فهرست مطالب

771ed0b114d196c5155d7e4b3bbfd998

قانون بیمه تامین اجتماعی  دريافت جرايم از كارفرمايان كارگاه‌هاي مشمول قانون تامين اجتماعي كه ظرف مهلت مقرر نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق بيمه شدگان اقدام نمي‌نمايند را طبق مواد زیر مشخص نموده است :

ماده 1

كارفرمايان كليه كارگاه‌هاي مشمول قانون تامين اجتماعي مصــوب تيـرماه سال 1354 مكلفند صـورت مـزد و حقــوق كليــه بيمـه شدگان و حق بيمه و بيمه بيكاري مربوط به هر ماه را حداكثر تا پايان آخرين روز ماه بعد به سازمان تامين اجتماعي ارسال و پرداخت نمايند.

تبصره 1: كارفرمـاياني كه از تنظيم و ارسال صورت مزد و حقوق بيمه شدگان به ترتيب مذكور در اين قانون و آئين نامه موضوع ماده 39 قانون تامين اجتماعي خودداري كنند و همچنين كارفرماياني كه در موعد مقرر در اين قانون صورت مزد يا حقوق بيمه شدگان را به سازمان تامين اجتماعي ارسال ندارند يا به ترتيبي كه با موافقت قبلي سازمان مزبور تعيين مي‌شود در مورد ارسال صورت مزد يا حقوق عمل نكنند ملزم به پرداخت جريمه نقدي مقطوع به ترتيب زير خواهند بود.
الف) تا مبلغ 300.000 ريال حق بيمه ماهانه معادل 5 درصد حق بيمه همان ماه
ب) از مبلغ 200.000 ريال تا مبلغ 1.200.000 ريال حق بيمه ماهانه معادل ده درصد حق بيمه همان ماه
ج) از مبلغ 1.200.000 ريال تا مبلغ 2.500.000 ريال حق بيمه معادل 15 درصد حق بيمه همان ماه
د) از مبلغ 2.500.000 ريال به بالا معادل 20 درصد حق بيمه همان ماه

تبصره 2: كارفرماياني كه در موعد مقرر در اين قانون تمام يا قسمتي از حق بيمه و بيمه بيكاري مربوط به هر ماه را پرداخت ننمايند علاوه بر تاديه اصل حق بيمه و بيمه بيكاري ملزم به پرداخت جريمه نقدي مقطوع به ترتيب زير خواهند بود:

الف) تا مبلغ 300.000 ريال بدهي ماهانه معادل 7 درصد تمام يا كسر بدهي پرداخت نشده همان ماه.
ب) از مبلغ 300.000 ريال تا مبلغ 1.200.000 ريال بدهي ماهانه معادل 12 درصد تمام يا كسري بدهي پرداخت نشده همان ماه
ج) از مبلغ 1.200.000 ريال تا مبلغ 2.500.000 ريال بدهي ماهانه معادل 17 درصد تمام يا كسري بدهي پرداخت نشده همان ماه
د) از مبلغ 2.500.000 ريال به بالا بدهي ماهانه معادل 22 درصد تمام يا كسري بدهي پرداخت نشده همان ماه

تبصره 3: جريمه نقدي موضوع تبصره 2 اين ماده منحصراً براي يك سال مي‌باشد و چنانچه كارفرمايان به تكاليف قانوني تعيين شده در اين قانون عمل ننمايند جرايم نقدي از ابتداي سال‌هاي بعد، همه ساله معادل جريمه سال اول اضافه خواهد شد.

ماده 2

كارفرماياني كه قبل از تاريخ تصويب اين قانون داراي بدهي حق بيمه به سازمان تامين اجتماعي مي‌باشند در صورتي كه ظرف يكسال از تاريخ تصويب اين قانون در مورد ترتيب پرداخت بدهي قطعي با سازمان مزبور توافق نمايند از پرداخت جرايم موضوع اين قانون معاف و در غير اينصورت مشمول پرداخت جرايم نقدي به شرح تبصره‌هاي 2 و 3 ماده 1 از تاريخ اتمام مهلت مزبور، خواهند بود.
تبصره: در مورد بدهي‌هاي قطعي نشده، مهلت مقرر در اين ماده از تاريخ قطعيت بدهي خواهد بود.

ماده 3

كارفرماياني كه قبل از صدور اجرائيه اقدام به پرداخت كامل بدهي خود نمايند از 30% جرايم مربوط، معاف خواهند بود.
تبصره: در صورت تقسيط بدهي چنانچه كارفرما هر يك از اقساط مقرر را راس موعد پرداخت نكند بقيه اقساط تبديل به حال شده و جرايم نسبت به كل حق بيمه قبل از تقسيط با رعايت تبصره 3 ماده 1 اين قانون به طور كامل دريافت خواهد شد.

ماده 4

قانون جايگزيني تبصره 3 الحاقي به قانون منع دريافت خسارات و جرايم بهره مندرج در قانون تامين اجتماعي مصوب 29/6/1366 از تاريخ اجراي اين قانون لغو و اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي درخصوص خسارات و جرايم تابع اين قانون مي‌باشند.

ماده 5

كليه جرايم وصولي موضوع اين قانون به حساب خزانه داري كل واريز مي‌گردد دولت مكلف است همه ساله معادل مبلغ جرايم واريز شده را در قانون بودجه منظور و به منظور تعميم بيمه‌هاي اجتماعي در اختيار سازمان تامين اجتماعي قرار دهد. صددرصد اعتبار مذكور تخصيص يافته تلقي مي‌گردد.

ماده 6

جرايم موضوع اين قانون طبق ماده 50 قانون تامين اجتماعي از طريق صدور اجرائيه وصول خواهد شد.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی تامین

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

13 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید ، من از تاریخ 98/05/01 استخدام شده ام و ثبت نام هم کرده ام در بیمه با همین تاریخ استخدام ولی متاسفانه به دلیل بی توجهی حسابداری اسم من در لیست بیمه رد نشده است ، الان چه کاری میتوانم انجام دهم ؟ آیا شرکت میتواند بیمه مرداد ماه من را رد کند؟

    1. با سلام درود
      شرکت شما میتواند نامه ای به واحد درامد شعبه تامین اجتماعی مربوط بزند و دفاتر قانونی و فیش های واریزی حقوق میبایست موجود باشد تا تایید نماییند و روش دوم شما میتوانیید به اداره کار مراجعه نمکایید و شکایت کنید از شرکت بعد از دریافت رای به دیوان عدالت اداری بروید و حکم برای تامین اجتماعی بگیرد لازم به ذکر میباشد که رای اداره کار مورد تایید تامین اجتماعی نمیباشد حتما باید از دیوان رای بگیرید
      موفق و پیروز باشید

  2. سلام وقت بخیر . من قبلا بیمه رد میکردم ولی الان یکسال رد نکردم میخوام بدونم چقدر جریمه شامل حالم میشه/؟

  3. سلام ، من ٥ سال سابقه كاري بدون بيمه دارم ، در حال حاضر توافقي بين شركت و بنده شده تا حق بيمه چندسال گذشته پرداخت شود
    ميخواستم بدونم اين مقدار چه جوري حساب ميشه و ميزان تقريبيش چقدر ميشه
    با تشكر

    1. سلام دوست خوب. چرا میزان تقریبیش؟ شما به راحتی میتوانید با مراجعه به بخش نامه های اداره کار و یا استفاده از لیتک پست مربوط به حقوق که در ادامه برایتان قرار خواهم داد همان سال هایی که مد نظرتان است را جستجو و مبلغ بیمه اداره کار را استخراج نمایید. 7درصد از آن مربوط به خود شما و الباقی وجهیست که کارفرما باید به شما پرداخت کند.
      موفق باشید
      https://persianhesab.com/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B3%D8%A7%D9%84-96-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%AF/

  4. با سلام مامان من متولد 28 است وخدمتگزارپیمانی اموزش وپرورش است 19 سال کار کرده ولی 16 سال برای ان بیمه رد کردند وبه خاطر شرایط سنی بالا خودشان بازنشسته اش کردند وبیمه گفته که با 16 سال سابقه بیمه نصف حقوق به شما تعلق می گیرد وبه اداره کار شکایت کردیم برای 3 سال اول کاری حق تنظیفی بودند که 2تاکار فرما حق بیمه را رد نکردند به نظر شما کارفرمایان چقدرجریمه می شوند ؟چه مبلغی برای حق بیمه 3 سال باید پرداخت کنند تا به سابقه کاری اضافه شود با تشکر

    1. سلام انها جریمه هم شوند برای شما بی فایده است چون هیچونه هیات ندارند ، مبلغ را از کارشناس بیمه بپرسید چون من الان نمیدانم چه سالی بوده و آیا مادر شما جزو لیست ماده 80 نبوده احیاناً ؟

  5. با سلام .
    من مدت سه ماه است که برای راه و شهرسازی کار میکنم ( نگهبان )، زیر نظر پیمانکاری، در قرارداد ذکر شد معادل ارزش پولی بیمه پرداخت شود، حالا قرض از مزاحمت میخواستم بدانم که ارزش پولی بیمه ( در ماه )چقدر میباشد؟ وثانیا من که بصورت داعمی( شبانه روزی ) نگهبان بوده ام ارزش ریالی بیمه ام بیشتر خواهد بود یا خیر.
    با تشکر از زحمات شما

    1. سلام به شما
      طبق قانون بیمه و اداره کار ، شرکت پیمانکار باید قرارداد با شما منعقد کند و شما را در لیست بیمه ماهیانه خود قراردهد . در مورد شب کاری و اضافه کاری هم موظف هستند در محاسبه حقوق طبق قانون کار عمل نمایند .

  6. سلام

    جهت فعالیت اقتصادی ایا محل مورد نظر حتما باید اداری تجاری باشد ؟

    شرکتهایی که در ساختمان های مسکونی بصورت جمعی فعالیت دارند چه نوع پیگرد قانونی دارند ؟

    د ر صورت اجاره کردن دو اتاق از یک محل مسکونی که در ان فعالیت اقتصادی انجام میشود / در صورت پلمپ آن مکان / آیا به آن شرکت مستاجر هم ضرر و زیان مالیاتی تعلق میگیرد ؟

    1. سلام
      نه لزومی ندارد که حتماً تجاری باشد و می تونید از محل سکونت برای فعالیت اقتصادی استفاده کنید ولی باید به چند نکته توجه داشته باشید :
      یکی اینکه نسبت شما با واحد فعالیت مشخص باشد ، یا استیجاری است و یا مالک هستید ، و دیگر اینکه اقامتگاه خود را به نشانی محل فعالیت اعلام کنید و برای اخذ مجوز طبق این آدرس اقدام کنید تا در آینده بتوانید تغییر کاربری دهید . اگر قرارداد داشته باشید و مشخصات بطور کامل ذکر شود ضرر مالیاتی ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :