فهرست مطالب

آیا بازار بورس می تواند منبع خوبی برای حسابداران علاقمند به افزایش درآمد باشد؟

موفقیت در حسابداری از نگاه یک تمام کننده و حرفه ای

چقدر شما توانایی بیداری در شب و مطالعه دارید ؟ چند روز ؟

ماجرای تالیف کتاب پرفروش تکنیکهای نوین حسابداری و مدیریت چیست؟

تجربه صرفاً موفقیت در حسابداری را رقم می زند یا مطالعه و تجربه باهم ؟

کدام نرم افزار با قیمت مناسب می تواند نیاز موسسه را برطرف کند؟

سلام کاربر عزیز

در این پست به کمک سرکار خانم رویا دارابی ( استاد مقطع کارشناسی ارشد حسابداری و مدیر مالی ) می خواهیم سوالات بالا و دیگر ابهامات حسابداران را بررسی کنیم . مصاحبه ای که از خواندن آن لذت می برید و کلی انرژی مثبت دریافت می کنید. اگر بخواهید می توانید این سخن خانم دکتر دارابی رتبه سوم دکتری حسابداری و اولین خانم دکتری ایران است.توجه به خانواده و انتشار کتاب و مقاله، تدریس در دانشگاه و اشتغال بالاترین سطح مدیر مالی چگونه امکان پذیر است؟

پس وارد مصاحبه شوید تا بیشتر با توانمندی های این نویسنده حرفه ای در حسابداری آشنا شوید….

پرشین حساب : سلام و تشکر از حضور با ارزش شما، لطفاً خودتان را برای کاربران معرفی فرمایید.

دکتر دارابی : ضمن عرض سلام و خسته نباشید ، من رویا دارابی هستم ، 19 ساله بودم که لیسانس حسابداری را از دانشگاه الزهرا با معدل 18.31 گرفتم ، بلافاصله وارد بازار کار شدم ، مهندسین مشاور قدس نیرو اولین محل شغلی من بود 3.5 در آنجا حسابدار ارشد بودم ، بعد از آن وارد گروه تولیدی سپاس شدم که به مدت 12 سال در این شرکت مشاور مالی بودم . بعد از آن در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم و با معدل 19.35 مدرک فوق لیسانس را دانشگاه تهران مرکز اخذ کردم ، همزمان کار هم می کردم و بصورت نیمه وقت در دانشگاه تهران جنوب و رودهن تدریس داشتم . در سال 81 با رتبه سوم دکتری حسابداری پذیرفته شدم و با معدل 18.43 طی سه سال و نیم فارغ التحصیل شدم و بعد از آن در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب استخدام شدم و در حال حاضر عضو هیات علمی قطعی و رسمی آنجا هستم .کارهای نیمه وقت زیادی را درکارنامه شغلی خود دارم و در حال حاضر فقط معلم هستم .

یک نکته مهم : لازم است به عرض شما دوستان برسانم که خانم دارابی اصل خواستن توانستن است را بخوبی رعایت کرده است و جالب تر اینکه که با این حجم بالای وقتی که باید صرف تحصیلات و کارش می کرده ، هیچگونه خللی برر زندگیش وارد نشده است ، در 23 سالگی ازدواج کرده و هم اکنون دارای 2 فرزند است و از زندگی کردن درکنار خانواده اش نهایت لذت را می برد .

پرشین حساب : به نظر شما حسابداران چگونه می توانند از بازار کار عادی فاصله گرفته و در بازار کار حرفه ای و تخصصی کار کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند ؟

دکتر دارابی : مهترین عامل مطالعه است . شما دومطب را فرض کنید یکی شلوغ و دیگری خیلی خلوت است . اون مطبی که شلوغ است ، نشان دهنده آن است که دکترش خیلی خوب مطالعه کرده  و تشخیص های خیلی خوبی برای معالجه دارد ، اما در مطب خلوت چه اتفاقی افتاده است ، دکترش درس ها را خوب گوش نکرده ، موفق هم نیست و تشخیص های نابجایی دارد . در بین حسابدارن و مدیران مالی هم همینطور است . ما مدیرمالی داریم که حقوقش ماهیانه 500هزار تومنه و مدیر مالی دیگری داریم که درآمدش ماهیانه 50 میلیون تومنه که نشان دهنده مطالعه بیشتر و یادگیری درست واصولی دروس و مطالعه همزمان با کارش بوده است . یک مدیر مالی موفق هم انگیزه دارد ، هم خوب یادگرفته و هم خوب به کار می بنده .

حسابداری و مدیریت

پرشین حساب : خانم دکتر از موفقیت برای ما بگویید ، اینکه چگونه و چه مراحلی را برای رسیدن به موفقیت باید پشت سر گذاشت ؟

دکتر دارابی : تلاش ، تلاش ، تلاش ، به این معنی که علاقه داشتن به یادگیری می تواند اولین مبنای پایه گذاری در موفقیت باشد که لازمه آن تلاش است . من خودم واقعا” درس را دوست داشتم ، خیلی وقت ها تا 3 صبح بیدارم تا یک مقاله را بتوانم ترجمه کنم و یا به زبان انگلیسی برای ارائه به ژورنال های لاتین بنویسم. این علاقه و داشتن تلاش باعث می شود که انسان خسته نشود ، یکی از مهترین دلایل موفقیتم این است که همیشه دوست دارم نامبر وان باشم ، دبیرستان ، دانشگاه و حتی در جایگاه استادی هم بهترین هستم . اگر همه دوستان و کاربران از خود بهترین ها را بخواهند بدون شک یکی از حرفه ای ها خواهند بود .

شاید این مصاحبه برای شما جالب باشد: مصاحبه با نویسنده کتاب مجموعه قانون و مقررات مالیاتی

یک نکته مهم : برخلاف اینکه خیلی از افراد کسب تجربه را مهمترین عامل پیشرفت می دانند ، یک حرفه ای ، مطالعه و افزایش سطح معلومات ، همینطور به روز بودن دانستنیها با تکنولوژی روز ، را مهمترین شرط موفقیت و پیشرفت بیان می کند ، پس مطالعه هر روز را در دستور کار خود قرار دهید و به تجربه بسنده نکنید .

پرشین حساب : خانم دکتر لطفاً درباره کتاب پرفروش تکنیکهای حسابداری و مدیریت توضیحاتی بفرمایید؟

دکتر دارابی : ما در حال حاضر در عصر پویایی هستیم و دیگر ایستا نیست ، که هر شرکتی با روش گذشته اش بتواند قیمت تمام شده را محاسبه کرده و سود خودش را حداکثر کند ، حالا متناسب با این بحرانهای مالی و رقابتهای جهانی و پیشرفتهایی که در مسائل تولید ایجاد شده است ، مثلا” دستگاه تولید فرش 500 شانه با 700 شانه تفاوت می کند ، مرتبا” این دستگاه های صنعتی در حال به روز شدن هستند ، پس با توجه به اینکه ماشین آلات صنعتی در حال به روز شدن هستند ، بایستی از استانداردهای تولید پیروی شود ، به همین جهت می گوییم پویا شده است و دیگر ایستا نیست ، پس شرکتها برای رسیدن به این پویایی باید تکنیک های نوینی را انتخاب کنند ، یک از این تکنیک ها جاست این تایم  است که ما تو کشورمون نمی تونیم  آنرا پیاده سازی کنیم ، چرا؟ چون ما با تحریم مواجه هستیم ، این تکنیک می گوید حذف موجودیها و تولید به موقع ، یعنی از زمان سفارش کالا تا تولید کالا و تحویل به مشتری نباید بیش از 48 ساعت طول بکشد ، کاری که شرکت تویوتا  ( شرکت ژاپنی ) در پیش گرفته است ، تمام تکنیک هایی که من در کتابم توضیح دادم برای زمانی است که اقتصاد نرمالی را  پیشرو داشته باشیم ، و با توجه به اقتصاد ایران عملی نخواهد شد ، اگر هم شود بصورت مقطعی عملی خواهد شد ، تکنیک بعدی کارت امتیازی متوازن به معنی استفاده از شاخص مالی برای ارزیابی  روند شرکتها می باشد .

پرشین حساب : نظر شما درباره افرادی که تجربه بالا ولی تحصیلات کمتری دارند، چیست؟

دکتر دارابی : خیلی نادر هستند ، مثل فردی که بیسواد است ولی مدیره ، ببینید در تئوری های مدیریت ، مدیریت اکتسابی است ، اما خیلی می گویند مدیریت باید تو خون فرد باشد که دونظریه متفاوت است ، نادرند افرادی که توانسته اند کار را بصورت تجربی یاد بگیرند و به خوبی اجرا کنند ، اما پله اول مطالعه است .

پرشین حساب :آیا بورس می تواند منبع درآمدزایی برای حسابداران باشد؟

دکتر دارابی : نه ، بورس تافته جدا بافته نیست ، دو الی سه تا دوره است که می توانند پشت سر بگذارند و دو نظریه چارتی و تکنیکال را یاد بگیرند و بطور کلی یاد می گیرن که چه موقع سهام را بخرند و چه موقع سهام را بفروشند ، این دوره ها را حتما” باید بگذرانند و پس از گرفتن امتحان گواهینامه هایی برای آنان صادر می شود و می توانند فعالیت خود را آغاز کنند .

[box type=”success” align=”aligncenter” ]یک نکته مهم : طبق گفته خانم دکتر ، موفقیت و حرفه ای شدن در بورس با افزایش دوره و کلاس کامل نمی شود ، همه چیز بستگی به خود شما دارد ، یعنی اینکه باید هوش بازاری را در خودتان تقویت کنید .[/box]

پرشین حساب :شما چه نکاتی را  علاقمندان به ادامه تحصیل باید مدنظر قرار دهند؟

دکتر دارابی : حدود سه سال پیش بخشنامه ای صادر شد مبنی بر اینکه افرادی می توانند در دانشگاه تدریس کنند که دکترا داشته باشند و از طریق فراخوان وبسایت وزارت علوم ورود پیدا کنند و پس از ثبت نام ، پرونده تشکیل بدهند و پس از آن از طرف وزارت علوم برای مصاحبه دعوت می شوند ، در مورد افرادی که می خواهند با فوق لیسانس تدریس کنند ، می توانند بعنوان حق التدریس در دانشگاه های مختلف مشغول شوند ، در بخشنامه دیگری که صادر شده ، تنها افرادی می توانند در شهر تهران تدریس کنند که سه سال سابقه در سایر دانشگاهها را داشته باشند.

پرشین حساب : به نظر شما یک نرم افزار حسابداری حرفه ای چه امکاناتی باید داشته باشد؟

دکتر دارابی : باید 5 تا چرخه حسابداری  را پوشش دهد ، چرخه تولید ، چرخه فروش ، چرخه هزینه ، چرخه تامین مالی و چرخه خرید . اگر یک نرم افزار بتواند همه این 5 چرخه را پوشش دهد می توان گفت یک نرم افزار خوبی است و همینطور بتواند در پایان هر سه ماه باید گزارشات خیلی خوبی را ارائه نماید. پشتیبانی هم مهم است ، باید یک پشتیبانی قوی داشته باشد و بتونه هر از چند گاهی آبدیت بشود .

یک نکته مهم : بهترین نرم افزار از نگاه یک حرفه ای داشتن 5 چرخه اصلی حسابداری به همراه پشتسبانی قوی است ، آیا نرم افزار شما این 5 چرخه را رعایت کرده است ؟

پرشین حساب :نظر شما درباره نرم افزارهای ارزان قیمت چیست؟

دکتر دارابی : اونها هم خوبند ولی برای شرکتهایی که بیش از 2 یا 3 کارمند نداشته باشند و برای اینکه راه بیفتند خوب است و بعد از یادگیری و مسلط شدن ، شرکت می تواند نرم افزار بهتری را جایگزین کند . نرم افزاری با قیمت بالاتر مسلما” کارکردن با آن هم سخت تر است چون در ابعاد وسیع تری کار می کند.

پرشین حساب : آیا تحصیل در مقطع تحیلی بالاتر میتواند حسابدار را به کسب درآدم بیشتر برساند؟

دکتر دارابی : ببیننید ممکن است کسی با لیسانس حسابداری 10 برابر یک دکترا کسب درآمد کند ، اینها جزء کسانی هستند که خوب درس خوانده اند و علاقه شدیدی به بازار کاردارند ، به شرطی که همزمان مطالعه رو از خود جدا نکنند ، بخصوص استاندارد های حسابد اری که هر روز استانداردهای جدیدی وارد بازار می شود و یک حسابدار باید به این استانداردها مسلط باشد . علاقمندی به ادامه تحصیل مهمترین دلیل بعد از این مرحله است ، من چند سالی است که در ارشد و دکترا تدریس دارم و افراد زیادی را می بینم که آمدند مدرک بگیرند و موقع امتحان گدایی نمره می کنند ، اینها موفق نمی شوند ، مثل دکتری می شوند که مطبش همیشه خلوت است ، فوق لیسانسی می شوند با حقوق 500 هزار تومن ، پس اگر کسی با جدیت درس بخواند و درکنارش کار نیمه وقتی داشته باشد ، که از تجربه و بازار دور نماند ، مطمئنا” کسانی هستند که ماهیانه 8 الی 10 میلیون درآمد کسب می کنند .

یک نکته مهم : مهمترین عامل برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دید خانم دکتر ، علاقمندی است نه کسب درآمد ، شما با لیسانس حسابداری هم می توانید درآمد بالای چند میلیون تومن داشته باشید ، پس اگر علاقه دارید دست به کار شوید.

یک توصیه خیلی مهم : در راستای تقویت دانستنیها و اطلاعات خودتان به شما توصیه می کنیم حتما” این کتاب را خریداری کنید و بطور کامل مطالعه کنید ، نام کتاب : تکنیک های نوین حسابداری و مدیریت

پرشین حساب : توصیه آخر شما به کاربران سایت پرشین حساب

دکتردارابی : من برای همه کاربران آرزوی موفقیت دارم و خواهرانه ازشون درخواست می کنم اگر واقعا” علاقه به این رشته دارند خوب درس بخوانند ، پایه اول این است که خوب درس را یاد بگیرند ، درس را بخوانید بخاطر خود درس ، بخاطر خودتون ، اگر درس را خوب یاد بگیرید ، خوب هم می توانید ازش استفاده کنید .

در پایان تیم اجرایی پرشین حساب خیلی خیلی از این استاد بزرگوار کمال تشکر را دارد که با توجه به وقت خیلی کم توانستند توصیه هایی تکنیکی و فنی مفیدی را برای کاربران بیان کنند .

امیدواریم از مطالعه این مصاحبه بهره لازم را ببرید و با تحلیل پاسخ های سرکار خانم دکتر دارابی ، بتوانید با درایت در مسیر موفقیت خود گام بردارید. 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

27 پاسخ

  1. من سال ۹۶ شاگرد خانم دکتر دارابی در دانشگاه علوم و تحقیقات بودم. درس حسابداری مدیران. خانم دکتر انقدر مهربان و دلسوز بودن که کتاب تالیف خودشون رو به تعداد دانشجوهای کلاس با خودشون میاوردن و همه باید یک نسخه از کتابشون میخریدن تا از اطلاعات خوبش بی بهره نمونن. واقعا به گفته خودشون «معلم» خوبی هستن

  2. سلام، یه پیشنهاد دارم برای خانم دکتر دارابی عزیز، فقط مطالعه کتاب کافی نیست، باید مطالعه نرم افزاری هم مد نظرتون باشه، این نرم افزارهایی که اسمشونو اعلام کردین به هیچ وجه استاندارد نیستن، نرم افزار خوب فقط نیاز به پنج قسمت نداره، بلکه باید کارکردن باهاش راحت باشه، منوهای کامل، زیبا، یکسان، با تپ های متنوع داشته باشه، تمامی منوها با هم در ارتباط باشن و امکاناتش کامل باشه، یه مثال براتون میزنم: فقط تو دفترتلفن نرم افزار پارسیان میشه تمام این کارارو انجام داد: رفتن به کارت حساب مشتری مورد نظر، ارسال پیامک تکی یا کلی یا گروهی فیلتر شده، تماس تلفنی با هدست، جستجو بر اساس نام، نام خانوادگی، هر قسمت از آدرس یا تلفن یا موبایل، فیلدهای پنجگانه، پیش نمایش و چاپ بر اساس حروف الفبا، پیش نمایش و چاپ ردیف مورد نظر و یا ردیف های انتخابی، ارسال به office و …
    داخل فاکتور های این نرم افزار وقتی کلیک راست میکنیم 43 تا آپشن داریم، هلو اصلا” آپشن نداره، همکاران سیستم هم مثل بازی مومیایی تودوتو و هزاردره، یاد جمله ی معروف هفت درو بستی نمکی یه درو نبستی نمکی میفتم، یه بار میخواستم تست کنم، با همکاران سیستم یه کالا و یه حساب تعریف کردم و یه فاکتور خرید و یه رسید انبار و یه فاکتور فروش و یه حواله خروج به انضمام تمامی سندهای مورد نیاز صادر کردم دقیقا” “37:’4 طول کشید، بعد همین کارارو با پارسیان انجام دادم 14 ثانیه زمان برد!! مثل معروفی دارم برای بدافزارهای حسابداری: یه دکتری حدود 18 سال آموزش و دانش و تجربه هاشو جمع آوری کرد تا بتونه جراح مغز بشه، هنگام آغاز جراحی یه چاقوی گاوکشی بهش دادن! بدافزارهای حسابداری مصداق چاقوی گاوکشی هستن که تمام دانش و تجربه هارو بی ارزش میکنه، لذا پیشنهاد دارم از این لینک دانلود نموده و امتحان کنید:
    parsiansoftgroup.com/Portals/17/parsiansetup/Parsian%20Setup.zip
    از سایت ما هم دیدن فرمائید: http://www.sayargroup.com/About.aspx (پایین صفحه)

  3. سلام به همکاران عزیز پرشین حساب.از این مصاحبه زیبا و پرانرژی بسیار فیض وبهره بردیم
    ان شاالله که تمام حسابداران عزیز مملکتمون به هدف هاشون برسند و موفق باشند.

    1. سلام سرکار خانم اصغری
      از اینکه مطالب سایت ما رو پیگیری میکنید ازتون کمال تقدیر و تشکر رو داریم.
      موفق و پیروز باشید.

  4. به نام خالق نسبت طلایی

    با سلام و خسته نباشید حضور کلیه عزیزانی که در مهیا کردن مطالب فوق العاده این سایت تلاش بی وقفه دارند …

    مصاحبه تون واقعا دلنشین و پر بار و جالب بود ممنون و سپاسگذارم!!!

    امیدوارم هر جا که باشید خرم و تندرست باشید…

    عضوی کوچک از خانواده حسابداران ایران زمین _ گروسی

    1. سلام امجد گروسی
      برای ما هم باعث افتخار و خوشحالی است که بتوانیم کمکی به جامعه بزرگ حسابداری کنیم .
      برای شما آرزوی موفقیت دارم .

  5. اقاي محمدي ممنون از جوابي كه به سوالم دادين راستش بيشتر تمركز سوالم روي سن 35 سال بود با داشتن اين سن و ليسانس حسابداري ميشه جايي استخدام شد؟

    1. سلام سعید عزیز
      خواهش میکنم ، خوشحال میشم بتونم کمکی به شما دوستان بکنم. درمورد استخدام بستگی به خودتان و تواناییهایتان دارد . اینکه سطح اطلاعات و معدل کارشناسی شما چقدر است ؟ به عنوان مثال بانک های خصوصی برخی آیتمها را حتی با شرایط سنی بالاتر قبول می کنند. رزومه و پر رنگ بودن آن برای جذب شدن در بازار کار خیلی مهم است .

  6. سلام به نظر شما با داشتن ليسانس حسابداري و داشتن 35 سال سن ميشه جايي مثل كارگزاري بورس(با داشتن مدرك اصول بازار و…) يا جاهاي ديگه به عنوان تحليلگر يا حسابدار استخدام شد؟
    با تشكر

    1. سلام دوست من
      اگر منظورتون کار در صندوق های سرمایه گذاریه ، خیر چون اونجا تجربه و تخصص بالایی می خواهد ولی در سایتهای تحلیلی میتونید فعالیت کنید برای بالابردن رزومه فعالیت داشته باشید.

  7. ممنون بابت مصاحبه که با دکتر دارابی انجام دادید خیلی به تجربه و علم خواننده گان مطلب اضافه میکنه
    من هم دانشجو کارشناسی حسابداری و مشغول به کار حسابرسی

  8. خیلی جالب بود .

    من در کارهای حسابداری هر روز با یک مطلب جدیدی مواجه می شوم

    مثل امروز که مسئول تبث دفاتر قانونی به اشتباه اسناد حسابداری سال گذشته را در دفاتر امسال ثبت کرد .

    نمی دانم چه راه حلی به ایشان ارائه دهم

    لطفا می کنید به من راه حلی ارائه دهید .

    خیلی ممنون می شم

  9. س.ميشه بگين واسه موضوع مقاله علمي پژوهشي تو رشته حسابداري بايد كجا بگردم؟اصن موضوع رو ازكجا پيدا كنم؟

  10. با سلام و خسته نباشید.طاعات و روزه هاتون قبول باشه.
    مصاحبه ی خیلی خوبی بود و نکات و درس های بسیار میشه از اون گرفت.

    به نظر من جدیت در یادگیری و درس از شکست ها و خسته نشدن لازمه ی شغل و حرفه ی حسابداریه.ما تازه واردان این رشته باید باصبر به یادگیری بپردازیم و پس از گذراندن دوره وارد بازار کار بشیم.
    جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف دوره آمادگی شغلی و حسابدار حرفه ای داره.به نظرم دوره ی کاملیه.من خودم می خوام در این دورره شرکت و دوباره وارد بازار کار بشم…البته درس هم در کنار این رشته لازمه.

    موفق و استوار باشید
    التماس دعا

    1. سلام کاربر محترم ، طاعات و عبادات شما هم قبول حق .

      از حسن توجه شما متشکریم ، واقعاً همینطوره ، از داخل آن می توان نکات مهمی را برداشت کرد و بصورت تکنیک های کاربردی در سیستم کارتان پیاده سازی نمایید . این دوره ها هم که گفتید خیلی خوبه ، به شرطی که بتوانید از آنها بصورت کاربردی استفاده کنید .
      امیدوارم در تمامی مراحل موفق و موید باشید .

    1. سلام مهرداد عزیز ، متشکرم
      امیدوارم نهایت بهره بندی را از این مصاحبه ببرید.با عضویت در خبرنامه پرشین حساب می توانید جدیدترین مقالات و مصاحبه با دیگر حرفه ای ها را دریافت نمایید .

  11. سلام و خسته نباشید . نماز و روزه هاتون مقبول حق و ممنونم بابت تلاشی که برای این سایت دارید
    من چطور میتونم با خانم دکتر رویا دارابی از طریق ایمیلشان ارتباط برقرار کنم ، ایا این امکان هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :