فهرست مطالب

نمایندگان مجلس امروز در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم ماده 274 این قانون را تصویب و موارد جرم مالیاتی و همچنین مجازات این جرایم را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 2 مهر) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی ماده 274 لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با مجازات حبس برای مجرمان مالیاتی مخالفت کردند.

در ماده 274 آمده بود مرتکب یا مرتکبان جرایم مالیاتی به مجازات حبس درجه شش یعنی شش ماه تا دو سال محکوم شوند که با پیشنهاد دهقان و رأی موافق نمایندگان کلمه “حبس”حذف شد.

براین اساس مرتکب یا مرتکبان جرایم مالیاتی حسب مورد به مجازات های درجه ششم محکوم می‌گردند.

گفتنی است در بند 4 ماده 274 به پیشنهاد جعفر قادری عبارت “به این قانون”حذف و “قانون مالیات های مستقیم”جایگزین این عبارت شد.

همچنین در بند 6 این ماده برای رفع ابهام کلمه “تکلیف” حذف و کلمه “تکالیف” جایگزین آن شد.

براساس مصوبه ای که نمایندگان مجلس به تصویب رساندند موارد جرم مالیاتی مشخص و مرتکب یا مرتکبان، حسب مورد به مجازات‌های درجه شش محکوم می گردند.

گفتنی است در جریان بررسی ماده 274 لایحه اصلاح مالیات های مستقیم محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات به علت اینکه در این ماده مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال برای مرتکبان جرایم مالیاتی در نظر گرفته شده است و این خلاف سیاست زندان زدایی قوه قضائیه است پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت نکردند.

محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در مخالفت با پیشنهاد محجوب گفت: ماده 274 که موارد جرایم مالیاتی و مجازات این جرایم را مشخص می کند یک ضمانت اجرایی برای مقابله با فرار مالیاتی است.

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در موافقت با حذف ماده 274 گفت: تنظیمی که در این ماده وجود دارد مغایر با شرایط اقتصادی کشور است و همچنین تناسب میان جرم و جزا که از قواعد مهم حقوقی است در این ماده لحاظ نشده است.

در ادامه مفتح همچنین پیشنهاد حذف عبارت “و مرتکب یا مرتکبان به مجازات حبس درجه 6 محکوم می‌گردند”از ماده 274 مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت نکردند.

وی همچنین با این استدلال که قانون مالیات بر ارزش افزوده هنوز قطعی نشده و یک قانون آزمایشی است پیشنهاد کرد عبارت “قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 از بند 4 ماده 274 حذف شود که نمایندگان به این پیشنهاد رأی ندادند.

همچنین کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد حذف بند 5 از ماده 274 قانون مالیات های مستقیم را که بیان می کند تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع جرم مالیاتی محسوب می شود را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیشنهاد داد: در بند 4 ماده 274 با توجه به ابهاماتی که وجود دارد عبارت “به این قانون”به “قانون اصلاح مالیات های مستقیم”تغییر کند که به تصویب نمایندگان رسید.

یادآور می شود اصل ماده 274 لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات صورت گرفته و به شرح ذیل به تصویب نمایندگان رسید.

ماده 274- موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان، حسب مورد به مجازات های درجه شش محکوم می‌گردند:

1- تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

2- اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

3- ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده(181) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی‌بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد(169) و (169 مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام

4- عدم انجام تکالیف قانونی مربوط قانون مایلات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده

5- تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع

6- خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه سال متوالی

7- استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

تبصره 1- اعمال این مجازات نافی اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 07/08/1390 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

تبصره 2- اعلام جرائم و اقامه دعوا علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضائی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می‌پذیرد.

منبع خبر : مجلس شورای اسلامی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :