فهرست مطالب

این روزها قوانین مالیاتی سرزبان ها افتاده و تقریبا اکثر عامه مردم در مورد آن صحبت می کنند. در هر صنف و محفل کاری و حتی سریال های تلویزیونی بحث مالیاتی مطرح می شود. تنها علت این اتفاقات اهمیت اجرای قوانین مالیاتی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.متاسفانه بیشتر مردم سخن از مالیات ستانی بیش از اندازه می کنند در صورتی که هنوز خیلی برنامه مدونی در این رابطه انجام نشده و فقط مراحل اجرای تکالیف مالیاتی در قالب سیستمی پیاده سازی شده است. نام این سیستم طرح جامع مالیاتی نام دارد که هنوز خیلی از مودیان بطور کامل به آن اشرافیت ندارند. اصل و اساس این سیستم شفافیت محاسبه و پرداخت مالیات است به همین علت لازم است برای یادگیری قوانین مالیاتی وقت و زمان بیشتری را اختصاص دهید.

ساده ترین روش یادگیری قوانین مالیاتی

قوانین مالیاتی

من امروز یک روش ساده را به شما پیشنهاد میکنم روشی که در جلسه اول دوره صفرتاصد مالیات به همه دانشپذیران آموزش می دهم و خوشبختانه باعث دریافت بازخوردهای خیلی خوبی از اجرای آن شده ام. روش کار بسیار ساده است. ابتدا شما باید یک دفترچه فنری کوچک آماده کنید. بر اساس پایه های مالیاتی ماده ها را دسته بندی نمایید :

  • درآمد : شامل اجاره ، حقوق ، مشاغل ، کشاورزی ، اشخاص حقوقی ، درآمد اتفاقی
  • ثروت : شامل حق التمبر و ارث
  • مصرف : مالیات غیر مستقیم ( مواد قانون مالیات بر ارزش افزوده )

حالا باید در هر موضوع ماده های مرتبط را پیدا کنید مثلا در مورد فصل اجاره مواد ۵۲ الی ۸۰ را فهرست کنید.با مطالعه هر ماده دنبال یک کلمه باشید. کلمه ای که به شما کمک کند توضیح ماده را به یاد شما بیاورد. اگر من همین الان از شما بپرسم ماده ۱۶۹ چیست؟ بلافاصله پاسخ می دهید خرید و فروش فصلی ولی اگر بپرسم ماده ۱۶۸ پاسخی نمی دهید و یادتان نیست موضوع چه بوده !

علت یک چیز است : تکرار و تکرار ! 

شما انقدر ماده ۱۶۹ و موضوع آن را تکرار کرده اید که ملکه ذهن شما شده حالا برای بقیه ماده هایی که طبق روش بالا دسته بندی کرده اید کلمه ای پیدا کنید که ذهن شما را به سمت پایه ها و دسته بندی مواد مالیاتی هدایت کند مثلا برای ماده ۱۶۸ بهترین گزینه موافیت نامه مالیاتی ایران با دیگر کشورهاست، شما با این تعریف نیازی نیست کل ماده را حفظ باشید با یکی دوبار خواندن و مرور کلمات براحتی محتوی را به خاطر می سپرید.

پس هر صفحه دفترچه یک کلمه کلیدی را از مواد مهم پایه های مالیاتی تکمیل نمایید

قوانین مالیاتی ایران شامل دو بخش مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است که تمامی آنها در دو کتاب مجزا گردآوری شده است. گاهاً با این سوال از سوی حسابداران و مدیران مواجه می شوم که متن قوانین مالیاتی مبهم است و خیلی با اجرای تکالیف تطابق ندارد. در پاسخ به این سوال باید عرض کنم متن قوانین مالیاتی مشکلی ندارد، بلکه برداشت های اشتباه ضربه شدیدتری نسبت به غیرقابل فهم بودن آن به مجریان قانون می زند.به عنوان مثال اغلب اشخاص  از ماده مربوط به صدور برگ تشخیص اطلاعات کاملی ندارند و فقط از اعتراض در حد شاکی شدن نسبت به برگ تشخیص مطلع هستند آن هم در حد تکمیل فرم و خیلی با قواعد اصولی و استاندارد آن آشنا نیستند.

به عنوان مثال تصور مودیان از کاهش مالیات ، اعتراض به برگ تشخیص و کسر شدن درصدی از مالیات بطور سیستمی است . بله شاید این شیوه صحیح باشد . اشتباه و برداشت اشتباه همینجا رخ می دهد. یعنی یک مودی با تصور اعتراض و کاهش آنی مالیات، تلاش خیلی زیادی برای بروزرسانی و پیگیری پرونده مالیاتی خود نمی کند و همین نگرش باعث تزریق جرائم خواهدشد.با اجرای اصلاحات در قوانین مالیاتی از ابتدای سال 1395 تمامی مکانیزم محاسبات بصورت سامانه آنلاین می باشد و به همین علت هوشمندی محاسبات متفاوت از ورند سالهای قبل است.

مشکل را با تزریق اطلاعات مالیاتی حل کنید 

من با بیشتر دوستانی که صحبت می کنم مشکل اصلی آنها عدم ارائه گزارشات و تکالیف در مهلت مقرر و یا برداشت اشتباه از متن قانون است . متن قانون با اجرای قانون تفاوتی ندارد ، ولی ممکن است شما و یا حسابدارتان یک برداشت متفاوت از متن قانون در نحوه اجرای آن داشته باشید و در ادامه مدتی را با همین رویه طی می کنید و بعد از آن ممکن است اگر خوش شانس باشید خیلی زود متوجه اشتباهات خود شوید . متاسفانه در بیشتر موارد کاربران بعد از برگ تشخیص و حتی پرداخت مالیات متوجه عدم اجرای قوانین مالیاتی بطور صحیح می شوند .

در حال حاضر قوانین مالیاتی یک امتیاز در بین کسب و کارها محسوب می شود. رعایت نکردن اصول آن هم می تواند مشکلات زیادی برای اشخاص ایجاد کند و مهمتر از همه ارتباط پیدا کردن جرایم با یکدیگر می باشد.

یادگیری قاوانین مالیاتی فقط به مالیاتهای مستقیم ختم نمی شود! شما علاوه بر اجرای تکالیف مربوط به مالیات های مستقیم ، باید چگونگی اجرای مالیات غیر مستقیم را هم بلد باشید. مالیات بر ارزش افزوده از آن دسته مالیات های غیر مستقیم است که اگر درست و به موقع آن را اجرا نکنید اثرات مستقیمی بر روند فعالیت اقتصادی شما می گذارد .

مطالعه روزانه +مشاهده روزانه +تحلیل روزانه

این 3 تمرین می تواند در پایان هر فصل شما را به خوبی از افتادن در مشکلات جرائم مالیاتی نجات دهد . اظهارنامه 3 ماهه مالیات بر ارزش افزوده بعد اصلی تکالیف مالیاتهای غیر مستقیم و ارائه گزارشات معاملات فصلی بصورت 3 ماهه بعد اصلی تکالیف مالیاتهای مستقیم است . متاسفانه  مشکل اصلی کسب کارها با این دو بعد مالیاتی است . بکارگیری این 3 آیتم شما را در اجرا و آماده باش بودن بخشنامه ها و دستورالعمل ها تجهیز خواهد کرد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :