فهرست مطالب

به نام خدا و عرض سلام به شما کاربران و دوستان عزیز ، در ادامه مطالب بخش اول ، در این بخش نکات مهم دیگری که سازمان امور مالیاتی برای تشویقات و جرائم مالیاتی صادر نموده است را برای شما بیان می کنم .

  • سازمان امور مالیاتی کشور به موجب دستورالعمل شماره 34224مورخ 81/12/6 مواردی را در ارتباط با بخشودگی جرائم مالیاتی و اختیارات موضوع ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم اعلام نموده است :
  1. جریمه تاخیر موضوع ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم واحدهای صنعتی که نسبت به تسویه کلیه بدهی های مالیاتی معوقه خود تا پایان سال 1381 اقدام نمایند ، بخشوده شود .
  2. جریمه تاخیر مالیات های تکلیفی ، مشمول بخشودگی موضوع این دستورالعمل نخواهد بود .
  3. بخشودگی جرائم پس از تسویه بدهی های مالیاتی به شرح بند یک و حسب مقررات ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم ، بنا به درخواست مودی ذیربط صورت خواهد پذیرفت .

بر اساس ماده 192 در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه می باشد ، چناچه از تسلیم آن در مواعد مقرر در این قانون خودداری نماید ، مشمول جریمه ای معادل 10 درصد مالیات متعلق خواهد بود . ضمنا” با توجه به تبصره ماده فوق ، عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای الف و ب ماده 95 این قانون ، موجب تعلق جریمه ای معادل 40 درصد مالیات متعلق می گردد و مشمول بخشودگی نمی شود .

در مورد مودیانی که اظهارنامه خود را تسلیم می نمایند حکم این تبصره نسبت به مالیات متعلق به درآمدهای کتمان شده یا هزین ههای غیر واقعی که غیر قابل قبول نیز باشد ، جاری خواهد بود .

home_photo_books

طبق ماده193 قانون مالیاتهای مستقیم ، نسبت به مودیانی که به موجب مقررات این قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند ، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود وزیان یا عدم ارائه دفاتر ، مشمول جریمه ای معادل 20 درصد مالیات  برای هریک از موارد مذکور و در مورد رد دفتر مشمول جریم های معادل 10 درصد مالیات خواهند بود.

ضمنا” با توجه به تبصره ماده فوق ، عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود وزیان در دوره معفیت ، موجب عدم استفاده از معفیت مقرر در سال مربط خواهد  شد.

  • سازمان ماور مالیاتی کشور به موجب بخشنامه شماره 201-6838 مورخ 81/8/13 اعلام نموده است ، چون بنا به حکم ماده 110 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه های بعدی آن ، اشخاص حقوقی و کارخانه داران در دوران معافیت مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود  وزیان متکی به دفاتر قانونی می باشند و از طرفی بنا به حکم تبصره ماده 193 قانون مذکور ، عدم تسلیم اظهارنامه و صورت های مالی فوق الذکر در دوره معافیت ، موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مالی مربوط خواهد شد، بنابراین کتمان درآمد در صورت های مالی نسبت به آن قسمت از درآمد کتمان شده بوده و صرفا” باعث عدم استفاده از معافیت مورد نظر نسبت به درآمد های مکتوم خواهد بود .

امیدوارم نکات ارائه شده بتواند به شما کمک کند .

آرزوی موفقیت برای همه شما دوستان عزیز را دارم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام آقای محمدی عزیز
    ممنون از اطلاعتان
    ما سه شرکت تابع داریم به نظرتون تصفیه کامل کند بهتر است یا بدون فعالیت وبدون پرسنل نگه داریم تا بعدا” بدردمون خورد اگه لازم داشتیم استفاده کنیم استاد کدام راه بهتر است؟؟؟

    1. سلام. بستگی به سیاست و برنامه های آتی مدیریت دارد. نگه داشتن یک شرکت غیرفعال که برنامه ای هم برای فعالیت آتی آن نداشته باشید به نظر توجیهی ندارد. هزینه های تصفیه شرکت را نیز در نظر دلشته باشید

  2. سلام ، قربان خدا قوت و درود بر شما که اینقدر زحمت می کشید و اطلاعات به این خوبی را در اختیار همه قرار میدید .
    یک سوال داشتم جناب حاجی محمدی ، شرکتی که در سال های قبل تأسیس شده و تا بحال هیچگونه عملکردی نداشته است ، آیا ملزم به تسلیم اظهارنامه هست یا خیر ؟ و کلا این گونه شرکت هایی که فقط تأسیس شده اند و بنا به دلایلی هیچگونه فعالیتی ندارند ، در رابطه با بحث مالیاتی چه تکالیفی را می بایست انجام دهند ؟

    1. سلام نوید عزیز
      شما باید در ابتدا در اداره دارایی تشکیل پرونده دهید ، همینطور در سازمان مالیات بر ارزش افزوده ، بعد از آن برای پیش ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنید .عدم فعالیت را طی یک نامه به این دو حوزه اعلام کنید و فعلا” اظهارنامه ارزش افزوده از زمان مشمولیت و اظهارنامه عملکرد را صفر ارائه نمایید . توجه داشته باشید اگر شما شرکتی ثبت کرده اید و فعالیتی نداشته اید حساب بانکی شما هم نباید گردش خاصی داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :