فهرست مطالب

چگونه اظهارنامه ارزش افزوده خود را با گزارشات فصلی لینک کنید؟

به نام خدا و سلام به شما

من حاجی محمدی هستم و از اینکه این مطلب را می خوانید از شما  کمال تقدیر و تشکر را دارم . یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بسیاری از پرونده های مودیان دیده ام مغایرت های غیر قابل قبول است . یکی از این مدل مغایرت ها در 2 حوزه مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات فصلی اتفاق می افتد. درست زمانی که مودی جهت تمدید و یا دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده به حوزه مربوطه مراجعه می کند و با مغایرت گزارشات فصلی خود مواجه می شود.

اتفاق خیلی پیچیده نیست ! گزارشات قبلی در سامانه ماده 169 شما متفاوت با همان گزارشات در همان دوره مالیات بر  ارزش افزوده است .

البته شما فرصت دارید اصلاحات را انجام دهید ولی تعداد اشتباهات نباید بیش از حد مجاز باشد و سعی نکنید جز مودیان خاص قرار بگیرید.

همانطور که می دانید سامانه گزارشات الکترونیکی به صورت آنلاین و آفلاین ، یک نرم افزار گزارش دهی است که سازمان امور مالیاتی برای کنترل خرید و فروش مشاغل و افراد راه اندازی کرده است . اما باید دید صحت کنترل و ارائه اطلاعات ثبت شده در این سامانه چگونه از طرف سازمان امور مالیاتی کنترل و تایید می شود . یکی از مهمترین کانال های کنترل این سامانه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است . بله ، معنی و مفهوم آن را درست حدس زدید ، مبالغ ناخالص شما در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، باید کاملاً منطبق با سامانه TTMS باشد ، چگونه ؟

درست است که شما در ارائه اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ، فقط کالا ها و خدماتی را وارد می کنید که مالیات و عوارض به آنها تعلق گرفته است ، ولی در عوض در سامانه ماده 169 ، شما هم کالاهای مشمول و هم غیر مشمول را به یکباره در سامانه ثبت و گزارش می کنید. سازمان امور مالیاتی می تواند در پایان دوره مالی میزان گزارشات را با اظهارنامه عملکرد ( هزینه ها و دارائیها و درآمدها) کنترل کند.

یک راه کنترل گزارشات شما ، مالیات بر ارزش افزوده است ، به همین علت خیلی بهتر است که اظهارنامه شما کاملاً منطبق با سامانه ماده 169 باشد. می توانید با وارد کردن کالاهای غیر مشمول در ستون مخصوص اظهارنامه مالیات برارزش افزوده که از همان جداول اکسل بارگذاری می شود ، اظهارنامه 3 ماهه خود را گزارشات الکترونیکی 3 ماهه برابر کنید .

نکته پایانی : تمامی گزارشات همزمان شما در دو سامانه ماده 169 و ارزش افزوده منوط به راه اندازی و طراحی یک سیستم مرتب و ایده آل حسابداری می باشد. 

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

10 پاسخ

  1. بإسلام خواستم خدمتتون عرض كنم كه خريدهاي معاف من در ارزش افزوده با گزارشات ١٦٩ مغايرت دارد، يعني خريدهاي معاف را در اظهارنامه ارزش افزوده ثبت نكردم، خواستم بدونم جريمه به چه صورت ميباشد،

    1. باسلام خدمت شما کاربر محترم
      با توجه به اینکه در یک جا شما اعلام نموده اید می توانید اظهارنامه ارزش افزوده را اصلاح نمایید تا مغایرت ایجاد شده بین اظهارنامه و گزارشات فصلی شما صفر گردد.جریمه عدم ارسال در گزارش اظهارنامه ارزش افزوده ۱% مبلغ معامله ارسال نشده می باشد.موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز برای اصلاحات محدودیت زمان نیست محدودیت انجام هست. یعنی فقط یکبار امکان اصلاحات وجود دارد.

  2. با عرض سلام
    ایا برای خرید وفروش دارایی های ثابت هم باید اطلاعات در سامانه مالیات وعوارض افزوده و صورت معاملات فصلی اظهار کنیم؟؟؟؟

    1. سلام محمد عزیز
      بله
      هر نوع خرید و فروش کالا و خدمات بایستی در سامانه ماده 169 گزارش شود

  3. سلام..من متوجه نشدم اینکه در اظهارنامه مشمول درج میشه ولی در سامانه 169 مشمول و غیر مشمول.. به چه صورت میتوان د رسامانه 169 غیر مشمول رد کرد.. ؟ غیر مشمولها شامل چه چیزهاییست؟ در اظهارنامه چطور میتوان میتوان لینک کرد؟

    1. سلام
      منظور ما از مشمول خرید هایی است که مالیات و عوارض ارزش افزوده در آنها لحاظ شده است . معمولاً در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فقط مشمول ها درج می شود ، در صورتی که بقیه هزینه ها هم باید در قسمت معاف ها هم درج شود . پس در نهایت شما هر آنچه در گزارشات فصلی ارسال می کنید باید با کل مبلغ ناخالص در اظهارنامه ارزش افزوده یکی باشد.

  4. سلام خسته نباشید، اگه امکانش هست درزمینه ی مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات فصلی وهر موضوعی که به مالیات میشه بنده رانیز با مقاله های خود مستفیذ فرمایید متشکرم

    1. سلام علیرضا فرحمند عزیز
      کافی است در قسمت جستجوی سایت در بالای کادر کلمات مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات فصلی را تایپ کنید تا فهرست مقالات متعدد در اختیار شما قرار بگیرد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :