فهرست مطالب

باسلام و عرض خسته نباشید خدمت شما کاربران عزیز.خسته نباشید .امروز در نظر دارم درباره هزینه های ظرفیت مطالبی را عنوان کنم.یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده هر بنگاه اقتصادی ، تحصیل و نگهداری منابع مورد نیاز است .

این منابع به صورت مجموعه ای جدا از هم خریداری می شوند و هر کدام ظرفیت های خاصی برای انجام کار یا فعالیت مطلوب دارند .ظرفیت بلااستفاده ، فرصت های از دست رفته برای بهبود کیفیت کالا و خدمات با کاهش هزینه هاست .افزون بر این ، ظرفیت بلا استفاده ممکن است بر اثر تحصیل منابع مازاد و یا بهبود مستمر در کارایی بنگاه اقتصادی به وجود می آورد.

منابع :

بنگاه های اقتصادی برای تولید کالا یا ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان خود ، به منابع نیاز دارند .برای مثال ،شرکت تولیدی به مواد اولیه ، کار ، ماشین آلات ،ساختمان و خطوط مونتاژ نیاز دارد تامواد خام را به محصول نهایی تبدیل کند.خرده فروشی به موجودی کالا ،ساختمان برای فروشگاه و تعدادی فروشنده نیاز دارد.سازمان خدماتی ممکن است برای ارائه خدمات به مشتریان خود ، به کارکنان خبره ، گروه پشتیبانی و ابزارهای لازم نیاز داشته باشد .بنگاه های اقتصادی بدون منابع نمی تواند عملکردی داشته باشد.

انواع منابع :

در یک تقسیم بندی کلی ،منابع یک بنگاه اقتصادی به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شود .

  •  منابع کوتاه مدت : منابعی هستند که هر بنگاه اقتصادی نیاز دارد و آنها را خریداری می کند.
  •  منابع بلند مدت : منابعی هستند که مازاد بر نیاز کوتاه مدت است ،اما بنگاه اقتصادی آنرا خریداری می کند.

شناسایی و درک تمایز دو هزینه بالا می تواند به مدیران را در چگونگی کنترل ، تحصیل و مصرف منابع مختلف کمک کند .برای تحصیل منابع بلندمدت ،برنامه ریزی ، سرمایه گذاری و تلاش قابل ملاحظه ای نیاز است.

تجهیزات ، ماشین آلات و ساختمان ها نمونه هایی از سرمایه گذاری های بلندمدت هستند .برخلاف عقیده ی رایج ، نیروی انسانی جزو منابع بلندمدت است .زیرا بر مبنای یک نیاز کاری سالانه یا یک پیش بینی بلندمدت استخدام می شوند.افزون بر این ، نوسان های روزانه ، هفتگی ، و حتی ماهانه در نیاز به خدمت نیروی انسانی ،بر وضعیت استخدامی آنان تاثیری ندارد .

بیشتر بنگاه های اقتصادی سعی می کنند تا همیشه تعداد معینی نیروی انسانی در استخدام داشته باشند زیرا ، اخراج و استخدام دوباره ی آنان هزینه های هنگفت مالی و مشکلات روحی و روانی زیادی به دنبال دارد .اینعقیده که منابع انسانی یک منبع بلند مدت است به ویژه در کشورهای دارای قوانین استخدامی غیر قابل انعطاف ، درست به نظر می رسد.

وجود کارکنان متخصص مانند مهندسان که استخدام و آموزش آنان مشکل و هزینه بر است ، دلیل مهمی است که نیروی انسانی جزو منابع بلند مدت بنگاه اقتصادی است .

ظرفیت بلا استفاده :

منابع بلندمدت دارای ظرفیت کاری هستند.برای مثال ، یک دستگاه ماشین ممکن است در سال 2500 قطعه تولید کند یا ساختمان کارخانه ممکن است 12500 متر مربع فضای قابل استفاده داشته باشد .اگر بنگاه اقتصادی از این ظرفیت ها استفاده نکند ،ممکن است بلا استفاده مانده و برای این بنگاه هزینه هایی به همراه داشته باشد .

منابع کوتاه مدت دارای ظرفیت نیستند و تنها به قصد مصرف خریداری می شوند .برق ،مواد اولیه و کارکنان موقت نمونه هایی از منابع کوتاه مدت هستند .مواداولیه به این دلیل جزو منابع کوتاه مدت طبقه بندی می شموند که تنها به میزان مصرف مورد نیاز برای تولید یک محصول با ارائه خدمات خریداری می شوند.

تغییر در ظرفیت عملی :

ظرفیت عملی نباید به عنوان یک ظرفیت ثابت در نظر گرفته شود .در واقع مدیران باید ظرفیت عملی را تغییر دهند تا بتوانند هزینه ها را کنترل کنند.علاوه بر روش های مستقیم تغییر ظرفیت مانند اضافه کردن یم نوبت کاری ، توسعه ی خطوط مونتاژ و خرید یک کارخانه ،راههای غیر مستقیم دیگری به شرح زیر برای افزایش ظرفیت وجود دارد :

  • کاهش زمان راه اندازی دستگاه ها و ماشین آلات
  •  برنامه ی بهبودمستمر
  •  بهبود کیفیت
  •  بهبود آموزش و مهارت کارکنان
  •  کارایی منحنی فراگیری
  •  افزایش خود کارسازی عملیات
  •  حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده

با عنوان کردن شیوه های تغییر در ظرفیت عملی بخش اول مبحث مدیریت هزینه های ظرفیت به پایان می رسد.به امید خدا طی روزهای آینده به ادامه بحث خواهیم پرداخت.

سربلند باشید.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :