فهرست مطالب

به نام خدای مهربان و سلام به همه کاربران محترم ، در بخش های قبلی پرشین حساب مطالب مختصری در مورد بازار بورس ، نحوه ورود به تالارهای بورس ، چگونگی مراحل انجام معاملات و نحوه خرید و فروش ، ارائه شد و بیشتر قصد من آشنایی بیشتر حسابداران و علاقمندان به مشاوره های مالی در زمینه بورس ، بود .

در این بخش مطالب مهمی در مورد سرمایه گذاری و انتخاب اوراق بهادار مطالبی را برای شما توضیح می دهم . چون در بسیاری از موارد کارشناسان هم می توانند با شناسایی ناب ترین اوراق به کسب سود بپردازند و زمینه کاری خود را گسترش دهند.

در حالت کلی سرمایه گذار با خرید یک ورقه بهادار ، ریسک می پذیرد و بازده به دست می آورد ، در نتیجه یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری برای خرید اوراق بهادر بازده و ریسک آن می باشد. به عبارت بهتر هدف شما از یک سرمایه گذاری مناسب این است که از میان اوراق بهادار ، ورقه ای را انتخاب کنید در صورت داشتن ریسک مساوی ، نسبت به سایر اوراق بیشترین بازده را داشته باشد.

شما برای این اقدام باید چند نکته را در انتخاب یک ورقه سهم در نظر داشته باشید ، دراین بخش به چند نکته مهم انتخاب اوراق بهادار اشاره می کنم :

قابلیت نقدینگی

یعنی اینکه خیلی سریع ورقه سهم با کمترین هزینه به فروش رود . اروراق بهاداری که در طول روز به دفعات معامله می شوند دارای ریسک پایین تر و امکان قابلیت نقدینگی بیشتری را دارند.

تعداد سهام در دست عموم

قابلیت نقدینگی یک ورقه سهم تا حدودی به تعداد سهام دردست عموم بستگی دارد . هر چه تعداد سهام نزد مردم بیشتر باشد حجم و سرعت انجام معاملات افزایش یافته و باعث ایجاد قیمت مناسبتری می شود.

ترکیب سهامداران

یکی دیگر از معیارهای مطلوبیت یک ورقه سهم ، ترکیب سهامداران آن است . این ترکیب را هیات مدیره تعیین می کند ، تصمیمات سهامدارانی که جزء هیات مدیره باشند در بازارهای کارا اثر خودرا بر روی قیمت سهام نشان خواهد داد .

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

سود آوری

یکی از مهترین عامل برتری یک سهم میزان سود آوری آن باشد. میزان سود آوری یک سهم را سود هر سهم EPS  می نامند. سود هر سهم از تقسیم کردن مجموع سود خالص بر تعداد سهام منتشر شده شرکت محاسبه می کنند . سود هر سهم ، مبلغ سود به ازاء ارزش اسمی سهام (1000ریال ) را نشان می دهد ، هر چه میزان سود هر سهم در مقایسه با قیمت بازار سهام بیشتر باشد به خاطر تقاضایی که برای آن ایجاد می شود انتظار احتمال افزایش آتی قیمت بالاتر خواهد بود.

ثبات نسبی سود آوری

هر چه میزان انحراف سود آوری سال های گذشته و یا سود های احتمالی آینده نسبت به میانگین سود و یا سود مورد انتظار بیشتر باشد ، ریسک سهم بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود و بر عکس ، هرچه روند سود دهی سال های گذشته ثبات بیشتری داشته باشد ریسک کمتر و ارزش سهم بالاتر خواهد بود .

نسبت سود تقسیمی هر سهم

این نسبت از تقسیم سود نقدی هر سهم بر سود هر سهم بدست می آید ، شرکت هایی که نسبت سود تقسیمی بالاتری دارند نسبت به سایر شرکتها از موقعیت بهتری برخوردارند.

ارزش ویژه هر سهم

این نسبت از تقسیم حقوق صاحبان سهام ( سرمایه + اندوخته قانونی و احتیاطی + سود انباشته ) به تعداد سهام منتشره بدست می آید و در مقایسه با ارزش اسمی هر سهم سنجیده می شود . هر چه ارزش ویژه هر سهم از قیمت اسمی سهام بیشتر باشد سهام آن شرکت از موقعیت بهتری برخوردار خواهد بود.

بافت مالی شرکت

بافت تامین مالی تاثیر بسیار مهمی در عملکرد و سود آوری یک شرکت دارد . هر چه بدهی بیشتر باشد به علت خاصیت اهرمی بدهی ، سود آوری نیز بالاتر خواهد بود و خطر ناتوانی شرکت در ادای تعهداتش نیز بیشتر می شود و در نتیجه ریسک شرکت نیز بیشتر خواهد شد.

مهلت و تاریخ پرداخت سود سهام

طبق ماده 240 قانون تجارت ، در صورتی که مجمع عمومی عادی سودی را تصویب کند شرکت موظف است ظرف مدت 8 ماه آن را به سهامداران پرداخت کند. در نتیجه شرکتی دارای امتیاز بالاتری خواهد بود که در این میان سریع تر تقسیم سود را انجام دهد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :