فهرست مطالب

به نام خدا و سلام

به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین مشکلاتی که علاقمندان حسابداری با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم شناخت یک مسیر مطمئن است . این به معنی عدم تلاش نیست بلکه به این معنی است شما با این همه انگیزه و تلاش باید مسیر درست را انتخاب کنید نه اینکه در مسیری قرار بگیرید که بعد از تلاش فراوان متوجه شوید انگار مسیر اشتباه است .

چگونه رانندگی می کنید!

فرض کنید شما در حال رانندگی و عبور از یک شهر به شهر دیگر می باشید . موقع رانندگی باید کاملاً هوشمندانه و با دقت حرکت کنید تا دچار مشکلی نشوید. منظور از دقت چیست ؟ شاید خیلی از افراد بعد از گذشت چند ساعت ، بطور عادی و یکنواخت به حرکت خود ادامه دهند و دقت خیلی بالا را بکار نبرند. در صورتی که شما در طول مسیر رانندگی باید به کوچکترین علائم رانندگی توجه کنید تا هم شناخت شما از جاده و مسیر بیشتر شود و هم طبق استاندارد جاده حرکت کنید تا با حادثه خطرناکی دچار نشوید. حالا این یک طرف قضیه است ، در طرف دیگر خود شما هستید که فرمان و هدایت ماشین را در دست گرفته اید. اگر دقت بالا و هواس خیلی جمع داشته باشید ولی خواب آلودگی و احساس خستگی سراغ شما بیاید ، باید مطمئن ترین تصمیم را بدون کوچکترین معطی بگیرید. بهترین راه حل متوقف کردن خودرو در حاشیه جاده در همان لحظه بوده و کمی استراحت می باشد، و ادامه مسیر…..، در این رشته هم دقیقاً همینطور است ، شما پس از انتخاب مسیر بایدبه جزئی ترین علائم و نشانه ها توجه کنید و با حوصله پیش بروید تا بتوانید با دانش بالاتری به مقصد نهایی که حسابدار حرفه ای شدن است ، برسید.

مسیر حسابداری اختصاصی است ! از هر مسیری به هدف نمی رسید! 

هر رشته ای یک سری مشخصات و کانال هایی دارد که هر فرد به دلخواه خود می تواند در مورد آن تحقیق کند و اگر تمایل داشت برای ورود به آن رشته تلاش کند .چون اگر جز این باشد بعید است بتواند در رشته تحمیلی و دور از علاقه اش موفق شود . رشته حسابداری هم یک سری مشخصات و آیتم هایی دارد که برخلاف عده زیادی از افراد که فقط تجربه را عامل اصلی موفقیت می دانند ، می تواند مسیر درستی را به داوطلبین نشان دهد .

مهمترین اقداماتی که می تواند در تحقیقات انتخاب این رشته به شما کمک کند عبارتند از :

• لیست واحدهای تخصصی کارشناسی رشته حسابداری
• استانداردهای حسابداری
• دوره های آموزش حرفه ای و معتبر
• میزان آشنایی با نرم افزار های حسابداری و سیستم های مالی
• مشاوره حسابداری
• تحقیق و پرس و جو از دوستانی که در این رشته مشغول به فعالیت هستند
• اینترنت
• دانشگاه های پذیرنده این رشته
• کارآموزی حسابداری

حسابداری گرایشها و تنوع زیادی برای اشتغال داد که می تواند در هر مورد اصول و اطلاعات خاص خود را نیاز داشته باشد. چیزی که مهم است ، رعایت سلسله مراتب حرکت شما در طول مسیر است و مایوس نشدن و ادامه دادن با تمام قدرت است . اگر تحقیقات شما قبل از ورود ضعیف باشد ، به تبع آن دچار خستگی زود رس شده و سعی می کنید به هر روش ممکن به نتیجه برسید. برای تحقیقات زمان خیلی زیادی لازم ندارید ، باید از روش های اصولی اقدام کنید تا بتوانید کنترل مسیر را در دست بگیرید. شما خیلی راحت با بدست آوردن منابع تخصصی ، به عنوان مثال اصول حسابداری 1 ، و مطالعه کلی این کتاب ، بخوبی متوجه خواهید شد که آیا علاقه ای به فعالیت در این رشته دارید ؟ یا ندارید؟

این توصیه ها و پیشنهادها ویژه دوستان قبل از کنکوری نبوده ، بلکه شامل حال کسانی می شود که فارغ التحصیل دیگر رشته ها و یا حسابداری بوده و قصد دارند به صرف علاقه و کسب درآمد وارد این رشته شوند . از طرف دیگر من قصد ندارم از رشته حسابداری یک فرآیند مشکل بسازم تا علاقمندان این رشته را مایوس کنم . بلکه قصد و نیت من آگاهی دادن به دوستانی است که با انتخاب مسیر اشتباه و عدم تحقیق در مورد جزئیات آن وارد این رشته شده و بجای موفقیت ، مشکلات را از آن خود کرده اند .

همانطوریکه عرض کردم رشته حسابداری طبقه بندی زیادی دارد که باید کاربران در مورد هر کدام از این گرایشها تحقیق کنند و در جهت همان مسیر و کانال قدم های محکمی را بردارند . نکته مهمی که همه شرکت کنندگان باید به آن توجه کنند ، به همراه داشتن یک سری از اطلاعات و تکنیک های مشترک  در تمامی گرایشهاست . به عنوان مثال ممکن است یک حسابدار در زمینه بازرگانی و دیگری در زمینه صنعتی مشغول به کار باشند ، نقطه اشتراک این دو حسابدار ، می تواند کسب اطلاع از قوانین مالیاتی ، بیمه ، استانداردهای حسابداری ، کار با نرم افزار حسابداری ، نحوه تحریر دفاتر قانونی ، ورود و خرج اطلاعات مالی در گزارشات قابل قبول ، و مطالعه تخصصی باشد. یعنی فردی که به عنوان یک حسابدار در یک شرکت و یا حتی فروشگاه فعالیت می کند باید آیتم های ذکر شده را کاملاً مسلط و آگاه باشد تا در ادامه مسیر با مشکل مواجه نشوند . اگر در هر کدام از این آیتم ها موفق نباشد در دیگر موارد شغلی خود هم موفق نبوده و به اصطلاح مسیر را به اشتباه ادامه می دهد .

برای حرکت در مسیر انتخابی لحظه ای کوتاهی نکنید!

راهکار مهم و قابل قبول برای دوستانی که مسیر درست را انتخاب کرده اند ، حرکت جدی و با صلابت است و اینکه با دید باز در حرکت باشند . وقتی اینطور تصمیم گیری کنید برای بالابردن اطلاعات خود تلاش می کنید این یعنی بروزرسانی ، حالا شما فردی هستید که با مطالعه و تحقیق و علاقه وارد این رشته شده اید و بصورت کاملاً اصولی مراحل مقدماتی را پشت سر گذاشته و برای مقصد مورد نظرتان در حرکت هستید. مثال عینی این جمله ، مطالعه داشتن در مورد قوانین و استانداردها ، پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی معتبر ، اجرای عملی کار حسابداری با نرم افزار و بدون نرم افزار ( دستی ) و قرارگرفتن در کنار با تجربه های این رشته برای کسب تجربه است .

در پایان امیدوارم دوستانی که در این رشته وارد شدند ادامه راه را پرتوان ادامه دهند و دوستانی هم که با تحقیق به این نتیجه رسیده اند که این رشته به درد آنها نمی خورد در دیگر رشته ها موفق و پیروز شوند .

دوستانی که نیاز به مشاوره در مورد انتخاب و یا مسیر یابی رشته حسابداری دارند می توانند در سامانه پرسش و پاسخ سایت سوالات خود را مطرح کنند تا بصورت کاملاً رایگان به آنها پاسخ داده شود .

موفق باشید

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام آقای حاجی محمدی عزیز.امید که خوب باشین
    بابت اطلاعات خوبتون سپاسگذارم
    من مدرک لیسانس حسابداری دارم و به صورت آزادمشغول کارم و جدا از اون حسابداری مالیاتی هم انجام میدهم.علاقه ای به شغل دولتی ندارم ازین بابت هم برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک ارشد دو به شک هستم که ادامه بدهم یانه؟یااگه بخواهم ادامه بدم کدوم گرایش و انتخاب کنم؟احتیاج ب مشاوره دارم.ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.

    1. سلام سرکار خانم اصغری
      از توجهتون سپاسگذارم
      اگر در این مسیر درست حرکت کنید بهترین اتنخاب را انجام داده اید. حرکت درست یعنی برداشتن گامهای حساب شده
      نه بلندپروازی زیاد داشته باشید و نه بی هدف حرکت کنید. پیشنهاد میکنم رزومه را ارسال کنم تا دقیق تر راهنماییتون کنم.

      1. سلام.ممنون از پاسخگوییتون فقط لطفا راهنمایی بفرمایید رزومه را به چه ادرس ایمیلی ارسال کنم

  2. باسلام وعرض ادب اینجانب دانشجوی ترم اخر کارشناسی متولد ۱۳۶۴با ۳سال تجربه کاری خواستار مشاوره حضوری با شما می باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :