فهرست مطالب

دوستان عزیز در دیگر بخشهای مقالات آموزش رایگان حسابداری، توضیحات مختصر و کلی در مورد بورس و نوع معاملات در آن مطالبی ارائه شد. همچنین توضیحاتی در مورد کارگزاران بورس و نحوه ثبت نام در این بازار هیجان انگیز ارائه نمودم . بدلیل زیبایی و جذابیت آن قصد دارم مطالب بیشتری در مورد نحوه انجام معاملات برای شما دوستان خوبم بنویسم. شما برای خرید و فروش سهام نیاز به یک سری  اطلاعات اولیه دارید ، که با آشناشدن با این اطلاعات می توانید تجربه فعالیت بورسی خودتان را آغاز کنید . این اطلاعات مهم عبارتند از :

  • روش انجام معاملات
  • دریافت کد معاملات
  • تکمیل فرم سفارشات خرید یا فروش
  • ساعت انجام معاملات
  • ورود سفارش به سیستم معاملاتی
  • محدویتها
  • تسویه نمودن معاملات

این ها یک سرس اطلاعاتی است که هر کسی برای لینک شدن با بازار بورس باید آنها را بداند.سعی میکنم توضیح مختصری برای هرکدام این موارد برای شما بنویسم.

بیشتر بدانید: ورود به بازار بورس چگونه است؟

روش انجام معاملات

تمامی معاملات در بورس توسط کارگزاران انجام می شود. کارگزاران که مورد سازمان بورس هستند به عنوان نماینده شما معاملات خرید و فروش را انجام می دهند. همچنین شما می توانید به عنوان مشاور در زمینه خرید و فروش از آنها کمک بگیرید.

دریافت کد معاملاتی

با توجه به انجام معاملات در بورس بر اساسی سیستمهای رایانه ای تمامی افرادی که برای اولین بار وارد بورس می شوند باید اقدام به دریافت کد انجام معاملات بگیرند.دریافت کد توسط کارگزاران  انجام می شود و فقط یکبار صادر می گردد. کارگزاران طبق همین کد می توانند معاملات خرید یا فروش را برای شما انجام دهند.

تکمیل فرم سفارشات خرید یا فروش

تکمیل این فرم الزامی است، البته سرمایه گذارانی که اینترنتی سهام خرید و فروش میکنند نیازی به تکمیل فرم نداشته و فقط باید قراردامشخصی را با کارگذاران منعقد نمایند. در فرم سفارشات تمامی اطلاعات مربوط به کارگزاران، مشخصات سرمایه گذار، نوع سهام و تعداد آنها و نحوه پرداخت و دریافت ثبت می شود. نکته ای که باید توجه داشت این است که قبل از تکمیل این فرم ، افرادی که قصد خرید سهام دارند باید مبلغ آن را به حساب کارگزاری واریز نمایند.

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

ساعت انجام معاملات

ساعات انجام معملات در بورس تهران به جز روزهای تعطیل رسمی از ساعت 9 تا 12 انجام می گیرد.

ورود سفارش به سیستم معاملاتی

کارگزاران پس از دریافت سفارشات خرید و فروش آنها را به نوبت و طبق اولویت خاصی وارد سامانه معاملات بورس می کنند. ای اولویت ها معمولا بر اساس قیمت ها انجام می گیرد. بالاترین قیمتها زودتر از بقیه وارد این سیستم می شوند. در صورتی که چند قیمت یکسان وجود داشته باشد براساس زمان ورد سفارش به کارگزاری اولویت بندی می شوند. بوجود آمدن صف انجام معاملات را ممکن است تا 2 روز عقب بیندازد. بوجود آمدن صف از زیادبودن خریدار و نبود فروشنده در یک سهم ایجاد می شود.

محدودیت ها

این محدودیت ها در بورس عادی است. نوسانات بوجود آمده در قیمت سهام نسبت به روز گذشته را که معمولا بین بالا و پایین رفتن 3.5 درصدی قیمتها است. یکی دیگر از محدودیتها بوجود آمدن حجم مبنا است. این حجم شامل درصدی از تعداد سهام است که توسط  بورس تعیین می شود. برای انجام تغییرات سهام در یک روز باید سهام حداقل بنا بر تعداد حجم مبنا معامله شوند.

تسویه معاملات

تسویه معاملات در بورس بعد از 3 روز و توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می شود. یعنی رد و بدل شدن پول از طرف کارگزاری 3 روز طول می کشد.

پیشنهاد میشود بخوانید: نحوه محاسبه مالیات خرید و فروش سهام چگونه است؟

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :