و تربيت حسابداران خبره مديريت مطابق بامعيارهای جهاني و تربيت مديران توانمند مطابق با بالاترين استانداردهای شغلی وحرفه اي است.

شرايط شرکت در اين دوره
شرايط شرکت کنندگان دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی( ترجيحا حسابداری مديريت اقتصاد) و داشتن زبان انگليسی. درضمن، درصورت مرتبط بودن مدرک کارشناسی با تصويب cima از گذراندن امتحان چند درس معاف خواهند بود

دوره های ‍CIMA به زبان فارسی

مقدمه و هدف از برگزاری دوره

با توجه به تجارب کسب شده در ارائه دوره و با توجه به اهميت فراوان اين دوره ، و از آنجائيکه بسياری از مديران و کارشناسان شرکتها ی ايرانی از نظر مهارتهای زبان انگليسی در سطح لازم برای شرکت در دوره های قرار ندارند، و به علت مشغله فراوان فرصت آموزش اين زبان را در سطح مورد لزوم ندارند، مرکز آموزش حسابداران خبره ، دوره را به زبان فارسی برگزار می نمايد . اين دوره ، دوره حسابداری خبره مديريت يا فارسی ناميده می شود مطالب و سرفصلهای آموزشی اين دوره مطابق با دروس است.شرکت کنندگان در اين دوره در صورت افزايش مهارتهای انگليسی می توانند در امتحانات انگليسی شرکت نمايند .

تعداد دروس دوره:
10 درس اين دوره ، در 2 سطح ميانی و پيشرفته ارائه می شوند. دانش پذيران پس از گذراندن هر يک از سطوح در امتحان جامع آ ن سطح شرکت می کنند و پس از موفقيت گواهينامه مربوط به آن سطح را دريافت خواهند کرد.

محتوای دوره:

– سطح ميانی

• حسابداری مديريت – ارزيابی عملکرد
• حسابداری مديريت – مديريت تصميم گيری
• مديريت سازمانی و سيستم های اطلاعاتی
• مديريت يکپارچه
حسابداری مالی و ماليات
• تحليل مالی
• زبان گزارشگری تجاری و توسعه پذير

– سطح پيشرفته

• مديريت حسابداری – استراتژی ريسک و کنترل
• مديريت حسابداری – استراتژی کسب و کار
• مديريت حسابداری- استراتژی مالی

زمان دوره:

اين دوره به صورت يک روز در آخر هفته در 360 ساعت در مرکز آموزش حسابداران خبره يا محل شرکت برگزار می شود.

شرايط شرکت کنندگان:

مديران مالی، روسای حسابداری، کارشناسان حسابداری وحسابرسی بادارابودن حداقل ليسانس دريکی ازرشته های حسابداری ويارشته های مرتبط و3سال سابقه کاردرسطوح مديريت وسرپرستی امورمالی وحسابداری
هزينه دوره:

در حال حاضر هزينه کل دوره 22.000.000 ريال می باشد که در دو قسط دريافت می شود در پايان به شرکت کنندگان گواهينامه پايان دوره اهدا می شود.
دوره های ‍ACCA به زبان انگليسی

ACCA بزرگترين انجمن بين المللی حسابداری است که با حدود 260000 دانشجو و 110000 عضو در 170 کشور جهان مشغول فعاليت می باشد . در 100 سال فعاليتش ، اين انجمن اعتبار قابل توجهی نزد کارفرمايان ، دولتها و سازمانهای معتبر کسب کرده است . با ACCA شما می توانيد به موارد زير دست يابيد :

مدرکی که مرتبط با حسابداری و امور مالی هستند یکی از اصلی ترین گزینه ها در مدرک بین المللی حسابداری هستند.

موقعيت و شانس دستيابی به اهداف شغلی بدون توجه به پيشينه کاری

روشی منعطف برای مطالعه و آموزش که شما را قادر می سازد به مدارک مورد نظرتان در محدوده زمانی دلخواه برسيد
مدارک حسابداری بين المللی مرتبط نيازهای ملی و بين المللی
مدارکی که اعتبار و اهميت ويژه ای نزد سازمانهای معتبر دارند
روشی جديد در آموزش و ارزيابی حسابداری که توسط جديدترين تکنولوژی حمايت می شود

قابليت انعطاف ACCA

ACCA دوره ای بسيار منعطف است که برای هر فرد در هر نقطه از جهان قابل دسترس می باشد . شما می توانيد با توجه به مقتضيات زمانی خود سرعت شرکت در امتحانات خود را تنظيم کنيد و 10 سال فرصت خواهيد داشت تا دوره را به پايان برسانيد . معمولاٌ اين دوره بين 3 تا 4 سال طول می کشد .
تمامی امتحانات ACCA بر اساس استانداردهای بين المللی حسابداری و حسابرسی طراحی می شوند . در برخی کشورها ( انگلستان ، هنگ کنگ ، مالزی و سنگاپور )‌ امتحانات بر اساس قوانين حقوقی و مالياتی آن کشورها تدوين گشته اند که شرکت کنندگان قادر به انتخاب امتحان مورد نظر بر اساس استاندارد مورد نظر خود خواهند بود .
به علاوه ، ACCA خدمات خود را با استفاده از جديدترين فن آوری ارائه می نمايد . سرويس Online ، اطلاعات لازم از مرحله ثبت نام تا کسب مدرک و نهايتاٌ حمايت شغلی آتی را در اختيار علاقمندان قرار می دهد .
علاقمندان می توانند از خدمات آموزشی 400 مرکز آموزشی مورد تأييد ACCA در سراسر دنيا استفاده نمايند . طرح ثبت نام دانشگاهی يا UCRS ( University and College Registration Scheme ) آموزشی با کيفيت را به شما معرفی می نمايد . مراکز مورد تأييد ACCA بالاترين استاندارد آموزشی را در سطح بين المللی رعايت می نمايند .

سيلابس دروس

14 درس ACCA در 3 سطح ارائه می شوند .
سطح اول: اصول حسابداری را معرفی نموده و نقش اطلاعات مالی در مسائل اساسی مديريت را مشخص می نمايد .
سطح دوم: مهارتهای فنی و اصلی حسابداری لازم برای کسانی که در زمينه مالی فعاليت می کنندرا پوشش می دهد . بعلاوه در اين سطح با چهار چوب قانونی حاکم بر تجارت آشنا خواهيد شد .
سطح سوم : نقش حسابدار در مديريت استراتژيک يک سازمان را مشخص می نمايد . در اين سطح ، توانائی مدير مالی در ارزيابی اطلاعات و ارائه پيشنهاد در يک چهار چوب حرفه ای و اخلاقی تقويت می شود . حق انتخابی که دانشجويان در اين سطح دارند ، آنها را قادر می سازد تا بر حيطه فنی مورد نظر خود تمرکز بيشتری داشته باشند

نحوه ارزيابی

سطح اول: سطح اول که دارای 3 امتحان می باشد برای ارزيابی اصول اوليه حسابداری ، نقش اطلاعات مالی و درک امور کليدی مديريت طراحی گشته است .
ارزيابی:در امتحانات سطح اول ، از روش ارزيابی عينی ( Objective ) استفاده می شود . دروس شماره f1 و f2 به شکل کامپيوتری ( CBE ) نيز قابل اجرا هستند .

سطح دوم:سطح دوم که از 6 امتحان تشکيل شده است تمام مهارتهای حرفه ای که برای مديران مالی الزامی می باشد را در بر می گيرد.
ارزيابی:امتحانات سطح دوم ترکيبی از سوالات محاسبه ای ، موضوعی ( سناريو ) و توصيفی ( essay ) می باشد . سطح علمی و استاندارد سطح 2 برابر با سال پايانی دوره های دانشگاهی در انگلستان می باشد . دانشجويانی که با موفقيت سطح 1و2 را به پايان برسانند از طرف دانشگاه Oxford Brookes مدرک کارشناسی حسابداری کاربردی ( AccountingApplied ) را دريافت می نمايند .

سطح سوم:در سطح سوم 7 امتحان وجود دارد که دانشجويان بايد 5 امتحان آن را بگذرانند . اين امتحانات شامل 3 امتحان اجباری و 2 امتحان اختياری است که از بين 4 امتحان انتخاب می شوند .

امتحانات اجباری بر روی نقش اصلی حسابدار در تصميمات استراتژيک يک سازمان تمرکز دارند . برنامه ريزی بازرگانی ، گزارش نويسی سازمانی ومديريت مالی بخشهائی هستند که در اين سطح مورد بررسی قرار می گيرند . اين امتحانات به منظور ارزيابی توانائی دانشجويان در تحليل و بررسی اطلاعات و ارائه پيشنهادات قابل قبول بازرگانی در چهار چوبی اخلاقی و حرفه ای طراحی شده اند . حق انتخابی که دانشجويان در اين سطح دارند به آنان اين اجازه را می دهد تا بر روی حوزه های فنی مرتبط با زمينه شغلی شان تمرکز بيشتری داشته باشند .

چهار امتحان انتخابی شامل حسابرسی و خدمات بيمه Audit and Assurance Services )) ، ماليات پيشرفته ( Advanced Taxation )، مديريت عملکرد ( Performance Management ) و مديريت اطلاعات مديريت ( Business Information Management ) می باشند . اگر دانشجويی موفق به گذراندن يک يا چند امتحان اختياری نگردد ، يا اگر وضعيت شغلی متفاوتی پيداکند ، می تواند در انتخاب خود تجديد نظر کرده و يا دروس ديگری انتخاب کند .
ارزيابی:در سطح 3 ، سوالات به شکل Case Study می باشند تا مهارتهای تحليل و ارزيابی لازم برای يک حسابدار حرفه ای قابل بررسی باشند . امتحانات اين سطح از نظر استاندارد برابر با امتحانات مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان می باشد .
امتحانات در بيش از 300 مرکز آزمون در سراسر جهان دوبار در سال برگزار می شوند ( ژوئن و دسامبر ) . شما می توانيد حداکثر در 4 امتحان در يک نوبت شرکت نمائيد .

تجربه عملی:

يکی از ارکان اصلی ACCA تجربه عملی می باشد و یکی از مراجع صدور مدرک بین المللی حسابداری نیز هستند.برای هر يک از اعضای ACCA ، به کار گيری دانش نظری در محل کار تحولی در توسعه مديريت ، مهارتهای شخصی و نظری ايجاد می نمايد که اهميت ويژه ای در زندگی شغلی هر فرد دارند . به پايان رساندن آموزش عملی نيز مانند ساير بخشها بسيار منعطف می باشد و می تواند قبل ، در حين يا بعد از امتحانات ACCA در هر بخش اعم از خصوصی يا دولتی صورت گيرد .
تجربه عملی به همراه نتايج آزمونهای ACCA نشانگر توانائی شما می باشد . کارفرمای شما متقاعد خواهد شد که شما عضوی از يک انجمن حرفه ای هستيد که بر اساس بالاترين استاندارد فعاليت می کند .
ACCA تلاش می کند تا رابطه کاری ويژه ای با کارفرمايان برقرار سازد تا اعضاء خود را با حمايت و آموزش لازم حمايت نمايد.

مدرک مورد نباز برای شرکت در دوره های ACCA

چگونه به AccA بپيونديم؟ تمام کسانی که دارای مدرک تحصيلی ديپلم متوسطه به بالا هستند می توانند در دوره های AccA ثبت نام نمايند. و داوطلبين با مدرک کارشناسی حسابداری ( و رشته های مرتبط) به بالا با تصويب AccA از گذراندن تعدادی از امتحانات معاف خواهند شد ( در سطح 3 هيچ معافيتی ارائه نخواهد شد)

مزايای کسب عضويت AccA

1.در ايران دارندگان مدرک AccA ، از امتحان دروس حسابداری و حسابرسی درآزمون جامعه حسابداران رسمی معاف می شوند.
2. AccA همواره در جهت استخدام اعضاء خود با عنوان بالاترين مقام مديريت مالی در تمام کشور های جهان فعاليت می کند ( حمايت شغلی)
3.دريافت مدارک معتبرکارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته حسابداری کاربردی از دانشگاه Oxford Brookes
4.ادامه تحصيل از طريق Realise AccA و طرح توسعه حرفه ای پيوسته ( CPD )
5.اعضاء AccA به عنوان حسابدار رسمی بين المللی می توانند مؤسسات خدمات مالی (حسابداری و حسابرسی ) با حق امضاء رسمی و اقامت دائم در هر کشوری را داشته باشند.
6.ارتقاء شغلی
7.دسترسی به شبکه AccA و اطلاع از سمينارها و کنفرانس های مرتبط
8.دريافت مجله ماهانه اعضاء تحت عنوان Accounting and Business و جزوات و اطلاعات رايگان
9.استفاده از خدمات مرتبط با حرفه و اوقات فراغت
مدارک مورد نياز:
1.تکميل فرم ثبت نام AccA ( توسط PIAA انجام می شود)
2.ترجمه رسمی آخرين مدرک تحصيلی
3.يک قطعه عکس پاسپورتی

مدرک عضويت در جامعه حسابداران رسمی ايران

جامعه حسابداران رسمی ايران به منظور اعمال نظارت مالی بر واحدهای توليدی ، بازرگانی و خدماتی ، همچنين حصول اطمينان از قابل اعتماد بودن صورتهای مالی واحدهای مزبور در جهت حفظ منافع عمومی ، صاحبان سرمايه و ديگر اشخاص ذيحق و ذينفع بر اساس لايحه مصوب 1372/10/21 و اصلاحيه مورخ 17/11/1372 مجلس شورای اسلامی ( قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابدارن ذيصلاح به عنوان حسابدار رسمی) رسميت يافته و از نيمه دوم سال 1380 فعاليت خود را آغاز کرده است. طبق ماده 2 اساسنامه هدف از تشکيل جامعه عبارتست از تنظيم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور و نظارت حرفه ای بر کار حسابداران رسمی از طريق:
الف ـ تشکل حسابداران رسمی
ب ـ بهبود و گسترش خدمات حرقه ای از طريق کمک در تهيه، تدوين، اشاعه و ارتقای اصول و استانداردهای حسابداری، حسابرسی، خدمات مالی و آيين نامه رفتار حرفه ای
پ ـ بالابردن دانش تخصصی حسابداران رسمی از طريق گسترش و بهبود آموزش ، انجام تحقيقات و انتشار نشريات تخصصی و حرفه ای
ت ـ حمايت از حقوق حرفه ای اعضا
ث ـ برقراری ارتباط مستمر فنی و حرفه ای بين اعضا
ج ـ ارتباط با موسسات و تشکلهای حرفه ای منطقه ای و بين المللی و درصورت نيازعضويت در آنها

بر اين اساس جامعه حسابداران رسمی ايران اقدام به پذيرش عضو از بين حسابرسان دارای شرايط می نمايد. شرايط عضويت در جامعه حسابداران رسمی ايران به شرح زير است:
شرايط عضويت عادی
تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران .
نداشتن سابقه محکوميت موثرکيفری .
حسن شهرت به رعايت موازين شرعی و اجتماعی و عدم اعتياد به مواد مخدر .
نداشتن سوابق سوء حرفه ای ، مالی و اداری .
داشتن مدرک تحصيلی حداقل کارشناسی ( ليسانس ) از دانشگاههای مورد تائيد وزارت علوم ، تحقيقات و فناوری در رشته حسابداری يا رشته های مشابه يا مـدارک حرفه ای شناخته شده بين المللی .
تبصره 1 : منظور از رشته های مشابه رشته هايی هستند که حداقل 18 واحد از دروس آنها ، حسابداری ، حسابرسی و مديريت مالی باشد .
تبصره 2 : مجامع حرفه ای بين المللی مورد پذيرش عبارت است از : انجمن حسابداران خبره انگلستان و ويلز ( ICAEW ) انجمن حسابداران رسمی انگلستان (ACCA ) و انجمن حسابداران رسمی آمريکا (AICPA ) انجمن حسابداران کانادا ( CGA ) ، پذيرش مدارک عضويت در ساير مجامع حرفه ای ، به منظور برخورداری از معافيت آزمونهای حسابداری و حسابرسی يا جايگزينی مدرک تحصيلی کارشناسی حسابداری يا رشته های مشابه منوط به طرح موضوع در هيات تشخيص صلاحيت و اتخاذ تصميم در مورد آن است.
داشتن حداقل شش سال سابقه کار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی کارشناسی ( ليسانس ) که حداقل دو سال آن در داخل کشور باشد ( اشخاصی که سابقه کار حسابرسی آنان کمتر از شش سال می باشد ، در صورتيکه به تشخيص هيات دارای تجارب مفيدی در امور حسابداری ، خدمات مالی ، طراحی سيستم ، مديريت مالی و يا تدريس حسابداری و حسابرسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی باشند هر دوسال سابقه کار تمام وقت آنان در امور فوق می تواند معادل يکسال سابقه کار حسابرسی مورد قبول قرار گيرد 0 درهر حال داشتن حداقل سه سال سابقه کار حسابرسی پس از اخذ مدرک تحصيلی کارشناسی الزامی است )
تبصره 1 : در مواردی که مدرک تحصيلی کارشناسی ( ليسانس ) متقاضی غير مرتبط باشد ، اما مدرک تحصيلی کارشناسی ارشد ( فوق ليسانس ) يا دکتری مرتبط باشد ، سوابق کار مفيد از تاريخ اخذ اولين مدرک تحصيلی مرتبط ملاک عمل خواهد بود . به هرحال پذيرش مدارک تحصيلی بالاتر از کارشناسی ( ليسانس ) منوط به گذراندن حداقل 18 واحد دروس حسابداری ، حسابرسی و مديريت مالی در طول دوره های تحصيلی يادشده است 0
تبصره 2 : داوطلبانی که حداقل 3 سال بصورت تمام وقت سابقه کار حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی کارشناسی ( ليسانس ) در سازمان حسابرسی يا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ايران دارا هستند وهمچنين ساير داوطلبانی که تجارب مفيد آنها در امور ياد شده در اين بند حداقل به مدت 6 سال باشد، به شرط دارا بودن ساير شرايط ، می توانند در آزمون شرکت نمايند و در صورت قبولی کمبود سابقه کار حسابرسی در سازمان حسابرسی يا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ايران را تکميل نمايند
پذيرفته شدن در آزمونی که توسط کميته پذيرش و آزمون طبق آيين‌نامه شورايعای به عمل خواهد آمد. ( برای مشاهده نمومه سوالات اين آزمون اينجا کليک نماييد)
شرايط عضويت افتخاری
انجمن می تواند شخصيتهای علمی و حرفه ای را که به نحوی از انحا در اعتلا و گسترش حرفه حسابداری و حسابرسی موثر بوده اند براساس آئين نامه مصوب شورايعالی انجمن به عنوان عضو افتخاری بپذيرد.

شرايط عضويت کارآموز

انجمن می تواند دانشجويان رشته حسابداری و رشته های مرتبط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را که در مؤسسات حسابرسی عضو انجمن به کار حرفه ای اشتغال دارند به عنوان اعضای کارآموز بپذيرد. ضوابط اجرای اين ماده طبق آيين نامه مصوب شورايعالی انجمن خواهد بود.
با توجه به آمار موجود در سايت جامعه حسابداران رسمی ايران : تعداد موسسات حسابرسی عضو جامعه 234 موسسه، تعداد حسابرسان مستقل شاغل تنفرادی 180 عضو، تعداد حسابرسان مستقل شاغل شريک موسسه779 ، و تعداد حسابرسان مستقل شاغل در سازمان حسابرسی برابر 251 نفر است. برای مشاهده ليست اسامی و آدرس و تلفن هر کدام از اين اعضا روی آن کليک نماييد.
براساس “دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار” که در تاريخ 8/5/1386 به تصويب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسيد. يکی از شرايط اينکه موسسه ای معتمد بورس باشد و بتواند شرکتهای پذيرفته شده در بورس را حسابرسی نمايد اين است که از مدت عضويت آن در جامعه حسابدران رسمی ايران حداقل يک سال گذشته باشد. اين امر اهميت دارا بودن مدرک عضويت در جامعه حسابداران رسمی ايران را می رساند.

منبع : دانشگاه علوم اقتصادی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

16 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر استاد ارجمند
    افسانه هستم ارشد حسابداری معدل 16.40 .زبان انگلیسی متوسط رو به بالا دارای مقاله…
    تمایل به ثبت نام دوره CPA or ACCA دارم
    سابقه کاری ده سال درامور مالی اما بصورت بیمه ای ندارم .انفرادی شاغلم . ده سال سابقه در سمتی غیر حسابداری.
    1_ معادل سازی به چه صورت از چه مقطعی باید شروع کنم
    2_ از رشت هستم امکان کلاس حضوری ندارم
    3_ هزینه هر ترم یا کورس به چه صورتی است . هزینه هر امتحان نهایی
    متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      این صرفا مقاله ای است که برای اطلاع منتشر شده
      در این زمینه فعالیتی نداریم و باید از دانشگاه هایی که دوره ارائه میدهند ضوابط ان را بررسی و پیگیری کنید.

  2. سلام
    بدترین دوره ها را پارسیان داره و گران تر از مرکز اموزش حسابداران در میدان فردوسی هستش و از همه بدتر استادانش member نیستند باز تصمیم با خودتونه امام بپرسید ببینید کدام اساتید ممبر هستن و این را بدونید من از هیچ کدام از این دو اموزشگاه بخدا سودی نمیبرم خودتان تحقیق کنید
    در پناه ایزد

  3. سلام
    1-میخواستم بدونم با توجه به اینکه گرفتن مدارک حسابداری بین المللی مثل ACCA و CPA بین 3 تا 5 سال زمان بر هست و نیازمند سابقه کاری مرتبط می باشد . باید سابقه کاری رو از قبل داشته باشیم یا میتونیم طی دوره این آزمون ها کسب کنیم ؟
    2- این امکان وجود داره که همزمان برای گرفتن مدرک ACCA و CPA در خواست بدیم ؟
    3- با توجه به این قسمت که نوشتین :
    اعضاء AccA به عنوان حسابدار رسمی بين المللی می توانند مؤسسات خدمات مالی (حسابداری و حسابرسی ) با حق امضاء رسمی و اقامت دائم در هر کشوری را داشته باشند.
    یعنی میتونیم با داشتن این مدرک واسه گرفتن اقامت دائم در هر کشوری اقدام کنیم ؟ (بخصوص کشور کانادا )

    1. سلام. درخصوص آزمون acca میتوانید اقدام به شرکت در آزمون ها نموده و هم زمان سابقه کاری مورد نیاز را تکمیل کنید. اگر تا زمان پایان دوره سابقه کاری تکمیل نشد مشکلی ایجاد نمی شود.
      با توجه به اینکه مدرک acca براساس استانداردهای بین المللی است در اکثر کشورهای جهان می توانید جهت کار اقدام کنید.

  4. پيشنهاد ميكنم براي گذراندن اين دوره به موسسه مالي بازرگاني پارسيان مراجعه كنيد. كيفيت دورهاش خيلي بالا هست و آمار قبولي خيلي خوبي داره! http://www.psbf.ir

  5. سلام من كارشناسي مهندسي الكترونيك خوندم آيامي تونمتوايندوره ها شركت كنم ؟ منقصد مهاجرتبه انگليس رودارم آيا براي من كاربردي داره ؟

    1. سلام دوست عزیز افراد شرکت کننده در دوره های ما خروجی از رشته های مختلف هستند ، برق، آی تی، مکانیک و … اما برای شرکت در این دوره ها لازم است تا با کارشناسان آموزش ما ارتباط تلفنی برقرار نمایید تا توضیحات کامل را دریافت کنید.
      لطفا از راه های ارتباطی زیر با مسئولین مربوطه در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند:
      03136628218
      09217112980
      09216450845
      09215274394
      @persianhesab4
      @persianhesab5
      @persianhesab7

  6. سلام
    آيا با مدرک کارشناسي نرم افزار هم مي توان در اين دوره شرکت کرد؟مدرک ديپلمم حسابداري بوده و سابقه 3 يا 4 سال حسابداري و مالي را دارا هستم.
    ممنونم اگه پاسخ سوال به ايميلم ارسال کنيد.
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز ضمن سپاس از همراهی شما لازم است تا برای دریافت پاسخ خود و مشاوره در مورد این دوره ازطریق راه های زیر با کارشناسان مروبطه در ارتباط باشید. 03136628218
      09217112980
      09216450845
      @persianhesab5
      @persianhesab4

  7. با سلام
    میخواستم بدونم برای شرکت در این دوره باید زبان انگلیسی را کامل بلد باشیم ؟ یا دوره های به زبان فارسی هم در ایران وجود داره؟ کدوم موسسات هستند که برای ارایه این دوره معتبر هستند.

    1. سلام دوست عزیز موسسه آموزشی پکت دوره های آموزشی acca را با آموزشهای جانبی زبان انگلیسی انجام میدهد میتوانید از آنها بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :