فهرست مطالب

irancell-find-address

لطفاً برای بار چندم کنترل کنید در چه مرحله ای قرار دارید؟

یا

نحوه مشمولیتها را برای بار چندم مطالعه کنید!

مرحله اول :

بسمه‌تعالي

وزارت امور اقتصادي و دارائي سازمان امور مالياتي كشور

اطلاعيه مرحله اول ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده

قابل توجه كليه عرضه كنندگان كالاها و ارائه دهندگان خدمات و واردكنندگان و صادركنندگان آنها

با عنايت به تصويب و ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده و از آنجا كه مطابق ماده (53) قانون، تاريخ اجراي اين نظام مالياتي از اول مهرماه 1387 تعيين گرديده است، با استفاده از اختيارات حاصل از ماده (18) قانون مذكور، بدينوسيله مشمولين مرحله اول ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده، كليه اشخاص حقيقي و حقوقي واجد حداقل يكي از شرايط زير اعلام مي‌گردند:
الف) كليه وارد كنندگان؛

ب) كليه صادر كنندگان؛

ج) كليه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در سال 1386 سه ميليارد ريال يا بيشتر بوده است؛

د) كليه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازين سال 1387، يك ميليارد و دويست پنجاه ميليون ريال يا بيشتر بوده است.

تبصره: آن دسته از فعالان اقتصادي كه صرفاً به عرضه كالاها و خدمات معاف از اين نظام مالياتي (بر اساس مفاده ماده 12 قانون) اشتغال دارند، از ثبت نام در اين مرحله معاف مي‌باشند، بديهي است فعالاني كه به عرضه توأم كالاهاي مشمول و معاف اشتغال داشته و حداقل يكي از شرايط فوق را دارند مشمول اين تبصره نبوده و موظف به ثبت نام در اين مرحله مي‌باشند.

واجدين هر يك از شرايط بندهاي (الف) تا (د) فوق‌الذكر مي‌توانند جهت آگاهي از قانون مذكور، مقررات مربوطه و چگونگي اجراي آن به پايگاه اينترنتي طرح استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور به نشاني www.VAT.ir مراجعه نمايند.

واجدين شرايط فوق الذكر در صورتي كه تاكنون دعوتنامه ثبت نام در اين نظام مالياتي (حاوي نام كاربر و رمز عبور ثبت نام اينترنتي) را دريافت ننموده‌اند، مي‌توانند جهت اجراي احكام قانون مذكور و ثبت نام در اين نظام مالياتي به نشاني اينترنتي www.VAT.ir/Registration مراجعه و فرآيند ثبت نام خود مشتمل بر اقدامات زير به انجام برسانند:

1. مراجعه به سايت اينترنتي استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.VAT.ir و سامانه ثبت نام اينترنتي در نظام ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.VAT.ir/Registration و آگاهي از قانون، مقررات و دستورالعمل‌هاي اين نظام مالياتي؛

2. در صورتي كه مودي با مطالعه مستندات مربوط به اين نظام مالياتي، خود را مشمول ثبت نام در مرحله اول اين نظام مالياتي بداند، با مراجعه به سامانه ثبت نام اينترنتي فوق الذكر ، نسبت به تكميل اطلاعات اوليه در بخش “پيش ثبت نام” و دريافت شماره رهگيري حداكثر تا تاريخ 25/6/87 اقدام نمايد؛

3. پاكت حاوي نام كاربر و رمز عبور، جهت تكميل مراحل ثبت نام، ظرف مدت (10) روز از تاريخ دريافت شماره رهگيري پيش ثبت نام به موديان تحويل خواهد گرديد. در صورتي كه مودي ظرف مهلت مقرر پاكت مذكور را دريافت ننمايد، ضروري است با مراجعه به قسمت “پيگيري پيش ثبت نام” نسبت به اعلام كد رهگيري اقدام نمايد تا ترتيب پيگيري موضوع داده شود؛

4. با دريافت پاكت حاوي نام كاربر و رمز عبور، ضروري است موديان با مراجعه به پايگاه اينترنتي ثبت نام نسبت به درج كامل اطلاعات بنگاه اقتصادي در بخش “ثبت نام” سامانه اينترنتي ثبت نام اقدام نمايند. درج اطلاعات در بخش‌هاي مختلف فرم ثبت نام مي‌تواند به صورت يكجا و يا در چند مرحله (و با “ثبت موقت” اطلاعات در هر نوبت) صورت پذيرد؛

5. “تاييد نهايي و ارسال اطلاعات” وارد شده ثبت نام و دريافت و چاپ نسخه ويژه سيستم ثبت نام كه توسط پايگاه اينترنتي ثبت نام ارائه مي‌گردد. (توجه فرمائيد پس از تاييد نهايي و ارسال اطلاعات اعمال هرگونه تغيير يا اصلاح در اطلاعات ثبت شده در سيستم تنها با طي فرآيند ويژه اصلاح اطلاعات ثبت نام پس از ثبت قطعي و ارسال ميسر خواهد بود)؛

6. ارسال نسخه چاپي فرم ثبت نام (كه توسط پايگاه اينترنتي ثبت نام در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت). كليه صفحات اين نسخه چاپي بايد توسط كاربران مهر و امضاء مجاز گردد و به همراه تصوير مدارك مورد نياز ثبت نام به شرح مشخص شده در سامانه ثبت نام اينترنتي توسط پست پيشتاز دو قبضه به نشاني تهران، صندوق پستي 6779/19395 حداكثر تا تاريخ 1/7/87 توسط موديان ارسال گردد. نگهداري رسيد ارسال اين مدارك تا زمان دريافت گواهينامه موقت ثبت نام الزامي خواهد بود؛

7. در صورت تكميل صحيح اقلام اطلاعاتي و ارسال كامل مدارك توسط موديان، گواهينامه موقت ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالياتي كشور براي موديان صادر و به همراه كتب و اطلاعات مورد نياز براي اجراي اين نظام مالياتي حداكثر تا تاريخ 20/7/87 براي موديان ثبت نام شده ارسال خواهد گرديد. به هر ترتيب اين اطلاعات از طريق سايت اينترنتي استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده به شرح فوق نيز در اختيار موديان قرار خواهد داشت.

موديان محترم مشمول بندهاي (الف) تا (د) اين دستورالعمل علاوه بر ثبت نام به شرح فوق الذكر، ضروري است برابر قانون اقدامات زير را از تاريخ 1/7/87 به مورد اجرا بگذارند:

1. اجراي مقررات و دستورالعمل‌هاي اين نظام مالياتي در رابطه با چگونگي صدور صورتحساب معاملات، و همچنين محاسبه و دريافت ماليات و عوارض متعلق از تاريخ 1/7/87؛

2. پس از انجام كليه تكاليف قانوني، بويژه در رابطه با صدور صورتحساب و محاسبه و وصول ماليات، تكميل و تسليم اظهارنامه و محاسبه و واريز بدهي مالياتي برابر مقررات و دستورالعمل‌هاي اين نظام مالياتي در هر دوره مالياتي ضروري خواهد بود.

3. اولين اظهار نامه اين نظام مالياتي مربوط به عملكرد فصل پائيز سال 1387 بوده و مي‌بايستي تا تاريخ 15 دي ماه سال جاري تسليم گردد.

4. ساير تكاليف قانون با مراجعه به قانون و مقررات مربوطه قابل شناسايي و لازم‌ الاجرا خواهد بود.

بديهي است مشمولين مراحل بعدي ثبت نام در اين نظام مالياتي در اطلاعيه‌هاي بعدي سازمان امور مالياتي كشور به اطلاع عموم خواهد رسيد.

لازم به ذكر است برخورداري از مزاياي قانوني اين نظام مالياتي و عدم مواجهه با جرائم و ساير عواقب تخلف از اين قانون به شرح مندرج در تبصره ماده (19) و مواد (22) و (23) قانون مستلزم اجراي به موقع و كامل عمليات ثبت نام و انجام كليه تكاليف قانوني اين نظام مالياتي از تاريخ 1/7/87 خواهد بود.

آن دسته از موديان كه دعوتنامه ثبت نام در اين نظام مالياتي را دريافت نموده‌اند، صرفاً نسبت به ثبت نام در چارچوب دستورالعمل مندرج در دعوتنامه دريافتي اقدام نمايند و نيازي به اجراي مفاد دستورالعمل مندرج در اين فراخوان عمومي ندارند اين اطلاعيه در حكم بخشنامه به ادارات كل امور مالياتي محسوب مي‌گردد.

مرحله دوم :

بسمه‌تعالي

اطلاعيه بسيار مهم

مرحله دوم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و بر اساس توافقات بعمل آمده با شوراي اصناف كشور و پيرو اطلاعيه مشترك صادره (درج شده در جرايد كثيرالانتشار بهمن ماه 1387) بدينوسيله فعالان اقتصادي مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده به شرح زير اعلام مي‌گردند:
مشمولين مرحله دوم ثبت نام و اجرا
كليه اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، صرفنظر از ميزان فعاليت، كه مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده بوده‌اند، شاغل به فعاليت در هر يك از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (96) قانون ماليات‌هاي مستقيم (بجز فعاليت‌هاي معاف موضوع ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده) به شرح زير، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي مي‌باشند:
1.كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي كه براي آنها جواز تأسيس و پروانه‌ي بهره‌برداري از وزارتخانه‌ي ذيربط صادر شده يا مي‌شود؛
2.بهره‌برداران معادن؛
3. ارائه دهندگان خدمات حسابرسي، حسابداري و دفترداري و همچنين خدمات مالي؛
4. حسابداران رسمي شاغل و موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران؛
5. ارائه دهندگان خدمات مديريتي و مشاوره‌اي؛
6. ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتيك، رايانه‌اي اعم از سخت افزاري، نرم افزاري و طراحي سيستم؛
7. متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر؛
8. بنكداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، واسطه‌هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها؛
9. نمايندگان موسسه‌هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي؛
10. مؤسسات حمل و نقل موتوري و باربري داراي مجوز از مراجع ذيربط، زميني، دريايي و هوايي باربري (به استثناء واحدهايي كه صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛
11. مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور؛
12. مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.
بنا به اختيار حاصل از ماده (18) قانون ماليات بر ارزش افزوده و با توجه به اين كه ثبت نام و آموزش موديان مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي تاكنون در سه مرحله به انجام رسيده است، تاريخ اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده در رابطه با موديان مشمول مرحله دوم ثبت نام به شرح زير اعلام مي‌گردد:
موديان مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده، مكلف به اجراي كليه مقررات وتكاليف قانون ماليات بر ارزش افزوده، از جمله صدور صورتحساب، محاسبه، درج و وصول ماليات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه و همچنين تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات و عوارض متعلقه به صورت دوره‌اي، از تاريخ اول مهر ماه سال هزار و سيصد و هشتاد و هشت (1/7/1388) مي‌باشند
با عنايت به موارد فوق، ضمن تشكر از ثبت نام و شركت در برنامه‌هاي آموزشي مرحله دوم اجراي اين نظام مالياتي توسط اكثر مشمولين اين مرحله، موارد زير به فعالان اقتصادي اعلام مي‌گردد:
1. آن دسته از فعالان اقتصادي مشمول مرحله دوم كه تاكنون اقدام به تكميل فرآيند ثبت نام خود در اين نظام مالياتي ننموده‌اند، بايستي حداكثر تا تاريخ 31/6/1388 با مراجعه به سامانه اينترنتي عمليات الكترونيكي ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.eVAT.ir اقدام به تكميل عمليات پيش ثبت نام و مراحل بعدي ثبت نام خود بنمايند.
2. آن دسته از تشكل‌هاي صنفي و فعالان اقتصادي كه متقاضي استفاده از دوره‌هاي آموزشي رايگان اين نظام مالياتي مي‌باشند، درخواست كتبي خود را با ذكر نام شركت كنندگان به نمابر 88920411 (021) ارسال نمايند تا ترتيب شركت ايشان در اين دوره‌‌ها داده شود.
3. جهت كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با اين نظام مالياتي و اطلاع از قانون، مقررات و فرآيند اجرائي مربوطه، فعالان اقتصادي و ساير ذينفعان و علاقه مندان مي‌توانند به پايگاه اطلاع رساني اين نظام مالياتي به نشاني www.VAT.ir مراجعه فرمايند.
4. سوالات و استعلامات فني در رابطه با اين نظام مالياتي از طريق ادارات كل امور مالياتي استان‌ها (كه فهرست آنها از طريق نشاني www.eVAT.ir/VATDirs در دسترس مي‌باشد) و همچنين از طريق ستاد معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور (88920411-021) كتباً پاسخ داده مي‌شود.
5. واحدهاي خدمات موديان اختصاصي ماليات بر ارزش افزوده (كه نام و نشاني آنها از طريق پايگاه اطلاع رساني به نشاني www.eVAT.ir/VAToffices در دسترس مي‌باشد) در كليه استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور آماده ارائه كليه خدمات مورد نياز در رابطه با اين نظام مالياتي مي‌باشد.
شايان ذكر است برابر اطلاعيه‌هاي قبلي سازمان مشمولين مرحله اول ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده به شرح زير اعلام گرديدند:

مشمولين مرحله اول ثبت نام و اجرا
تاريخ اجرا در مورد اين دسته از مشمولين: 1/7/1387

1. كليه واردكنندگان
2. كليه صادركنندگان
3. كليه فعالان اقتصادي با مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات بيش از سه ميليارد ريال در سال 1386 و يا بيش از يك ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال در پنج ماهه اول سال 1387 (واحدهاي صنفي كه داراي شخصيت حقيقي بوده و تابع شوراي اصناف كشور مي‌باشند از اين بند شرايط مشموليت مرحله اول ثبت نام مستثني گرديدند)
تذكر بسيار مهم: مشمولين واجد شرايط مرحله اول حتي در صورت انطباق با شرايط مشموليت مراحل دوم و بعدي ثبت نام اين نظام مالياتي، جزو مشمول مرحله اول ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي محسوب مي‌گردند.
اين اطلاعيه به منزله ابلاغ به ادارات كل امور مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده سراسر كشور محسوب مي‌گردد.

برای دریافت مراحل 3 تا 5 روی گزینه ها کلیک کنید .

مرحله 3

مرحله 4

مرحله 5

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :