فهرست مطالب

اهميت ماليات بر ارزش افزوده در چرخه اقتصاد كشور

بي گمان اهميت و تأثير ماليات در حيات و چرخه ي اقتصادي كشور بر كسي پوشيده نيست و همه ي اقتصاددانان دنيا بر اين باورند كه درآمدهاي مالياتي از مطمئن ترين درآمدهاي دولت است. اما كشور ما از آن دسته كشورهايي نيست كه ساختار اقتصادي آن بر محور درآمدهاي مالياتي استوار باشد؛ چرا كه تاكنون درآمدهاي نفتي تعيين كننده ي سرنوشت اقتصاد كشور بوده است. اگرچه اين تغيير ساختار به راحتي امكان پذير نيست و به سالها زمان احتياج است تا در زمينه هاي مختلف اقتصادي از قبيل صنعت، كشاورزي، بازرگاني، صادرات غيرنفتي و… بر مشكلات موجود فائق آييم. ماليات زماني به درآمد واقعي و مطمئن براي دولت تبديل مي شود كه در زمينه ي گسترش فرهنگ مالياتي به نقطه ي ايده آل برسيم و پشتوانه و ساختار اقتصادي قوي نيز داشته باشيم.

اين در حالي ست كه با نگاهي به اقتصاد كشورهاي اروپايي و برخي از كشورهاي آسيايي و درحال توسعه مانند ژاپن، كره ي جنوبي، مالزي، تركيه و برزيل كه يا فاقد نفت و گاز هستند يا استعداد بالقوه و منابع نفتي شان به اندازه ي ما نيست، درمي يابيم كه آنان از نقطه نظر اقتصادي از ما پيشي گرفته اند. آنچه كه در اين ميان، بيش از هر عامل ديگري، باعث پيشرفت اقتصادي كشورهاي فوق الذكر گرديده است، راه اندازي سامانه هاي مالياتي جديد و كارآمدي همچون سيستم ماليات بر ارزش افزوده است. ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات چند مرحله اي است كه در مراحل مختلف واردات، توليد و توزيع براساس درصـدي از ارزش افـــزوده ي كالاهــــاي تــــوليد شده و يـــا خدمات ارائه شده اخذ مي گردد.

مـاليات بر ارزش افزوده انگيزه هاي سرمايه گذاري را افزايش داده و از انتقال سرمايه از بخشهاي مولد به بخشهاي خدماتي جلوگيري مي كند. ماليات بر ارزش افزوده در خلال فرآيند توليد يعني از كارخانه تا محل فروش به صورت مرحله به مرحله اخذ مي گردد. در اين نوع ماليات بر خلاف ماليات بر فروش، انبــاشت مرحله اي ماليات وجود نــداشته و ماليات به صورت جدا از قيمت اصلي كالاها و خدمات محاسبه مي گردد. در نظام مــاليات بر ارزش افـــزوده، كالاهاي صادراتي در مراحل مختلف توليد و توزيع از پرداخت ماليات معاف هستند؛ ولي در مقابل، كالاهاي وارداتي مشمول ماليات مي گردند، كه اين امر به بهبود وضعيت تراز بازرگاني خارجي و افــزايش نسبي توان صادراتي كمك مي كند.

ماليات بر ارزش افزوده يك نوع مــاليات بر مصـرف محسوب مي شود و معمولاً با نرخ ثابت بر كالاهاي مشمــول اعمـــال مي گردد. از آنجايي كه اين ماليات با ميزان مصرف ارتباط مستقيم دارد بنابراين هرچه مصرف بيشتر باشد، ماليات بيشتري در اين نظام پرداخت مي شود كه نوعي عدالت عمومي اطلاق مي گردد. ضمنا براي حمايت از اقشار آسيب پذير و كم درآمد، كالاهاي اساسي و ضروري از ماليات بر ارزش افزوده معاف مي باشد. شاهين كرمپور

منبع : سازمان امور مالیاتی کشور

برای آموزش گام به گام ارسال مالیات بر ارزش افزوده اینجا را بخوانید

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :